The SEBRAE offensive on high school

Authors

  • Ramon Mendes da Costa Magalhães Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Rodrigo de Azevedo Cruz Lamosa Departamento de Educação e Sociedade (DES). Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62709

Keywords:

Entrepreneurship. Education. High school.

Abstract

This article aims to analyze the performance of SEBRAE and its influence on educational institutions in the context in which this organization becomes the main diffuser of "entrepreneurial education" throughout the national territory in the scope of high school. In the midst of the COVID-19 pandemic in 2020, SEBRAE launched a document entitled "Entrepreneurship in the high school curriculum", with a view to placing the "disposition" as a "partner" of public and private institutions in the development of entrepreneurship. The research strategy used was content analysis, through which it was possible to critically understand the formulations present in the document produced by SEBRAE. The analysis process was not produced in a static and sequential way, there is a constant movement between the documents, hypotheses and objectives, to reach their final formulation. We seek to go beyond appearance, therefore, interests the latent content, essence, meaning and mediations that lie behind the immediate appearance. We conclude, then, that the analyzed document has an explicit intention to place SEBRAE with the main "partner" to develop entrepreneurship in high school educational institutions in the country, through the project of "entrepreneurial education", spreading among managers, teachers and students a certain way of being, acting and thinking about society.

Author Biographies

Ramon Mendes da Costa Magalhães, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Atualmente é Professor de Ensino Superior da Universidade do Estado de Minas Gerais, Campus Carangola/MG, e da rede municipal de educação de Duque de Caxias, e doutorando no Programa de Pós graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEDUC-UFRRJ).

 

Rodrigo de Azevedo Cruz Lamosa, Departamento de Educação e Sociedade (DES). Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Professor Adjunto do Departamento Educação e Sociedade (DES) e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre e doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Ensino Superior (CAPES). Bacharel e licenciado em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Líder do grupo de pesquisa Laboratório de Investigação em Estado, Poder e Educação (LIEPE). Membro filiado à International Gramsci Society (IGS) e à Red Latinoamericana y Caribña de Estudos Gramscianos. Coordenador da coluna Tubarões da Educação no portal Esquerda On Line.

Procid: https://orcid.org/0000-0002-7183-9589

References

BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília: Diário Oficial da União, seção 1, nº35, 2017a. Disponível em: http://prograd.uesb.br/proreitorias/prograd/wp-content/uploads/lei_da_reforma_do_ensino_medio.pdf Acesso em: 21 de jan. 2021.
BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 3, DE 21 DE NOVEMBRO DE 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018a. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622 Acesso em: 20 jan. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, Ensino Médio. Brasília, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio Acesso em: 12 de jan. 2021.
CASTRO. Luiger Franco de. “APRENDER A EMPREENDER”: o projeto de educação do SEBRAE para a educação básica pública. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora - MG., 2019. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10264 Acesso em: 6 jan. 2021.
DIAS, Graziany Penna. Empreendedorismo, educação e sociabilidade: a radicalização do indivíduo como sócio majoritário de si. Tese de Doutorado em Educação Juiz de Fora - MG. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2019.. Disponível em: http://repositorio.ufjf.br:8080/jspui/handle/ufjf/10755 Acesso em: 22 de jan. 2021.
DIAS, Vanessa Tavares. A “miséria” da educação: análise de um manual de “empreendedorismo” do SEBRAE para professores do ensino fundamental. Século XXI, Revista de Ciências Sociais, v.8, no 1, p.379-416, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/seculoxxi/article/view/35678 Acesso em: 6 jan. 2021.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016 (Coleção educação contemporânea).
GAMBOA, Silvio Ancízar Sanchez. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Ivani (org). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2000. p. 91-116.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume 3: Maquiavel. Notas sobre o Estado e a Política. 6d. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
MARTINS, André Silva. A direita para o social: a educação da sociabilidade no Brasil contemporâneo. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2009.
MAGALHÃES, Ramon Mendes da Costa. O processo histórico de construção do currículo mínimo de educação física do estado do Rio de Janeiro: da elaboração à implementação. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora-MG, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/9322/1/ramonmendesdacostamagalhaes.pdf Acesso em: 22 de Fev. 2020.
POULANTZAS, Nicos. O Estado, o poder, o socialismo.1ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
PREALC. Programa de Reforma Educativa da América Latina e Caribe. PRELAC, uma trajetória para Educação para a Todos. Panorama Socioeducacional: cinco visões sugestivas para a América Latina e Caribe. Revista PRELAC. Santiago: Escritório Regional de Educação da Unesco para a América Latina e Caribe. Ano 1, n. 0, ago. 2004.
SEBRAE, Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Empreendedorismo no currículo escolar do ensino médio. Brasília-DF. 2020.
SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Quem Somos. S/d1, online. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/canais_adicionais/conheca_quemsomos . Acesso em 20 de jan. 2021.

Published

2021-04-27

How to Cite

MAGALHÃES, Ramon Mendes da Costa; LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. The SEBRAE offensive on high school. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 121–142, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62709. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/62709. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 19 

You may also start an advanced similarity search for this article.