Iconography in research and intervention of psychosocial processes

Authors

  • Luciano Domingues Bueno Universidade Federal de Alagoas
  • Paulo Sérgio dos Santos Júnior Universidade Federal de Alagoas
  • Lívia Teixeira Canuto Universidade Federal de Alagoas
  • Adélia Augusta Souto de Oliveira Universidade Federal de Alagoas

Keywords:

Iconography, imagination, creation, children, youth.

Abstract

Discusses the iconography as a methodological tool for research and psychosocial intervention from Vygotsky’s concepts of imagination and creation. Describes the construction of an iconographic collection (drawings, photographs and videos), produced in research with children and young people from coastal communities. The method identified, cataloged, described and interpreted images produced in psychosocial research and interventions of the Research Group between 2007 and 2012. The inventory resulted in 72 drawings, 127 photos and 42 videos. The results indicate the use of method as self-images (drawings and photographs), actions recording (videos and photographs) and private collection (photographs). The content analysis based on the concepts of imagination and creation identified children’s drawings as expression of the reality of everyday life; the photographs demonstrate the spatial, historical and cultural appropriation of elements within the community and the protagonism of children and youth in the communitarian context; the videos adds motion and audio to the identified processes at the productions of drawings and photographs. In conclusion, the iconographic instruments potentiate research and interventions with children and youth; imagetic creation enables the objectification of imagination and the expression of subjectivities.

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Author Biographies

Luciano Domingues Bueno, Universidade Federal de Alagoas

Aluno de graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Alagoas. Bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação
Científica.

Paulo Sérgio dos Santos Júnior, Universidade Federal de Alagoas

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Alagoas (PPgPsi)/UFAL. Possui graduação em
Psicologia pela Universidade Federal de Alagoas (2010-2015).

Lívia Teixeira Canuto, Universidade Federal de Alagoas

Mestranda no curso de pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Alagoas. Psicóloga graduada no Curso de Psicologia
da UFAL.

Adélia Augusta Souto de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas

Professora Associada da Universidade Federal de Alagoas. Diretora do Instituto de Psicologia. Docente permanente do Programa de
Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia na mesma universidade. Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós-doutorada em Psicologia Social pela Universidad de Barcelona. Integrante do GT da ANPEPP: A Psicologia
Sócio-histórica no contexto de desigualdade social brasileiro.

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Published

2017-06-02

How to Cite

Bueno, L. D., Júnior, P. S. dos S., Canuto, L. T., & de Oliveira, A. A. S. (2017). Iconography in research and intervention of psychosocial processes. Journal of Psychology, 8(1), 99–108. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/18783