The transition from high school to college: a qualitative study of the factors that influence this process and their possible behavioral consequences

Authors

  • Ana Paula Moreno Pinho Superintendência de Avaliação e Desenvolvimento Institucional / Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia _Programa de Pós doutorado (PPGPsi/UFBA). Pesquisadora
  • Laís Carvalho Dourado Carvalho Dourado Universidade Federal da Bahia
  • Rebeca Martins Aurélio Universidade Federal da Bahia / CRAS.
  • Antonio Virgílio Bittencourt Bastos Instituto de Psicologia - UFBA / Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Keywords:

Academic transition, high school, university life, behavioral changes, academic evasion factors

Abstract

For many young people, joining the university is marked by a transition process characterized by several changes that both affect and influence their psychosocial - as well as their professional - development. This work aims to analyze the factors that have ultimately been influencing the student’s acclimation from high school up to his or her university life. Besides that, looked for identification of behavioral changes occurred because of this process of academic transition. The study was conducted through eight semi-structered interviews with students ranging from different courses. The collected data was analyzed using the approach of content analysis and categorized into two segments: a) Factors that have influenced the student’s adaptation on campus; b) Behavioral changes. The results highlighted seven (7) categories concentrated on a first block: Infrastructure; Information about the university and course; Factors external to the university; Organizational Aspects; Material of Study; Attachment and Professors — and four (4) categories concentrated on a second block: a) Personal aspects; b) Personal Planinng to the Studies; c) Time and d) Symptom. This work contributes to punctuate difficulties encountered by freshmen on campus and provide better understanding of the academic transition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Moreno Pinho, Superintendência de Avaliação e Desenvolvimento Institucional / Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia _Programa de Pós doutorado (PPGPsi/UFBA). Pesquisadora

Doutora em Administração, UFBA, 2009. Pesquisadora da Superintendência de Avaliação e Desenvolvimento Institucional e do Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia através do Programa de Pós doutorado (PPGPsi/UFBA).

Laís Carvalho Dourado Carvalho Dourado, Universidade Federal da Bahia

Psicóloga formada pela Universidade Federal da Bahia, 2014.

Rebeca Martins Aurélio, Universidade Federal da Bahia / CRAS.

Psicóloga formada pela Universidade Federal da Bahia, 2013. CRAS.

Antonio Virgílio Bittencourt Bastos, Instituto de Psicologia - UFBA / Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Doutor em Psicologia, UnB, 1994. Professor Titular do Instituto de Psicologia - UFBA. Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi/UFBA

References

Almeida, L. S. & Cruz, J. F. A. (2010). Transição

e Adaptação Académica: reflexões

em torno dos alunos do 1º ano da Universidade

do Minho. In: Ensino Superior em

Mudança: Tensões e Possibilidades. UM.

CIEd. Actas do Congresso Ibérico, Braga,

Portugal.

Almeida, L. S., Soares, A. P., & Ferreira, J.

A. (2000). Transição e adaptação à Universidade:

Apresentação do Questionário

de Vivências Académicas. Psicologia, Braga,

(2), 189-208.

Azevedo, A. & Faria, L. (2003). Transição

para o ensino superior: Estudo Preliminar

de um Questionário de Experiências

de Transição Académica. Fases, Porto,

(2).

Bauer, M. & Gaskell, G.(2000). Pesquisa

qualitativa com texto, imagem e som: um

manual prático. Rio de janeiro: Petrópolis

Ed. Vozes.

Castanho, S. E. M. (2000). Educação superior

do séc. XXI: discussão de uma proposta.

Caxambu: ANPED.

Coulon, A. (2008). A condição de estudante:

a entrada na vida universitária. Salvador,

EDUFBA

Cunha, S. M. & Carrilho, D. M. (2005). O

processo de adaptação ao ensino superior

e o rendimento acadêmico. Psicologia Escolar

e Educacional, Campinas, 9(2), 215-

Dellagnelo, E. & Silva, R. C. (2005). Análise

de conteúdo e sua aplicação em pesquisa

em administração. Rio de Janeiro. FGV.

Igue, É. A.; Bariane, I. C. D. & Milanesi,

P. V. B. (2008). Vivência acadêmica e expectativas

de universitários ingressantes

e concluinte. Psico USF. Itatiba, 13(2),

-164.

Papalia, D. & Olds, S. Desenvolvimento humano.

Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Teixeira, M. A. P.; Dias, A. C. G.; Wothich,

S. H. & Oliveira, A. M (2008). Adaptação

à universidade em jovens calouros. Psicologia

Escolar e Educacional, Campinas,

(1), m 185- 202

Published

2015-07-21

How to Cite

Pinho, A. P. M., Dourado, L. C. D. C., Aurélio, R. M., & Bastos, A. V. B. (2015). The transition from high school to college: a qualitative study of the factors that influence this process and their possible behavioral consequences. Journal of Psychology, 6(1), 33–47. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/1691

Issue

Section

Artigos