BDSM in the work of Leonilson

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.95909

Keywords:

Leonilson; Fetishism; Visual arts; Aesthetics; Gay.

Abstract

In this article, I reflect on BDSM practices in the work of the artist Leonilson, from Ceará, based on the exhibition “Leonilson: Now and the Opportunities”, held from August 23 to November 17, 2024, at the São Paulo Museum of Art (MASP). Focusing on a “late Leonilson” and the artworks Slave (1990), O que você desejar, o que você quiser eu estou pronto para servi-lo (1990), and Don’t be sweet; use violence with me (1991), I explore the artist’s use of “citationisms” as an aesthetic experience of erotic sadomasochism beyond mere representations of desire. In these three works, I argue that desire and fetish are not just themes but the very material of the artworks themselves. How might Leonilson’s art contribute to imagining a visuality of BDSM — especially in a post-AIDS moment and through the lens of gay experience in Brazil’s 1980s generation?

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Author Biography

Ribamar José de Oliveira Junior, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor substituto do Departamento de Expressão e Linguagens (DEL) e pós-doutorando na Escola de Comunicação (ECO) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor em Comunicação e Cultura pela UFRJ com período sanduíche na York University (YorkU), Canadá. Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Jornalismo Cultural pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e em Gênero e Sexualidade na Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduado em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Cariri (UFCA).

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Published

2025-11-04

How to Cite

Oliveira Junior, R. J. de. (2025). BDSM in the work of Leonilson. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 16(1), 213–224. https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.95909

Issue

Section

Dossiê "Sobre a Melancolia. Estranhezas entre a Estética e a Política"