A Study on dropout and persistence in High school integrated to vocational education: A Systematic Mapping of Literature

A Systematic Mapping of Literature

Authors

  • Laura Neta Dias do Sacramento Instituto Federal da Bahia - IFBA
  • Monck Charles Nunes de Albuquerque Instituto Federal da Bahia
  • Carlos Alex Cantuário Cypriano Instituto Federal da Bahia - IFBA

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71888

Keywords:

Dropout, Permanence, Integrated High School.

Abstract

One of the biggest challenges for educational institutions is dealing with school dropout, which restricts the full right of citizens to education. In this context, this article aims to map studies carried out in the area of dropout and persistence in High school integrated to vocational education, from 2011 to 2020, which present causes of school dropout and proposed actions for student persistence. The theoretical subsidy features contributions from Temp and Coutinho (2020), Dore and Lüscher(2011), Veiga and Bergiante(2016), Marques et al.(2019) and Libâneo (2013). The methodology used is the Systematic Literature Mapping (MSL), which allows a bibliographical review in an organized and systemic way, carried out in the databases of CAPES Periodicals and Academic Google. As a result, 11 (eleven) works were found, enabling the organization of a table with information that will support the development of the educational product to be presented in the Master's Degree in Professional and Technological Education - ProfEPT.

Author Biographies

Laura Neta Dias do Sacramento, Instituto Federal da Bahia - IFBA

Pedagoga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA campus Seabra. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), especialista em Gestão e Organização Escolar e mestranda em Educação Profissional e Tecnológica, pelo Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT). Experiência na área de Educação, atuando principalmente nos temas: currículo, avaliação, ensino, aprendizagem, formação continuada articulada ao contexto de trabalho, educação profissional e permanência.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0793-4968

Monck Charles Nunes de Albuquerque, Instituto Federal da Bahia

Professor EBTT do Instituto Federal da Bahia IFBA, Campus Seabra. Foi professor e coordenador do curso Técnico de Informática pelo Instituto Centro de Ensino Tecnológico do Ceará (CENTEC). Atuou como Professor bolsista/CAPES do Curso de Licenciatura em Informática pela UECE/UAB. Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Centro Universitário Estácio (2013), Pós-graduando em Gestão de Projetos pela Universidade Estadual do Ceará(UECE) e, Mestre em Ciência da Computação pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará(IFCE).

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1368-0220

Carlos Alex Cantuário Cypriano, Instituto Federal da Bahia - IFBA

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1980), mestrado em Administração pela Universidade Federal da Bahia (1996) e doutorado em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2004). É professor associado do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia e professor do Programa em Rede de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT. Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: economia solidária, empreendimentos econômicos solidários, cooperativismo, tecnologia social, incubação e turismo. Sua atividade científica e docente é precedida por 20 anos de experiência profissional em gestão da produção na indústria e em serviços.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1768-7817

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Published

2021-11-01

How to Cite

SACRAMENTO, Laura Neta Dias do; ALBUQUERQUE, Monck Charles Nunes de; CYPRIANO, Carlos Alex Cantuário. A Study on dropout and persistence in High school integrated to vocational education: A Systematic Mapping of Literature: A Systematic Mapping of Literature. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 76–99, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.71888. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71888. Acesso em: 25 nov. 2024.

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