FUNCIONAMENTO E POTENCIALIDADES DO PERCURSO DIDÁTICO ENQUANTO DISPOSITIVO DE ENSINO DA LEITURA E DA ESCRITA

FUNCIONAMENTO E POTENCIALIDADES DO PERCURSO DIDÁTICO ENQUANTO DISPOSITIVO DE ENSINO DA LEITURA E DA ESCRITA: O GÉNERO ENTREVISTA NO 3.º ANO DE ESCOLARIDADE

Authors

  • Noémia Jorge Politécnico de Leiria
  • Jéssica Marques
  • Sandra Bastos

DOI:

https://doi.org/10.36517/revletras.41.2.10

Abstract

In this article we intend to present a didactic device directed to the teaching of textual genres: the didactic path (AUTOR1, 2019; AUTOR1, GONÇALVES & COUTINHO, 2022). Conceived in the work programme of socio-discursive interactionism (BRONCKART, 1997), this device is inspired by the didactic sequence (DOLZ, NOVERRAZ & SCHNEUWLY, 2004) and teaching sequence (PEREIRA & CARDOSO, 2013; PEREIRA, CARDOSO & GRAÇA, 2013). After explaining the conceptual outlines of the didactic path, we will present the results of an investigation developed around this teaching device, in Portugal, concerning a primary school class (3rd grade), in 2022, focusing on the interview genre (printed, aimed at the juvenile public). Throughout the article, we will take account of the three stages that led the investigation: i) a previous description of the genre to be focused on (based on literature review and social reference practices analysis); ii) report of the didactic experience which had been carried out (recurring to participant observation, in the context of research on the practice itself – PONTE, 2002); iii) analysis of the interview produced collectively by the students, at the final moment of the didactic path, taking into account three analysis dimensions: thematic, structural, linguistic, graphic. This way, we hope not only to illustrate the functioning of the didactic path, but also to highlight its potentialities of this teaching-learning device, especially at two levels: comprehension and production of texts and textual genres; metalinguistic activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Marques

Mestranda em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português, História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria

Sandra Bastos

Licenciada em Comunicação Social pela Universidade do Minho; Mestranda em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português, História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria.

Published

2022-12-31

How to Cite

JORGE, Noémia; MARQUES, Jéssica; BASTOS, Sandra. FUNCIONAMENTO E POTENCIALIDADES DO PERCURSO DIDÁTICO ENQUANTO DISPOSITIVO DE ENSINO DA LEITURA E DA ESCRITA: FUNCIONAMENTO E POTENCIALIDADES DO PERCURSO DIDÁTICO ENQUANTO DISPOSITIVO DE ENSINO DA LEITURA E DA ESCRITA: O GÉNERO ENTREVISTA NO 3.º ANO DE ESCOLARIDADE. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 41, 2022. DOI: 10.36517/revletras.41.2.10. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/revletras/article/view/81437. Acesso em: 17 jul. 2024.