Melancholy and fear of feminine in The devil's bath
DOI:
https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.96245Keywords:
Depression; Feminine; Patriarchy; Cinema; Suicide by proxy.Abstract
The article aims to analyze, based on gender studies and feminist criticism, how the film The Devil's Bath (2024), directed by Veronika Franz and Severin Fiala, represents female depression in the context of 18th century patriarchy, exploring the intersection between religious fanaticism and control of the female body. The production, inspired by the historical fact of Agnes Catherina Schickin, addresses how suicide by proxy was a phenomenon that exacerbated the inaction of society at the time in front of mental health issues. We analyze how these reflections are evident in the movie through staging and editing and reveal the mechanisms of oppression of women in that historical context. The audiovisual language reveals the process of dehumanization of the character, her invisibility, pain and suffering.
Downloads
References
ACKER, Ana Maria. O dispositivo do olhar no cinema de horror found footage. 2017. 218 f. Tese (Doutorado em Comunicação) –, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
BAZIN, André. O Cinema – ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz. Campinas: Papirus, 2008.
BORDWELL, David. Sobre a História do estilo cinematográfico. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
BURTON, Robert. A anatomia da melancolia. São Paulo: Editora UNESP, 2018.
CASTEL, Robert. A ordem psiquiátrica: a idade de ouro do alienismo. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1978.
CLASEN, Mathias. Why Horror Seduces. New York: Oxford University Press, 2017.
DE LAURETIS, Teresa. Tecnologias do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-242.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A invenção da histeria: Charcot e a iconografia fotográfica da Salpêtrière. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.
DOTY, Alexander; INGHAM, Patricia Clare. The Witch and the Hysteric: the Monstrous Medieval in Benjamin Christensen’s Häxan. New York: Punctum Books, 2014.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 7. ed. São Paulo: Loyola, 1997.
FOUCAULT, Michel. História da loucura na idade clássica. Tradução de José Teixeira Coelho Netto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 15. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 16. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
FREITAS, Muriel Rodrigues de. Irmã, por que há sangue saindo da sua cabeça? Discursos sobre a loucura feminina nos filmes O que terá acontecido a Baby Jane?, O bebê de Rosemary e O exorcista. 2023. 234 f. Tese (Doutorado em História) –, Programa de Pós-Graduação em História, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
GINZBURG, Carlo. História noturna: decifrando o sabá. Tradução de Hildegard Feist. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
LEVACK, Brian P. A caça às bruxas na Europa: 1450-1750. 3. ed. São Paulo: Editora UNESP, 2018.
PRIMATI, Carlos. Tempo de horror: uma introdução ao cinema da morte. In: GARCIA, Demian (Org.). Cinemas de Horror. São José dos Pinhais: Editora Estronho, 2016.
REYES, Xavier Aldana et al. Horror: a literary history. London: The British Library, 2016.
SCHIESARI, Juliana. The Gendering of Melancholia: feminism, psychoanalysis, and the symbolics of loss in Renaissance Literature. Ithaca: Cornell University Press, 1992.
STUART, Kathy. Suicide by Proxy: The Unintended Consequences of Public Executions in EighteenthCentury Germany. Central European History, v. 41, n. 3, 2008, p. 413-445.
SZASZ, Thomas. A fabricação da loucura: um estudo comparativo entre a Inquisição e o movimento de Saúde Mental. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
WILLIAMS, Linda. Film bodies: gender, genre, and excess. Film Quarterly, v. 44, n. 4, p. 2-13, 1991.
Downloads
Published
Versions
- 2025-11-07 (2)
- 2025-11-04 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Maria Acker, Muriel Rodrigues de Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
