Dropout:

a study from the management of student permanence in Higher Education Institutions of the private network of the city of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72039

Keywords:

: Evasion; Higher education institutions; permanence management

Abstract

Dropout is a recurrent theme in Higher Education Institutions (HEIs). For managers, keeping students in HEIs until their effective graduation is a great challenge. Therefore, analyzing how the private network HEIs manage the permanence of students to reduce dropout is the objective of this article. Therefore, it was decided to carry out descriptive research, with a qualitative approach and a case study involving five private HEIs in the city of Rio de Janeiro. HEI managers were interviewed using a semi-structured interview script, containing questions about the object of the study. The results pointed to a concern with school dropout. However, there was a lack of conceptual alignment on dropout and little information on the causes and percentages of dropout students. It was observed that the permanence management is not practiced in a systemic way, with the integrated action of all sectors of the HEIs, so that they contribute to improve the performance of these institutions, thus mitigating dropouts. The development of this study lends its collaboration to identifying opportunities for improvement in private HEIs for the theme of school dropout from the management of permanence.

Author Biographies

Marcia Regina da Silva Castelucio, Fundação Pedro Leopoldo

Mestre em Administração pela Fundação Pedro Leopoldo (2020). Especialista em Administração Educacional pela Faculdade de Tecnologia Senac Rio (2009). Especialista em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (2006). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade de Educação e Letras São Judas Tadeu (1989). Possui Graduação para Professores na Formação Especial do Currículo do Ensino de 2º Grau pela Faculdade Niteroiense de Formação de Professores (1988). Graduada em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1980). Atualmente é Consultora Educacional, com ênfase em Gestão da Permanência Estudantil, e parecerista.ad hoc da Revista Labor, do Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional, do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal do Ceará. Atuou por mais de 30 anos no Senac Rio de Janeiro, ocupando cargos de Diretora da Faculdade de Tecnologia Senac Rio, Gerente Corporativa de Projetos Especiais, Diretora do Centro de Desenvolvimento e Gestão de Negócios, Gerente de Unidade, Diretora de Escola, Coordenadora de Ensino e Professora. Possui vasta experiência em Educação Profissional e Tecnológica, atuando na gestão educacional, comercial, financeira e administrativa, planejamento estratégico de médio e longo prazo, identificação de necessidades e oportunidades locais para o desenvolvimento de pessoas e organizações e estudos de mercado. Forte atuação na elaboração de programas de desenvolvimento profissional em diversas áreas do conhecimento, organização de eventos nacionais e internacionais, gestão orçamentária e estratégica de projetos, condução de estudos de viabilidade para implantação de novas Unidades de Negócio.

EJ2021, Pedro Leopoldo Foundation

Professor Doctor Ester Eliane Jeunon Coordinator of the Academic Master's Degree at Fundação Pedro Leopoldo Nova Lima, Minas Gerais

References

ASTIN, A. W. Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Personnel. 1984. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/1985-18630-001.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.
BARROS, M. A. N. de, & ARAÚJO, H. P. M. H. de. Educação superior no brasil: permanência de estudantes e rentabilidade do setor privado. Movimento-Revista de Educação. 5(9), 69-106. 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32677/18825.
BEAN, J. P. Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in higher education. 1980. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00976194
BEAN, J. P., & METZNER, B. S. A conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition. Review of educational Research. 1985. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543055004485

Published

2021-12-29

How to Cite

CASTELUCIO, Marcia Regina da Silva; JEUNON, Ester Eliane. Dropout: : a study from the management of student permanence in Higher Education Institutions of the private network of the city of Rio de Janeiro. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 122–149, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72039. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72039. Acesso em: 25 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.