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Melancholy and fear of feminine in The devil's bath

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.96245

Keywords:

Depression; Feminine; Patriarchy; Cinema; Suicide by proxy.

Abstract

The article aims to analyze, based on gender studies and feminist criticism, how the film The Devil's Bath (2024), directed by Veronika Franz and Severin Fiala, represents female depression in the context of 18th century patriarchy, exploring the intersection between religious fanaticism and control of the female body. The production, inspired by the historical fact of Agnes Catherina Schickin, addresses how suicide by proxy was a phenomenon that exacerbated the inaction of society at the time in front of mental health issues. We analyze how these reflections are evident in the movie through staging and editing and reveal the mechanisms of oppression of women in that historical context. The audiovisual language reveals the process of dehumanization of the character, her invisibility, pain and suffering.

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Author Biographies

Ana Maria Acker, Centro Universitário Ritter dos Reis (UNIRITTER)

Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e mestra pela mesma instituição. Professora dos cursos de Comunicação Social do Centro Universitário Ritter dos Reis (UNIRITTER) e na Especialização em Mídia e Educação da UAB/Unipampa. É bacharela em Comunicação Social - Jornalismo e especialista em Cinema pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Realiza pesquisas sobre o gênero horror no cinema e audiovisual, cinema brasileiro, experiência estética, tecnologia, imagem e Jornalismo (desinformação e televisão).

Muriel Rodrigues de Freitas, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutora em História pela PUCRS e mestre pela UFRGS, com pesquisas voltadas à história das mulheres, loucura e cinema de terror. Desenvolve interfaces entre teoria feminista, práticas discursivas e produção audiovisual, optando por uma abordagem crítica e sensível ao gênero. É professora da Educação Básica e atua como roteirista e diretora de documentário em sua dissertação de mestrado. Analisa o cinema como tecnologia de gênero e integra grupos de pesquisa interdisciplinares nas áreas de história, gênero e educação.

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Published

2025-11-04

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How to Cite

Acker, A. M., & Freitas, M. R. de. (2025). Melancholy and fear of feminine in The devil’s bath. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 16(1), 84–111. https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.96245

Issue

Section

Dossiê "Sobre a Melancolia. Estranhezas entre a Estética e a Política"