School dropout in the context of the pandemic:

desires, anxieties and expectations in the speech of students at the State High School Olindo Flores da Silva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72016

Keywords:

School dropout. High school. Pandemic. Remote teaching.

Abstract

This article aims to understand the behavior of students at the Olindo Flores da Silva State High School, located in the municipality of São Leopoldo, part of metropolitan region of Porto Alegre, in the state of Rio Grande do Sul, during the new coronavirus pandemic, in 2020, when classroom courses were suspended and remote learning was adopted. For this purpose, the data were produced through an online questionnaire available to students at the school on the Google Classroom platform and in the instant messaging groups of the Whatsapp application. It is a qualitative case study, whose responses from students will be weighted through discursive textual analysis. The effects of the pandemic were felt by all sectors of Brazilian society and the routine of schools was substantially affected. In this emergency context of implementation of remote education, a complex scenario is glimpsed, whose less favored actors end up being excluded from the educational process. The pandemic is one of the opposing forces that added to other factors, external and internal to the school, can increase school dropout, especially in high school.

Author Biographies

Sílvio Nei da Silva Machado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, na linha de pesquisa: História, Educação e Políticas (PROEX/Capes). Graduado em Letras Português e Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011) e especialização em Gestão e Docência na EaD pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2015).

Rosangela Fritsch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutorado em Educação (2006) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) e Pós-doutorado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação pela Universidade do Porto. Atualmente é professora titular no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Graduação e Especializações da Unisinos. Pesquisadora e coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Gestão Educacional e Escolar (PPGEe).

Darciel Pasinato, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Pós-doutorado em Educação (2019) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Doutorado em Educação (2018) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Mestrado em Educação (2013), Especialização em Supervisão Educacional (2013), Especialização em Orientação Educacional (2011), Graduação em História (2008) pela Universidade de Passo Fundo (UPF) e Graduando em Pedagogia (2021) pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER).

References

ALVES, Elaine Jesus; FARIA, Denilda Caetano de. Educação em Tempos de Pandemia: lições aprendidas e compartilhadas. Revista Observatório, Palmas, V. 6 nº 2, p. 1-18, abr-jun. 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9475. Acesso em: 22 jun. 2021

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2009.

CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis/RJ: Vozes, 1998.

COSTIN, C. Educar para um futuro mais sustentável e inclusivo. Estudos avançados, n. 100, p. 43-52, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v34n100/1806-9592-ea-34-100-43.pdf. Acesso em: 06 jun. 2021.

DAYRELL, Juarez Tarcísio; JESUS, Rodrigo Ednilson de. Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação e Sociedade, Campinas/SP, v. 37 n. 135, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00407.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

DUBET, François. Democratização escolar e justiça da escola. Educação UFSM, v. 33, n. 3, p. 381-394, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1614/909. Acesso em: 06 jun. 2021.

DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, p. 289-304, mai./ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n47/v16n47a02.pdf. Acesso em: 29 dez. 2020.

DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, v .34, n. 123, p. 539-555, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v34n123/a02v34123.pdf. Acesso em: 27 dez. 2020.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.

FRITSCH, Rosangela; VITELLI, Ricardo Ferreira; TAVARES, Ana Carina(Orgs.). Políticas Educacionais e Gestão Escolar no Contexto de Escolas Públicas. São Leopoldo: Oikos, 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Indicadores Educacionais. Brasília/DF: INEP, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais. Acesso em: 22 jan. 2021.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019

MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em Tempos de Pandemia no Brasil: saberfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. ReDoC. Rio de Janeiro, V. 4 nº 2, maio/agosto. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/51026/34672. Acesso em: 22 jun. 2021

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.


MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.

OLIVEIRA, Andréa Silva de; THUMS, Angela; ALVES, Katiusse Içara. Evasão e abandono escolar: do princípio da fuga ao caminho para a permanência. In: FRITSCH, Rosângela (org.). Ensino Médio: caminhos e descaminhos da evasão escolar. São Leopoldo: Oikos, 2015, p.45-64.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; PEREIRA JUNIOR, Edmilson Antônio. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, V. 14 nº 30, p. 719-735. set/dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1212/pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

SAVIANI, Demerval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade - ANDES-SN, ano XXXI, n. 67, jan. 2021, p. 36-49. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.

SILVA, Mônica Ribeiro da; PELISSARI, Lucas Barbosa; STEIMBACH, Allan Andrei. Juventude, escola e trabalho: permanência e abandono na educação profissional técnica de nível médio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 403-417, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v39n2/aop899.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.

VITELLI, Ricardo Ferreira; FRITSCH, Rosângela. Defasagem idade-série em escolas estaduais de Ensino Médio do RS. In Fritsch, Rosângela (org.). Ensino Médio: caminhos e descaminhos da evasão escolar. São Leopoldo: Oikos, 2015, p. 65-87.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre. Bookman, 2001.

Published

2021-12-31

How to Cite

MACHADO, Sílvio Nei da Silva; FRITSCH, Rosangela; PASINATO, Darciel. School dropout in the context of the pandemic: : desires, anxieties and expectations in the speech of students at the State High School Olindo Flores da Silva. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 220–241, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72016. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72016. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.