BDSM in the work of Leonilson
DOI:
https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.95909Keywords:
Leonilson; Fetishism; Visual arts; Aesthetics; Gay.Abstract
In this article, I reflect on BDSM practices in the work of the artist Leonilson, from Ceará, based on the exhibition “Leonilson: Now and the Opportunities”, held from August 23 to November 17, 2024, at the São Paulo Museum of Art (MASP). Focusing on a “late Leonilson” and the artworks Slave (1990), O que você desejar, o que você quiser eu estou pronto para servi-lo (1990), and Don’t be sweet; use violence with me (1991), I explore the artist’s use of “citationisms” as an aesthetic experience of erotic sadomasochism beyond mere representations of desire. In these three works, I argue that desire and fetish are not just themes but the very material of the artworks themselves. How might Leonilson’s art contribute to imagining a visuality of BDSM — especially in a post-AIDS moment and through the lens of gay experience in Brazil’s 1980s generation?
Downloads
References
ALVES, Ricardo Henrique Ayres. Artes Visuais e AIDS no Brasil: histórias, discursos e invisibilidades. 2020. 446 f. Tese (Doutorado em Artes Visuais) –, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
AZEVEDO, Wilma. Sadomasoquismo sem medo. São Paulo: Iglu, 1998.
BERSANI, Leo. Is the rectum a grave? October, v. 43, p. 197-222, 1987.
BESSA, Marcelo Secron. Os perigosos: autobiografias e AIDS. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
CARDOSO FILHO, Jorge. Uma matriz comunicacional da sensibilidade. In: MENDONÇA, Carlos Magno Camargos; DUARTE, Eduardo; CARDOSO FILHO, Jorge. Comunicação e Sensibilidade: pistas metodológicas. Belo Horiozonte: PPGCOM/UFMG, 2016. p. 37-53.
CASSUNDÉ, Bitu; RESENDE, Ricardo. Leonilson: sob o peso dos meus amores. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.
COLLING, Leandro. A vontade de expor: arte, gênero e sexualidade. Salvador: EdUFBA, 2021.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que nos vemos, nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.
FACCHINI, Regina.; MACHADO, Sara. Praticamos SM, repudiamos agressão: classificações, redes e organização comunitária em torno do BDSM no contexto brasileiro. Sexualidad, Salud y Sociedad, n. 14, p. 195-228, 2013.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
GARCIA, Wilton. Homoerotismo & imagem no Brasil. São Paulo: Nojosa, 2004.
GRUNVALD, Vi. Prazeres perigosos: erotismo, gênero e os limites da sexualidade. Cadernos de Campo (São Paulo-1991), v. 27, n. 1, p. 406-414, 2018.
JÚNIOR, Hudinilson; ROSSI, Simone. Cadernos de referências de Hudinilson Júnior. ARS (São Paulo), v. 21, n. 47, p. 9-31, 2023.
LAGNADO, Lisette. Leonilson: são tantas as verdades/so many are the truths. São Paulo: Projeto Leonilson, 2019.
LOPES, Denilson. Afetos: estudos queer e artifício na América Latina. E-Compós, Brasília, v. 19, n. 2, p. 1-16.
LOPES, Denilson. Mário Peixoto, antes e depois do Limite. São Paulo: e-galáxia, 2021.
LOPES, Denilson. Nós, os mortos: melancolia e Neo-Barroco. Brasília: Sette Letras, 1999.
LOPES, Denilson. O homem que amava rapazes. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
MESQUITA, Ivo. Leonilson: use, é lindo, eu garanto. São Paulo: Cosac & Naify, 1997.
MELLO, Jader; ALMEIDA, Gabriela. Diário de um homem-peixe: as fronteiras entre o biográfico e o autobiográfico em A Paixão de JL, de Carlos Nader. Ciberlegenda, n. 35, p. 137-153, 2017.
PEDROSA, Adriano. Leonilson: truth, fiction. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2014.
RUBIO, Augustín Pérez. Leonilson: corpo político. São Paulo: Almeida & Dale, 2023.
SONTAG, Susan. A doença como metáfora. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
TREVISAN, João Silvério. Devassos no paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia a atualidade. Rio de Janeiro: Record, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ribamar José de Oliveira Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
