What does the game Disco Elysium have to say about left-wing melancholy?
DOI:
https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.95697Keywords:
Left-wing melancholy; Aesthetics; Historical memory; Walter Benjamin; Video games.Abstract
This paper discusses the game Disco Elysium as an aesthetic manifestation of the so-called “left-wing melancholy”. It is a theoretical study that investigates the digital game as a cultural object capable of expressing collective sensations around political frustration and socialist memory. The object of investigation is the game's narrative and fictional universe, especially its references to the revolutionary past and contemporary disenchantment. The aim is to analyze how the game embodies political affections linked to the defeat of the left in the 20th century and the persistence of its utopian spectres. To do this, the article mobilizes an immanent analysis of the work based on a selection of its explorable locations and characters, articulating the concepts of left-wing melancholy from Benjamin (2012), Traverso (2017) and Dean (2013) with narrative passages from Disco Elysium. The main results indicate that the game, although set in a melancholic and fragmented scenario, offers moments of beauty, hope and symbolic reconstruction, opposing the paralysis of resentment. The figure of the amnesiac detective becomes a metaphor for historical investigation and the reconstruction of meaning. In summary, the article argues that Disco Elysium not only reflects the melancholy of the left, but proposes overcoming it through action and re-enchantment with the world.
Downloads
References
BANFI, Ryan. Disco Pinball: Declining Games and Depression in Disco Elysium. Games and Culture, p. 1-14, 2024.
BELL, Alice. Disco Elysium's developers are in "a bloody battle" for the human mind. In: GAMER NETWORK LIMITED. Rock Paper Shotgun. 2019. Disponível em: https://www.rockpapershotgun.com/disco-elysiums-developers-are-in-a-bloodybattle-for-the-human-mind. Acesso em: 22.set.2023.
BENJAMIN, Walter. Melancolia de esquerda: a propósito do novo livro de Erich Kästner. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura – Volume 1. 8. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012. p. 77-82 (Série Obras Escolhidas).
BROWN, Wendy. Resisting left melancholy. Boundary 2, v. 26, n. 3, p. 19-27, 1999.
CORREIA, Victor Vitório de Barros. O videogame e as metáforas da leitura: o viajante, o detetive e o arqueólogo. Intersemiose, Recife, v. 9, n. 14/15, p. 285-336, 2022.
DEAN, Jodi. Communist Desire. In: ZIZEK, Slavoj. The Idea Of Communism. Vol 2. Londres: Verso, 2013. p. 77-102.
DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
Disco Elysium. Microsoft Windows, PC Game. Desenvolvedor: Za/Um. Distribuidor: Za/Um, 2019. Disponível em: https://store.steampowered.com/app/632470/Disco_Elysium__The_Final_Cut/. Acesso em: 02.jun.2025.
Disco Elysium Wiki. Disponível em: https://discoelysium.fandom.com/wiki/Doomed_Commercial_Area. Acesso em: 02.jun.2025.
FERREIRA, Luan Cardoso. A melancolia da esquerda em Jodi Dean: uma reflexão entre política, psicanálise e memória. Revista Hominum, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 10-16, 2022a.
FERREIRA, Luan Cardoso. A melancolia da esquerda resignada: reflexões sobre reformismo e neoliberalismo. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 53, n. 1, p. 309-343, 2022b.
FISHER, Mark. Realismo capitalista. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
FUKUYAMA, Francis. O fim da história e o último homem. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
GameBanshee. Disponível em: https://www.gamebanshee.com/discoelysium/walkthrough/becomeamanofplenty.php. Acesso em: 02.jun.2025.
LOSURDO, Domenico. Fuga da história? A Revolução Russa e a Revolução Chinesa vistas de hoje. Rio de Janeiro: Revan, 2004.
LOSURDO, Domenico. O marxismo ocidental: como nasceu, como morreu, como pode renascer. Trad. Ana Maria Chiarini e Diego Silveira Coelho Ferreira. São Paulo: Boitempo, 2018.
MAIA, Heribaldo; MANOEL, Jones. Cinismo e a morte da esquerda brasileira. Recife: Editora Ruptura, 2024.
MANOEL, Jones. A batalha pela memória: reflexões sobre o socialismo e a revolução no século 20. Recife: Editora Ruptura, 2024.
MENDES, Elzilaine Domingues; VIANA, Terezinha de Camargo; BARA, Olivier. Melancolia e depressão: um estudo psicanalítico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 30, n. 4, 2014.
MOLDES RIVAS, Violeta. El videojuego como agitprop: Disco Elysium como caso de estudio. 2021. 52 f. Monografía (Bacharillado em Design e Tecnologias Criativas) – Universidade Politécnica de Valência, Valência, 2022. Disponível em: https://riunet.upv.es/server/api/core/bitstreams/beea4f8d-eac0-41e4-a0ced38d9766aca1/content. Acesso em: 2.jun. 2025.
PARENTI, Michael. Os camisas negras e a esquerda radical: o fascismo racional e a derrubada do comunismo. Trad. Red Yorkie. São Paulo: Autonomia Literária, 2023.
PINHEIRO, Jessica. The Game Awards 2019: confira lista completa de vencedores. In: OMELETE COMPANY. The Enemy. 2019. Disponível em: https://www.theenemy.com.br/pc/the-game-awards-2019-lista-ganhadores. Acesso em: 22.set.2023.
Reddit. Disponível em: https://www.reddit.com/r/DiscoElysium/comments/qi4abi/the_matchbox_tower_that_harry_builds_with_the/. Acesso em: 02.jun.2025.
RODRIGUES, Matheus Rodrigo Serafim. Disco Elysium: Recuerdos del fin de la Historia. Mediaciones, Bogotá, v. 21, n. 34, p. 69-84, 2025.
SANTAELLA, Lucia. Game art in the context of digital art. DAT Journal, v. 2, n. 1, p. 3-14, 2017.
TAYLOR, Ambria. The Disco Elysium Saga Shows Why Creative Workers Need to Band Together. In: Jacobin. 2023.
TRAVERSO, Enzo. Left-Wing Melancholia: Marxism, History, and Memory. 2. ed. Nova Iorque: Columbia University Press, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Matheus Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
