O DIMENSIONAMENTO DO RISCO ÀS FACES DOS PARTICIPANTES NA TÉCNICA DRAMATIZAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.rdl.v1i43.2024.94251Keywords:
Dinâmicas de grupo, Polidez, Trabalho de FaceAbstract
Abstract
Currently, group dynamics techniques are mediated by psychologists, coaches, and trainers and are employed as part of selections, training, personal growth experiences, lectures, and in school and academic environments. We understand that, by engaging, the faces of the participants are at potential risk, largely due to the design of the techniques themselves. This research sought, based on the studies of Goffman (1967; 1973), Brown and Levinson (1987), Culpeper (2014; 2021), and Paiva (2024), to describe the potential risks to the faces of participants in group dynamics. For this, we conducted exploratory and descriptive research, in which we analyzed the role and play group dynamics technique for the classroom. The motivation for this choice was due to three factors: the use of such a technique in the educational field; the objectives of integration and facilitation of knowledge; the politeness characteristics present in the composition of the procedures. The results showed that the directive nature of the technique and the perlocutionary nature of the procedures necessary for successful execution entail a high degree of imposition, increasing the potential risk of face loss for participants. Therefore, it is up to the facilitator and the group to mitigate the acts with adaptations and expressions of empathy and solidarity towards the group.
Keywords: Politeness; Face Work; Group Dynamics; Role-Playing
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geórgia Maria Feitosa e Paiva, Letícia Adriana Pires Teixeira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
.png)




.png)