The constitution of the subject according to Jean-Paul Sartre
Keywords:
psychology, constitution of the subject, existentialism, Jean-Paul Sartre.Abstract
The issues on the subject, on the human being, widely concern mankind and several areas of knowledge. Understanding the subject and the processes by which such a subject is constituted is the central focus and basis of psychological science. However, this object of study has difficulties, which are evident in the different approaches to it, either objectivist or subjectivist ones. In order to contribute to such discussion, this study aims at analyzing how the existentialism of Jean-Paul Sartre approaches the processes of the constitution of the subject. The Sartrean perspective enriches Psychology because, by rejecting reductionisms, it offers a conception that does not dichotomize the phenomenon of objectification-subjectification, since it conceives the subject in the dialectical relation between objectivity and subjectivity. Sartre does not only suggest elements to understand body, consciousness and the world as a human and historical reality, but also elucidates how the subject, who is forged in intersubjectivity, constructs his/her personal and collective history.Downloads
References
Boechat, N. C. (2011). História e Escassez
em Jean-Paul Sartre. São Paulo: EDUC:
FAPESP.
Bueno, I. S. (2007). Liberdade e Ética em
Jean-Paul Sartre. (Dissertação de mestrado).
Pontifícia Universidade Católica do
Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil.
Diogo, M. F. & Maheirie, K. (2007). Uma
breve análise da constituição do sujeito
pela ótica das teorias de Sartre e Vygotski.
Aletheia, (25), 139 – 151. Recuperado
em novembro de 2014, de http://pepsic.
bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-
-03942007000100011&script=sci_arttext.
Gonçalves, M. G. M. (2001). A psicologia
como ciência do sujeito e da subjetividade:
a historicidade como noção básica. Em
A. M. B. Bock; M. G. M. Gonçalves & O.
Furtado (orgs.). Psicologia Sócio-Histórica:
uma perspectiva crítica em psicologia (pp.
– 52). São Paulo: Cortez.
Maheirie, K. (1994). Agenor no Mundo: Um
estudo psicossocial da identidade. Florianópolis:
Letras Contemporâneas.
Moutinho, L. D. S. (1995). Sartre: Existencialismo
e liberdade. São Paulo: Moderna.
Perdigão, P. (1995). Existência e Liberdade:
Uma introdução à filosofia de Sartre. Porto
Alegre: L&PM.
Sartre, J.-P. (1937). A Transcendência do
Ego – Esboço de uma descrição fenomenológica
(A. O. T. Carrasco, Trad.). Em Recherches
Philosophiques, (6).
Sartre, J.-P. (1987). A Imaginação (L. R. S.
Fortes, Trad.). (3. ed., pp. 33 – 106). (Coleção
Os Pensadores). São Paulo: Nova Cultural.
(Originalmente publicado em 1936).
Sartre, J.-P. (1987). Questão de Método (B.
Prado Jr., Trad.). (3. ed., pp. 109-191). (Coleção
Os Pensadores). São Paulo: Nova Cultural
(Originalmente publicada em 1960).
Sartre, J.-P. (1987). O Existencialismo É um
Humanismo (R.C. Guedes, Trad.). (3. ed.,
pp. 1 – 32). (Coleção Os Pensadores). São
Paulo: Nova Cultural.
Sartre, J.-P. (1996). O Imaginário: Psicologia
fenomenológica da imaginação. São
Paulo: Ática (Originalmente publicada em
.
Sartre, J.-P. (2005). Sartre no Brasil: A conferência
de Araraquara (2. ed.). (L.R.S Fores,
Trad). São Paulo: Editora UNESP
Sartre, J.-P. (2010). Esboço para uma Teoria
das Emoções (P. Neves, Trad.). Porto
Alegre: L&PM (Originalmente publicada
em 1939).Sartre, J.-P. (2011). O Ser e o Nada: Ensaio
de Ontologia Fenomenológica (P. Perdigão,
Trad.). (19. Ed.). Petrópolis: Vozes (Originalmente
publicada em 1943).
Schneider, D. R. (2002). Novas Perspectivas
para a Psicologia Clínica: um estudo a
partir da obra de “Saint-Genet: comédien et
martyr” de Jean-Paul Sartre. (Tese de doutorado).
São Paulo: Pontifícia Universidade
Católica de São Paulo.
Schneider, D. R. (2013). A liberdade enquanto
dimensão ontológica do homem.
Comciência, (146). Recuperado em novembro
de 2014, de http://www.comciencia.
br/comciencia/?section=8&edicao=86&
id=1057
Tomanik, E. A.; Facci, M. G. D. & Barroco,
S. M. S. (2009). Apresentação. Em E. A.
Tomanik; A. M. P. Caniato & M. G. D. Facci
(orgs.). A Constituição do Sujeito e a Historicidade
(pp. 7 – 10). Campinas: Alínea.