THE CONSTITUTION OF INTERTEXTUAL ARGUMENTATION IN INTERNET MEMES
DOI:
https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94353Keywords:
argumentation, intertextuality, internet memesAbstract
This article investigates the constitution of argumentation and intertextuality in internet memes, analyzing how these digital productions operate as vehicles of persuasive communication in contemporary social contexts. The main objective is to understand the argumentative strategies used by memes and how they relate to cultural references that intensify their impact. The theoretical foundation is based on the works of Cavalcante (2012), Koch, Bentes and Cavalcante (2007), Melo (2013), Cavalcante et al. (2022), Abreu (2009), Marcuschi (2008), Paveau (2021), Martins (2024), Muniz-Lima (2024), Dawkins (2007) and Recuero (2007). The methodology adopted is qualitative, with a content analysis of various memes, considering their visual and textual elements. The results indicate that memes use argumentative strategies such as irony, as well as intertextual references to reinforce their messages. The research highlights the importance of memes in the formation of collective identities and the dissemination of critical discourse, contributing to an understanding of the communicative dynamics of the digital age. The relevance of this study is justified by the growing use of memes as a form of social and political expression, as well as helping to develop research in the linguistic and textual fields.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcos Vinícius Lúcio Fragoso, Deywid Wagner de Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
.png)




.png)