Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators

a case study

Authors

  • Alessandro de Melo Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná - UNICENTRO
  • Emanuelly Peplinski CAPS AD Guarapuava

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71828

Keywords:

School dropout, High school, Education and Youth

Abstract

This article aims to discuss the concept and effects of  high school dropout in public education and school practice, using the literature analysis and the content of interviews conducted with twenty-six educators from four state schools in the city of Guarapuava/PR. The methodology for data collection was a case study, analyzed from the perspective of the subjects’ social representations with the background of the historical materialist method. Discussion has analysed the answers related to the interviewees' definitions of dropout, their perceptions of the effects of dropout on the school community and the actions taken to combat it. Finally, it was possible to notice that the discourses developed about dropout are diverse and reflect the ideologies that permeate the school environment, it was also possible to notice the advances needed in public policies for youth to ensure the access and permanence of all students.

Author Biographies

Alessandro de Melo, Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná - UNICENTRO

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999), Mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2010). Realizou Estágio de Pós-Doutorado na Facultad de Ciencias de la Educación da Universidad de Málaga (2015), financiado pelo CNPQ. Atualmente é Professor Associado da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Foi Coordenador do Departamento de Pedagogia do Campus Santa Cruz, no biênio 2017-2018. É Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da mesma universidade, onde foi Coordenador no biênio 2019-2020. Tem interesse por estudos educacionais em Reformas Educativas Neoliberais, Trabalho e Educação, Marxismo e Educação. É líder do Grupo de Pesquisa em Trabalho, Educação e História. É membro do Grupo de Investigación Profesorado, Comunicación e Investigación Educativa ? PROCIE, grupo consolidado pela Junta de Andalucía da Universidad de Málaga, onde compartilha interesse pela Pesquisa Narrativa em Educação, na perspectiva emancipadora e decolonial.

Emanuelly Peplinski, CAPS AD Guarapuava

Psicóloga Clínica CAPS AD Guarapuava 2019-. Mestra em Educação pela Universidade Estadual Centro-Oeste - UNICENTRO. Trabalha como professora de línguas estrangeiras. Especialista em Gestão de Recursos Humanos - Faculdade São Braz. Especialista em Neuropsicopedagogia - Faculdade São Braz. Facilitadora em Práticas Restaurativas pelo IIRP (International Institute for Restorative Practices). Graduação em Psicologia no ano de 2017 - Faculdade Guairacá, Guarapuava /PR.

References

BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec,1997.
BRASIL. IBGE. Séries Históricas e Estatísticas. 2016. Disponível em: <https://seriesestatisticas.ibge.gov.br/default.aspx>. Acesso em: 01 nov. 2020.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 772-789, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742011000300007&script=sci_abstract&tlng=pt> Acesso em: 04 fev. 2019.
FILHO, Raimundo Barbosa Silva; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/24527> Acesso em: 26 out. 2019.
FINI, Roberto; HEIJMANS, Rosemary Dore; LUSCHER, Ana Zuleima. Insucesso, fracasso, abandono, evasão... um debate multifacetado. In: CUNHA, Daisy Moreira. et al. Formação/profissionalização de professores e formação profissional e tecnológica: fundamentos e reflexões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2013. p. 235-275. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a07.pdf>. Acesso em: 1 nov. 2018.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A Revolução 4.0 e a reedição das lógica das revoluções burguesas [31 de outubro de 2019]. DMT em debate: Democracia e Mundo do Trabalho. Entrevista concedida a João Vitor Santos.
FORNARI, Liamara Teresinha. Reflexões acerca da reprovação e evasão escolar e os determinantes do Capital. REP - Revista Espaço Pedagógico, v. 17, n. 1, Passo Fundo, 2010. p. 112-124. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/2027/1260>. Acesso em: 14 jan. 2019.
GESTA. Galeria de Estudos e Avaliação de Iniciativas Públicas. Políticas públicas para redução do abandono e evasão escolar de jovens. GESTA, 2017
IBGE. Panorama Cidades – Guarapuava/PR. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/guarapuava/panorama> Acesso em: 02 ago. 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica n°8/2017/CGCQTI/DEED. Brasília: INEP, 27 de junho de 2017.
INEP/MEC. Indicadores Educacionais, 2018. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/indicadores-educacionais> Acesso em: 20 jun. 2020.
KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do Ensino Médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 752-769, 2011. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a06.pdf> Acesso em: 27 abr. 2019.
KOHN, Alfie. Test today, privatiza tomorrow: using accountability to “reform” public schools to death. In: WATKINS, William H. (Ed.). The Assault on Public Education: confronting the politics of corporate school reform. New York: Teachers College Press, 2012. p. 79-96.
LEITE, Guilherme Antunes. Reforma do ensino médio, projeto pedagógico da Confederação Nacional da Indústria e a crise do mundo do trabalho no Brasil: delineamentos para a formação de estudantes da classe trabalhadora. Guarapuava/PR. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2021. 261p.
MARGIOTTA, Umberto; VITALE, Gabriella; SANTOS, Jácia Soares dos. O fenômeno do abandono escolar na Europa do Novo Milênio: dados, políticas, intervenções e perspectivas. Cad. Cedes, Campinas, v. 34, n. 94, p. 349-366, 2014. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v34n94/0101-3262-ccedes-34-94-0349.pdf>. Acesso em: 1 nov. 2020.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã (primeiro capítulo). Edição eletrônica: Ed. Ridendo Castigat Mores. 1999.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. A condição juvenil no século XXI. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; NJAINE, Kathie. Amor e Violência: um paradoxo das relações de namoro e do „ficar‟ entre jovens brasileiros. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2011, pp. 17-43.
MOSCOVICI, Serge. A invenção da Sociedade: Sociologia e Psicologia. Petrópolis: Vozes, 2011.
PRESTES, Emília Maria da Trindade; FIALHO, Marília Gabriella Duarte. Evasão na educação superior e gestão institucional: o caso da Universidade Federal da Paraíba. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 869-889, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40362018000300869&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt> Acesso em: 26 out. 2020.
PONTE, João Pedro. O estudo de caso na investigação em Educação Matemática. Quadrante, Lisboa, v. 3, n. 1, 1994.
RODRIGUES, Luciana Soares, et al. A evasão em um curso de especialização em Gestão em Saúde na modalidade a distância. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, n. 66, p. 889-901 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/icse/v22n66/1807-5762-icse-1807-57622017-0129.pdf> Acesso em: 10 jun. 2019.
SANTOS, Maria E. de Moura. Relações históricas entre trabalho, educação e pobreza. Teresina: EDUFPI, 2018.
SILVA, Marco Aurélio; FILHO, Antônio Costa Gomes. A cultura conservadora de Guarapuava, frente ao desenvolvimento econômico, social e tecnológico. Revista Gestão em Foco, Amparo, 11 ed., p. 86-94, 2019. Disponível em: <http://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2019/05/007_A-CULTURA-CONSERVADORA-DE-GUARAPUAVA-FRENTE-AO-DESENVOLVIMENTO-ECON%C3%94MICO-SOCIAL-E-TECNOL%C3%93GICO.pdf> Acesso em: 02 ago. 2020.
SILVEIRA, Olivia. Permanecer na Escola: um estudo com jovens egressos do Projovem. Salvador: EDUFBA, 2014.
SOARES, Tufi Machado. et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 757-772, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0757.pdf >. Acesso em: 10 dez. 2018.
STEIMBACH, Allan Andrei. Juventude, escola e trabalho: razões de permanência e do abandono no curso técnico em agropecuária integrado, 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
TOSTES, Maiza Vaz; et al. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 116, 2018.
WITTE, Kristof de. et al. A critical review of the literature on school dropout. Educational Research Review, Regensburg, v. 10, p. 13-28, 2013. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X13000286> Acesso em: 20 fev. 2020.

Published

2021-11-03

How to Cite

MELO, Alessandro de; PEPLINSKI, Emanuelly. Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 236–256, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.71828. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828. Acesso em: 25 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.