PUBLIC POLICIES TO PROMOTE READING

competencies and actions of different government spheres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/aval.v12i26.96285

Keywords:

Cultural Policy, Reading, Government Agenda

Abstract

This article aims to delineate the literature on public policy to promote reading, addressing the competencies and actions of different government spheres. The article's methodological approach involves a bibliographic and documentary review. The work initially presents a history of cultural policy, focusing on the Brazilian State's actions in the area of books and reading. It then identifies how reading policy fits into the government agenda of the State of Maranhão and its convergence with federal programs, emphasizing the National Book and Reading Plan and its coordination with stakeholders. The conclusion is that the resumption of public policies for books, reading, literature, and libraries by the federal, state, and municipal political spheres is vitally important to ensure that they are incorporated into the formulation of the government agenda with the active participation of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHRACH, P.; BARATZ, M. S. Duas faces do Poder. Revista de Sociologia e Política. v. 19, n. 40, p. 149-157, out. 2011. Tradução: Gustavo Biscaia de Lacerda

BRASIL. Ministério da Cultura. Plano Nacional do Livro e Leitura. Brasília, DF: MINC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional Biblioteca da Escola – PNBE. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/programa-nacional-biblioteca-da-escola. Acesso 10 de julho de 2024.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 10.753, de 30 de outubro de 2003.Institui a Política nacional do Livro. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis /2003/ l10 .753.htm. Acesso em 12 de agosto de 2024.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

CADERNOS do PNLL edição atualizada e revisada em 2014. Disponível em: https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/pnll/arquivos/caderno-pnll.pdf. Acesso 28 de gosto de 2024.

CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e de escrever. São Paulo: Ed. Pulo do Gato, 2011.

CORDEIRO, Maisa Barbosa da Silva. Políticas Públicas de Fomento à Leitura no Brasil: uma análise (1930-2014). In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1477-1497, out./dez. 2018.

CURY, C. Leitura e desenvolvimento: uma política pública. Editora Cortez, 2010.

FERREIRA, Maria Mary. Políticas públicas de informação e políticas culturais; e as

bibliotecas públicas para onde vão? Pesquisa Brasileira em Biblioteconomia e Ciência da Informação, v.2 , n.1, 2006. p.113-122.

FERREIRA, Maria Mary. Direitos culturais e políticas públicas: elementos para pensar as bibliotecas públicas e a cidadania cultural, 2011. mimeo.

GUILHOM, Maria Virgínia Moreira. A relação Estado/interesses sociais na formação das políticas públicas: uma análise das teorias de representação politica. In: Série Políticas Públicas em Debate, São Luís, v. 2, n. 2, p. 7-22, jul.- dez. 2002.

KINGDON, J. W. Agendas, alternatives, and public policies. Little, Brown and Company, 1995. Tradução Paulo César Nascimento

MAINIERI, Tiago; RIBEIRO, Eva Márcia Arantes Ostrosky. A comunicação pública como processo para o exercício da cidadania: o papel das mídias sociais na sociedade democrática. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 14, p. 49–61, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139084. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139084. Acesso em: 05 set. 2024.

MARTINS, Carlos Wellington. Política cultural, democracia e participação popular: o segmento Livro, Leitura e Literatura na construção do Plano Municipal de Cultura de São Luís – MA. Políticas Culturais em Revista, 1(7), p. 155-171, 2014. Disponível em: www.politicasculturaisemrevista.ufba.br. Acesso em 12 de junho de 2024.

MERCÊS, Darlaine Pereira Bomfim das. Entre as políticas públicas e o neoliberalismo: o PNBE e a leitura na educação básica. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2021.

PEREIRA, L. A. A política cultural no Brasil: uma análise crítica. São Paulo: Editora Unicamp, 2003.

PREFEITURA DE SÃO LUÍS. Fundação Municipal de Cultura. Plano Municipal de

Cultura: decênio 2013-2023. São Luís: FUNC, 2013

RUA, Maria das Graças. Análise de Políticas Públicas: conceitos básicos. Disponível em https://www.univali.br/pos/mestrado/mestrado-em-gestao-de-politicas-publicas/processo-seletivo/SiteAssets/Paginas/default/RUA.pdf Acesso em 27 de ago. 2024.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reinventar a emancipação social. 1985. Disponível: em:<http://www.ces.fe.uc.pt/posgraduacoes/programaspos

colonialismoseminario/poscolonialismoseminario3.pdf>. Acesso em 20 ago. 2024.

SOUZA, Renata Junqueira de; IGUMA, Andréia de Oliveira Alencar; LIMA, Grazielli Alves de Lima. A leitura literária como prática social na contemporaneidade: além do espaço escolar. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, RS, v. 27, 2022.

Published

2025-11-25

How to Cite

de Souza e Souza, J. M., Viana Silva Sousa, L. P., Monteiro do Nascimento , L. M., & Carvalho, M. R. (2025). PUBLIC POLICIES TO PROMOTE READING: competencies and actions of different government spheres. Revista Aval, 12(26). https://doi.org/10.36517/aval.v12i26.96285