ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará

Authors

  • Francisco Pablo Huascar Aragão Pinheiro Universidade Federal do Ceará
  • Gabrielle Coutinho Silva Universidade Federal do Ceará
  • Andréia Serafim de Negreiros Taissuke Universidade Federal do Ceará
  • Cássio Adriano Braz de Aquino Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal, health promotion, work, intervention, clinic of activity

Abstract

The paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Pablo Huascar Aragão Pinheiro, Universidade Federal do Ceará

Francisco Pablo Huascar Aragão Pinheiro é graduado em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará – UFC (2005). Possui Mestrado em Psicologia pela UFC e cursa Doutorado em Educação nesta mesma instituição. Atua como psicólogo na Coordenadoria de Qualidade de Vida no Trabalho da UFC.

Gabrielle Coutinho Silva, Universidade Federal do Ceará

Gabrielle Coutinho Silva é graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará – UFC, integrante do Núcleo de Psicologia do Trabalho e bolsista de extensão do projeto ELABORar.

Andréia Serafim de Negreiros Taissuke, Universidade Federal do Ceará

Andréia Serafim de Negreiros Taissuke é graduada em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui especialização em Gestão Pública pela UECE. Atua como assistente social na Coordenadoria de Qualidade de Vida no Trabalho da UFC.

Cássio Adriano Braz de Aquino, Universidade Federal do Ceará

Cássio Adriano Braz de Aquino é graduado em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (1989) e em Administração pela Universidade de Fortaleza (1986), Suficiência Investigadora em Psicologia Social — Universidad Complutense de Madrid (2000), Mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (1994) e Doutor em Psicologia Social — Universidad Complutense de Madrid (2003). Possui estágio Pós-doutoral na Universidad Complutense de Madrid (2009). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Ceará e Coordenador Acadêmico e Vice-Diretor do Centro de Humanidades da UFC.

How to Cite

Pinheiro, F. P. H. A., Silva, G. C., Taissuke, A. S. de N., & Braz de Aquino, C. A. (2014). ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará. Journal of Psychology, 4(2), 103–113. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809

Issue

Section

Artigos