SCIENTIFIC PRODUCTION ON PSYCHOLOGY IN MOZAMBIQUE: BIBLIOMETRIC ANALYSIS IN THE WEB OF SCIENCE AND SCOPUS BASES.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.15.2024.e024019

Keywords:

scientific production, Mozmbique, psychology, bibliometric analysis

Abstract

Currently in Mozambique there is a significant volume of publications and scientific events in Psychology, something positive given its importance for the development of the field. This study aimed to describe the characteristics of national scientific production on Psychology between 2003 and 2023. The study is bibliographic, exploratory in nature and quantitative approach through bibliometric analysis, focusing on 61 publications indexed in the Web of Science (WOS) and Scopus databases, covering all areas of Psychology in the country. The criteria were: bibliographic survey process, number of publications per year, typology of publications, the journals that published the most and their impact factor, main areas researched, authors who published the most and most cited, and their institutional affiliations. Revealed that the national scientific production on Psychology is growing over time, and that 2020 was the year that registered the most publications. They also revealed a higher concentration of publications in the area of multidisciplinary psychology, and that most of the publications are scientific articles, highlighting those of Germano VC, and the Eduardo Mondlane University as the national institution that produces the most on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laércio André Gassen Balsan, Universidade Federal de Santa Maria

Pós-doutor em Psicologia, Doutor em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria, Graduado em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria, Graduado em Economia pela Universidade Federal de Santa Maria, Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria

Givaldo Carlos Candrinho, Universidade Save - Moçambique

Docente na Universidade Save-Moçambique; Doutor em Psicologia das Organizações e do Trabalho pela Universidade Federal da Bahia; Mestrado em Psicologia Educacional (2016); Graduação em Psicologia Escolar (2010); Bacharelado em Psicologia Escolar (2009), Universidade Pedagógica de Moçambique (Maputo).

Antônio Virgílio Bittencourt Bastos Bastos, Universidade Federal da Bahia

Graduação em Psicologia e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília, com concentração em Psicologia Organizacional e do Trabalho. Professor titular de Psicologia Social das Organizações, no Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia. Foi membro do Conselho Federal de Psicologia, sendo presidente em 1986. Atuou como membro da comissão de especialistas em ensino de Psicologia do MEC/SESu. Foi membro do CA de Psicologia do CNPq, da Comissão de Psicologia do INEP e da comissão de área da Psicologia na CAPES. Foi Coordenador da Área de Psicologia da CAPES entre 2011-2018 e membro, no INEP, da Comissão de Psicologia para o ENADE. Pesquisador I-A do CNPq, atuando em temas da área de Comportamento Organizacional, a exemplo de: comprometimento no trabalho, mudanças organizacionais, significado do trabalhar, cognições organizacionais, mapas cognitivos e redes sociais em contextos organizacionais. Atua no campo da avaliação institucional e educacional, ocupando o cargo de Superintendente de Avaliação e Desenvolvimento Institucional da Universidade Federal da Bahia. Participante do XVIII Plenário do Conselho Federal de Psicologia. Atualmente Conselheiro do XIX Plenário do CFP.

References

Araújo, C. A. A. (2006). Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, 12(1), 11–32.

Balsan, L. A. G. (2017). Comprometimento Organizacional: Uma Análise da Produção Científica Através da Base Web of Science. Revista Perspectivas Contemporâneas, 12(3), 01-16.

Banks, M. G. (2006). An extension of the Hirsch index: indexing scientific topics and compounds. Scientometrics, 69(1), 161-168.

Capes – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Web of Science Portal Periódico Capes. 2014.

Pais, L. et al. (2019). Análise bibliométrica do capital psicológico. In L. Mónico, C. Carvalho, D. Dias, & P. Parreira (Orgs.). Capital psicológico, estratégia e gestão na diversidade das organizações. (pp. 49-70). FPCE-UC, ESEnfC e ISCSP.

Samussone, L. B, Fátima R. S. S, & Lauriano, N. G. (2022). Fatores de Implementação da Política de Qualidade do Ensino Superior em Moçambique: O Caso do SINAQES. Inter-Acao, 47(1).

Zupic, I. & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational research methods, 18(3), 429-472.

Ellegaard, O., & Wallin, J. A. (2015). A análise bibliométrica da produção científica: qual o impacto? Cienciometria, 105, 1809-1831.

Severino, A. J. (2017). Metodologia do trabalho científico. Cortez editora.

Agámez-Llanos, V. Á.; León-Cano, J. F., Ordóñez, E. J., Rodríguez-Timaná, L. C., & Castillo-García, J. F. (2023). Bibliometric Analysis of Scientific Production on Visual and Performing Arts Indexed in Scopus: Achievements and Challenges. Revista CS, 40, 12-39.

Published

2024-10-05

How to Cite

Balsan, L. A. G., Candrinho, G. C., & Bastos, A. V. B. B. (2024). SCIENTIFIC PRODUCTION ON PSYCHOLOGY IN MOZAMBIQUE: BIBLIOMETRIC ANALYSIS IN THE WEB OF SCIENCE AND SCOPUS BASES. Journal of Psychology, 15, e024019. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.15.2024.e024019