CARTOPOGRAPHY

RIVERSIDES AND PANTANS AFFLUENCES OF GEO-POETRY OF MANOEL DE BARROS IN EDUCATION

Authors

  • Jônatas de Jesus Tavares Farias PPGEDUC - UFPA/Cametá
  • Gilcilene Dias da Costa UFPA

Abstract

The routes of this text-writing experiment a rhizomatic movement of conceptual experimentation of a geo-poetry devoured from the geo-poetic universe of Manoel de Barros in its affluences with a geo-education. Among the paths and territories of this map-writing, we can see the small rhizomatic lives leaping their tiny powers between lines and islands of nomadic riverside and Pantanal geographies to breathing and transpiring poetry in the drifts of a geo-education (Tadeu; Corazza; Zordan). In this navigation, we peer the confluences between philosophy (Deleuze; Deleuze and Guattari) and literature (Manoel de Barros) to find out the concept of cartography in the movement of devouring (Author) to reach and invent others ways to research in education. Therefore, geo-poetry presents itself as an opening formed by mixed geographies, turned-in movements of inventive composition of landscapes woven between backwaters of rivers-solitons, and echoes of voices-infancies. This mixture of echoes, tabatingas, streams, and flows produces dyes in educating experiences that educate impetuously generated in the speeds and viscosities of encounters, childhoods, and solitudes. An education that is dyed as a continuous and daily movement. Tiny experimental learning of the world. A weaving of senses by feeling, composed learning by playing, and experiencing the weaving of education through the winding paths of a geo-poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jônatas de Jesus Tavares Farias, PPGEDUC - UFPA/Cametá

Mestre em Educação e Cultura pela Universidade Federal do Pará (PPGEDUC/UFPA), sendo bolsista CAPES, possui Graduação em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará/CUNTINS, sendo bolsista de IC e é membro do grupo de pesquisa ANARKHOS: Micropolítica Corpo, Arte-Performance e Experimentações Literárias na Educação (CNPq/UFPA). Atua nos seguintes temas: Educação, conectada à Filosofia da Diferença e atreladas à literatura e à poesia, acompanhando suas variações e processos desde à escola básica até às composições conceituais.

Gilcilene Dias da Costa, UFPA

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS), linha de pesquisa Filosofia da Diferença e Educação. Docente da Universidade Federal do Pará/CUNTINS/Faculdade de Linguagem. Docente permanente dos Programas de Pós-graduação PPGEDUC/UFPA e PGEDA/EDUCANORTE. Líder do Grupo de Pesquisa ANARKHOS: Micropolíticas, Arte-Performance e Experimentações Literárias na Educação. Coordena, orienta e desenvolve pesquisas nas seguintes áreas: Filosofia da Diferença e Educação, Filosofia da Linguagem e Educação, Cartografias Literárias e Artísticas na pesquisa em educação, Antropofagia e Educação, Gênero-Sexualidade e Educação, Estudos Feministas.

Published

2024-08-09

How to Cite

DE JESUS TAVARES FARIAS, Jônatas; DIAS DA COSTA, Gilcilene. CARTOPOGRAPHY: RIVERSIDES AND PANTANS AFFLUENCES OF GEO-POETRY OF MANOEL DE BARROS IN EDUCATION. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 42, 2024. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/revletras/article/view/92278. Acesso em: 16 aug. 2024.