THE PHENOMENON OF DISINFORMATION FROM THE PERSPECTIVE OF BRAZILIAN ARCHIVISTS

the role of information literacy

Authors

  • Renata Lira Furtado Universidade Federal do Pará
  • Jenifer Galdino de Oliveira Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.60391.107-131

Keywords:

Archivist. Disinformation. Information literacy.

Abstract

Considering the contemporary scenario, of technological revolution, where information, as well as its channels and forms of dissemination, are configured as fertile soil for the spread of disinformation, this research aims to understand the perception of archivists about the phenomenon of disinformation and the role of Information literacy in this interaction. For this, bibliographic research was used to systematize and better understand the topics covered, and a questionnaire was applied to collect evidence. From the analysis of the data, it was possible to weigh the perception of the archivists regarding the phenomenon of disinformation, in addition to identifying the effects that this phenomenon can cause in their performance. It was observed that archivists understand disinformation as much as they recognize that their performance can be affected by this phenomenon, as well as understand the importance of developing new skills to deal with the impacts of disinformation on their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Lira Furtado, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - Campus Marília. Mestre em Ciência da Informação e Bacharel em Arquivologia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação e no curso de graduação em Arquivologia na Universidade Federal do Pará. Líder do Grupo de Pesquisa "Arquivologia e Competência em Informação". Integrante do Grupo de Estudos Críticos sobre Ciência da Informação e Tecnologia. Atua principalmente nos temas: Competência em informação e fenômenos informacionais na Arquivologia, Gestão Documental, Gestão da Informação e do Conhecimento.

Jenifer Galdino de Oliveira, Universidade Federal do Pará

Bacharel em Arquivologia pela Universidade Federal do Pará. Integrante do Grupo de pesquisa Arquivologia e Competência em Informação - GpArqCoInfo.

References

BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. Inteligência, criatividade e competência em informação: uma articulação necessária no contexto social contemporâneo. In: ALVES, F. M. M.; CORRÊA, E. C. D.; LUCAS, E. R. de O. (Orgs.) Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. p.125- 154.

BEZERRA, Arthur Coelho. Contribuição da Teoria Crítica aos estudos sobre regime de informação e competência crítica em informação. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, v. 19, 2018.

BRETON, Philippe. Manipulação da palavra (A). Edicoes Loyola, 1999.

BRISOLA, A.; BEZERRA, A. C. Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10, 2018, Londrina. Anais[...] Londrina: UEL, 2018. Disponível em: <http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XIXENANCIB/xixenancib/paper/view/1219>. Acesso em: 10 Out. 2019.
BRISOLA, A. C. Um embate contemporâneo: informação, desinformação e competência em informação. In: XIII ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 9, 2017, Salvador. Anais [...] Salvador: UFBA, 2017. Disponível em:<http://www.cinform2017.ufba.br/modulos/submissao/Upload366/89463.doc>. Acesso em: 02 Ago. 2019.

COMISSÃO EUROPEIA. Combater a desinformação em linha: uma estratégia europeia. Bruxelas: Comissão Europeia, 2018. Disponível em: <https://eurlex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/?uri=CELEX%3A52018DC0236>. Acesso em: 02 Out. 2019.

DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Consumições e Artes da Universidade de São Paulo/ Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Os faróis da sociedade de informação: uma análise crítica sobre a situação da competência em informação no Brasil. Informação & Sociedade, v. 18, n. 2, p. 41-53, maio/ago. 2008.

FURTADO, R. L. A competência em informação no cenário arquivístico: uma contribuição teórico-aplicada. 2019. 367f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências/Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2019.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Editora Vozes Limitada, 2018.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da Transparência. Editora Vozes Limitada, 2017.

LEITE, L. T.; MATOS, J. C. Zumbificação da informação: a desinformação e o caos informacional. In: Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação. 10, 2017, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, 2017. Disponível em: <https://portal.febab.org.br/anais/article/view/1961/1962>. Acesso em: 01 nov. 2019.

MOURA, A. R. P. Desinformação e competência em informação: discussões e possibilidades na Arquivologia. 2018. 48f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em arquivologia) – Faculdade de Arquivologia/ Universidade Federal do Pará. Belém, 2018.

MOURA, A. R. P.; FURTADO, R. L.; BELLUZZO, R. C. B. Desinformação e competência em informação: discussões e possibilidades na Arquivologia. Ciência da Informação em Revista, Alagoas, v. 6, n. 1, p. 37-57, 2019.

PASQUALINO, A. P. N. Desinformação e fake news: estudo da produção científica na Ciência da Informação. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual de Londrina.

ZATTAR, Marianna. Competência em informação e desinformação: critérios de avaliação do conteúdo das fontes de informação| Information literacy and disinformation: criteria for evaluating the content of information sources. Liinc em Revista, v. 13, n. 2, 2017.

Published

2020-12-29

How to Cite

FURTADO, Renata Lira; OLIVEIRA, Jenifer Galdino de. THE PHENOMENON OF DISINFORMATION FROM THE PERSPECTIVE OF BRAZILIAN ARCHIVISTS : the role of information literacy. Informação em Pauta, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 107–131, 2020. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v5i2.2020.60391.107-131. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/60391. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)