The Mendeley Reference Manager as a dashboard focusing on recording instructional videos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.78044.165-181

Keywords:

gerenciador de referências, Mendeley, oficina remota, material instrucional, decupagem audiovisual

Abstract

This article was written based on promoting a remote workshop about the Mendeley Reference Manager, as part of the VI International Seminar on Health Information (SINFORGEDS 2021). In this respect, it was established three objectives, which are: describing the steps that made possible the development of a script for producing an instructional video; introducing the new dashboard of the Mendeley Reference Manager; and proposing a content description to the instructional video and also its search on online catalog. The methodology consisted of three steps: by planning a remote workshop on Google Meet; an exploratory study on Mendeley; and by describing the audiovisual content which was recorded from Google Meet and, after that, available on YouTube. As results, the article presents some dimensions and guidelines to draw up a remote workshop; a summary of the Mendeley Reference Manager features; and the description of each topic on Mendeley, categorized on YouTube and also on Online Public Access Catalog (OPAC). At the end, the article concludes that Mendeley is an important tool which is available to carry academic activities out, such as editing, sharing, importing and exporting citations and references.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Edvander Pires Santos, Universidade Federal do Ceará

Bibliotecário da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre em Ciência da Informação pela UFC. Advisor do gerenciador de referências Mendeley.

Luan dos Santos Mendes Costa, Universidade Federal do Ceará

Discente do curso de Fisioterapia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista voluntário no projeto de extensão Plurissaberes. Membro do Núcleo de Pesquisas e Inovações Tecnológicas em Reabilitação Humana (INOVAFISIO).

Luiz Allan Silvestre de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Discente do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista voluntário no projeto de extensão Plurissaberes. Bolsista de inovação tecnológica na Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP).

References

BARBOSA, Joseane Alves. A aplicabilidade da tecnologia na pandemia do novo coronavírus (Covid-19). Revista da FAESF, v. 4, n. especial, p. 48-52, jun. 2020. Disponível em: https://www.faesfpi.com.br/revista/index.php/faesf/article/view/116. Acesso em: 30 nov. 2021.

BIANCHETTI, Lucídio; THIENGO, Lara Carlette. O processo de Bolonha 1.0 e 2.0 e sua globalização: implicações para a universidade. Educação, v. 43, n. 3, p. 413-430, jul./set. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/31933. Acesso em: 30 nov. 2021.

CARNEIRO, Marcelo; TRENCH, Flávia Julyana Pina; WAIB, Luis Fernando; PEDRO, Fabio Lopes; MOTTA, Fabrizio. Influenza H1N1 2009: revisão da primeira pandemia do século XXI. Revista AMRIGS, v. 54, n. 2, p. 206-213, abr./jun. 2010. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-685611. Acesso em: 16 jun. 2021.

CASTANHO, Eli Gomes; BATISTA, Esteic Janaína Santos. Utilização do Google Docs na plataforma Moodle para o ensino-aprendizagem da (re)escrita: relato de uma experiência no ensino médio integrado. LínguaTec, v. 1, n. 1, p. 29-44, jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/LinguaTec/article/view/597. Acesso em: 16 jun. 2021.

FERREIRA NETTO; Raimundo Gonçalves; CORRÊA, José Wilson do Nascimento. Epidemiologia do surto de doença por coronavírus (Covid-19). Revista Desafios, v. 7, n. especial, p. 18-25, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/8710. Acesso em: 10 dez. 2021.

GERENCIADOR de referências Mendeley: playlist de 2017 a 2020. Conteudistas: Juliana Soares Lima, Izabel Lima dos Santos e Francisco Edvander Pires Santos. Edição: Juliana Soares Lima. Fortaleza: Biblioteca de Ciências Humanas da UFC, 2017. 10 vídeos (171 min). Publicado pelo canal Plurissaberes. Disponível em: https://bit.ly/playlist-mendeley-2017-a-2020. Acesso em: 10 dez. 2021.

MENDELEY Support Center. [S. l.]: Elsevier, 2021. Disponível em: https://service.elsevier.com/app/home/supporthub/mendeley. Acesso em: 10 dez. 2021.

NÓBREGA, Paula Pinheiro da. A atuação do bibliotecário na educação a distância online: cenário e contexto de Fortaleza. Orientação: Andréa Soares Rocha da Silva. Coorientação: Priscila Barros David. 2018. 219 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38631. Acesso em: 16 jun. 2021.

OLIVEIRA, Cláudio de; MOURA, Samuel Pedrosa; SOUSA, Edinaldo Ribeiro de. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1, p. 75-95, 2015. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019. Acesso em: 16 nov. 2021.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Folha Informativa sobre COVID-19. [S. l.], 12 jan. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 29 nov. 2021.

PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante; SILVA JÚNIOR, Luiz Cláudio Ferreira da; CARDOSO, Otávio Augusto de Oliveira. Ações e estratégias educacionais em tempo de pandemia. Interfaces Científicas, v. 10, n. 1, p. 93-109, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/8987. Acesso em: 19 jul. 2021.

PINHEIRO, Regina Cláudia. Conceitos e modelos de letramento digital: o que as escolas de Ensino Fundamental adotam? Revista Linguagem em (Dis)curso, v. 18, n. 3, p. 603-622, set./dez. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52713

. Acesso em: 30 nov. 2021.

SANTOS, Francisco Edvander Pires. Gestão de acervos audiovisuais em repositórios. Orientação: Maria Giovanna Guedes Farias. Coorientação: Luiz Tadeu Feitosa. 2018. 194 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39305. Acesso em: 18 nov. 2021.

SANTOS, Francisco Edvander Pires; SANTOS, Izabel Lima dos; LIMA, Juliana Soares. Treinamento a distância sobre o gerenciador de referências Mendeley. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador. Anais eletrônicos […]. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 917-932.

SCHMAEDECKE, Mariane Inês; CASTELA, Greice da Silva. Unidade didática do gênero discursivo: reportagem com uso da ferramenta digital Google Docs para desenvolver multiletramentos no ensino fundamental. Travessias, v. 12, n. 2, p. 217-239, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8093163. Acesso em: 29 nov. 2021.

SILVA, Andréa Soares Rocha da; MENDES, Luan dos Santos; NÓBREGA, Paula Pinheiro da (org.). Produção de aulas remotas: tutoriais e guias didáticos. Fortaleza: Grupo Educação, Tecnologia e Saúde da Universidade Federal do Ceará, 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53421. Acesso em: 28 nov. 2021.

SILVA, Andreza Regina Lopes da; SPANHOL, Fernando José. Diretrizes para elaboração de material didático na educação a distância. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 20., 2014, Curitiba. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2014. Disponível em: http://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/168.pdf. Acesso em: 14 maio 2021.

SILVA, Davi Porfirio da; SANTOS, Igor Michel Ramos dos; MELO, Viviane dos Santos. Aspectos da infecção ocasionada pelo coronavírus da síndrome respiratória aguda grave 2 (SARS-CoV-2). Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 2, p. 3763-3779, mar./abr. 2020. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BJHR/article/view/9304. Acesso em: 16 nov. 2021.

[SINFORGEDS 2021] Gerenciando referências com o Mendeley. Ministrante: Francisco Edvander Pires Santos. Coordenadora de sala: Gabriela Belmont de Farias. Relatora: Andreza Pereira Batista. Coordenadora geral do evento: Virgínia Bentes Pinto. Fortaleza: Biblioteca de Ciências Humanas da UFC, 2021. 1 vídeo (137 min). Publicado pelo canal Plurissaberes. Disponível em: https://youtu.be/pOsd5KBwAv8. Acesso em: 11 ago. 2021.

YAMAKAWA, Eduardo Kazumi; KUBOTA, Flávio Issao; BEUREN, Fernanda Hansch; SCALVENZI, Lisiane; MIGUEL, Paulo Augusto Cauchik. Comparativo dos softwares de gerenciamento de referências bibliográficas: Mendeley, EndNote e Zotero. TransInformação, Campinas, v. 26, n. 2, p. 167-176, maio/ago. 2014. DOI: 10.1590/0103-37862014000200006.

Published

2021-12-31

How to Cite

SANTOS, Francisco Edvander Pires; COSTA, Luan dos Santos Mendes; OLIVEIRA, Luiz Allan Silvestre de. The Mendeley Reference Manager as a dashboard focusing on recording instructional videos. Informação em Pauta, [S. l.], v. 6, n. especial, p. 165–181, 2021. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.78044.165-181. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/78044. Acesso em: 12 may. 2024.