THE CONSTITUTION OF INTERTEXTUAL ARGUMENTATION IN INTERNET MEMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94353

Keywords:

argumentation, intertextuality, internet memes

Abstract

This article investigates the constitution of argumentation and intertextuality in internet memes, analyzing how these digital productions operate as vehicles of persuasive communication in contemporary social contexts. The main objective is to understand the argumentative strategies used by memes and how they relate to cultural references that intensify their impact. The theoretical foundation is based on the works of Cavalcante (2012), Koch, Bentes and Cavalcante (2007), Melo (2013), Cavalcante et al. (2022), Abreu (2009), Marcuschi (2008), Paveau (2021), Martins (2024), Muniz-Lima (2024), Dawkins (2007) and Recuero (2007). The methodology adopted is qualitative, with a content analysis of various memes, considering their visual and textual elements. The results indicate that memes use argumentative strategies such as irony, as well as intertextual references to reinforce their messages. The research highlights the importance of memes in the formation of collective identities and the dissemination of critical discourse, contributing to an understanding of the communicative dynamics of the digital age. The relevance of this study is justified by the growing use of memes as a form of social and political expression, as well as helping to develop research in the linguistic and textual fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

, Universidade Federal de Alagoas

Graduado em Letras (Língua Portuguesa) pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Pós-graduado no curso de especialização em Produção Textual pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Mestrando em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Membro do Grupo de Estudos do Texto e da Leitura (GETEL/UFAL/CNPq). Atuou como bolsista CNPq no Projeto intitulado Letramentos e os Gêneros Textuais no Ensino de Língua Portuguesa do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) e como residente no Programa de Residência Pedagógica - RP/UFAL. Atualmente, é professor de Língua Portuguesa da Escola de Educação Básica Santa Catarina na educação básica.

, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas. Professor Associado I da Graduação em Letras – Língua Portuguesa/Campus de Arapiraca e do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL/FALE), Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Published

2025-07-01

How to Cite

FRAGOSO, Marcos Vinícius Lúcio; DE MELO, Deywid Wagner. THE CONSTITUTION OF INTERTEXTUAL ARGUMENTATION IN INTERNET MEMES. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 43, p. 67–82, 2025. DOI: 10.36517/rdl.v2i43.94353. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/revletras/article/view/94353. Acesso em: 5 dec. 2025.