Education, cinema and otherness: pedagogy without image

Authors

Keywords:

Learning. Common sense. Cinema. Image. Otherness.

Abstract

The aim of this article is to deepen some lines of thought suggested by Bergson’s brief and scattered theses on education, following certain Deleuzian inflections that emerge from his critique of the “image of thought” formulated in the conclusion of Proust and the Signs (2022), previously to its systematization in the third chapter of Difference and repetition (1988). It is true that Bergson appears here as a detonator of the writing process more than as an object of study or main author in the approach of this article. In a previous work, we precisely examined the notion of learning, establishing the confrontation between Bergson and Deleuze. As a result of this study, we note that despite the Deleuzian approximations and retakes of Bergson’s thought, taken as a starting point, the alliance between the two fades as the philosophy of difference moves away from any act of good will capable of reviving the Cartesian good sense or exalting common sense, as we initially pointed out from the Bergsonian perspective. To advance this hypothesis, an articulation between learning and cinema is proposed, derived from the pedagogy of image outlined in Deleuzian studies: Cinema 1 – The image-movement (2018a) and Cinema 2 – The image-time (2018b); whose developments help us to understand important aspects about the relationship with the other, with the different, opening space for a possible practice of otherness.

Downloads

Author Biography

Pablo Enrique Abraham Zunino, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo (USP). Professor da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

References

ALMEIDA, M. Imagens e sons: a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 2001.

BERGSON, H. A evolução criadora. Trad. Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BERGSON, H. Écrits et paroles I. Mélanges. Édition du Centenaire. Paris: PUF, 1972.

BERGSON, H. Œuvres. Édition du centenaire. Paris: PUF, 1959.

BERGSON, H. La pensée et le mouvant. In: Œuvres. Édition du centenaire. Paris: PUF, 1959.

BERGSON, H. Le bon sens et les études classiques. In: Écrits philosophiques (Le Choc Bergson). Paris: Quadrige; PUF, 2011.

BERGSON, H. L’évolution créatrice. In: Œuvres. Édition du centenaire. Paris: PUF, 1959.

CHATEAU, D. Cine y filosofía. Trad. Silvia Labado. Buenos Aires: Colihue, 2012.

DELEUZE, G. A imagem-movimento: Cinema 1. Trad Stella Senra. São Paulo: Ed. 34, 2018a.

DELEUZE, G. A imagem-tempo: Cinema 2. Trad. Eloisa Ribeiro. São Paulo: Ed. 34, 2018b.

DELEUZE, G. Bergsonismo. Trad. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 1999.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Trad. R. Machado e L. Orlandi. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1988.

DELEUZE, G. O que é o ato de criação? In: Dois regimes de loucos. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

DELEUZE, G. Pourparlers. Paris: Les Editions de Minuit, 1990.

DELEUZE, G. Proust e os signos. Trad. R. Machado. São Paulo: Ed. 34, 2022.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Muñoz. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DINIS, N. Educação, cinema e alteridade. Educar, Curitiba, n. 26, 2005, p. 67-79.

Green book. Direção: Peter Farrelly. Produção: Jim Burke et al. Estados Unidos: Universal Pictures, 2018.

GUATTARI, F. “O divã do pobre”. In: METZ, C. et al. Psicanálise e cinema. São Paulo: Global, 1980.

Hiroshima mon amour. Direção: Alain Resnais. Produção: Samy Halfon, Anatole Dauman. Francia; Japón: Argos Films; Como Films; Daiei Studios; Pathé Entertainment, 1959.

LEOPOLDO E SILVA, F. “Reflexão e existência”. Revista Discurso, São Paulo, ano 4, n. 4, 1973, p. 133-145.

Moonlight, Direção: Barry Jenkins. Produção: Adele Romanski, Dede Gardner, Jeremy Kleiner. Estados Unidos: A24; Diamond Films, 2016.

PACHILLA, P. Sentido común y buen sentido en Deleuze. Valenciana, Guanajuato, v. 12, n. 23, 2019, p.139-174.

PROUST, M. À la recherche du temps perdu. IV Vol. Éd. Publié sous la direction de J.-Y. Tadié. Paris: Gallimard; Bibliothèque de la Pléiade, 1987-1989.

ROLNIK, S. Cidadania e alteridade: o psicólogo, o homem da ética e a reinvenção da democracia. In: SPINK, M. (Org.). A cidadania em construção: uma reflexão transdisciplinar. São Paulo: Cortez, 1994. p. 157-176.

SANTOS PINTO, T. O método da intuição em Bergson e a sua dimensão ética e pedagógica. São Paulo: Loyola, 2010.

When they see us. Direção: Ava DuVernay. Produção: Amy J. Kaufman, Ava DuVernay, Oprah Winfrey. Estados Unidos: Participant Media LLC; Harpo Studios; Tribeca Productions; Netflix, 2019.

ZOULIM, C. La notion de bon sens dans la philosophie d’Henri Bergson. Philonsorbonne, Paris, 6, 2012, p. 83-96.

ZUNINO, P. Bergson e Deleuze: por uma estética da aprendizagem. In: FERREIRA, R. et al. (Orgs.). Discussões filosóficas II. Goiânia: Editora Alta Performance, 2023. p. 195-206.

ZUNINO, P. Deleuze: el laberinto de la imagen. Buenos Aires: Teseo, 2020.

Published

2025-06-24

How to Cite

Zunino, P. E. A. (2025). Education, cinema and otherness: pedagogy without image. Argumentos - Revista De Filosofia, 17(especial), 81–89. Retrieved from https://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/95590

Issue

Section

Dossiê Bergson