Webs of meaning

culture, social representations, information and reading in a critical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8i0.2023.89237.1-18

Keywords:

Social contexts – structures, Culture – relationships of meaning, Social information, Reading and appropriation of information, Theory of Social Representations

Abstract

It aims to reflect the social way in which meanings can be produced, proposing a dialogue between the structural concept of culture, the Theory of Social Representations, the anthropological perspective of information and the concept of reading as appropriation of meanings. It analyzes the intersubjective, contextual and ideological nature present in the operations of meaning, namely: in cultural symbolisms, in social representations, in information and in reading. It highlights the issue of power inserted in the aforementioned phenomena, as well as the dynamics of meanings mobilized in favor of social protagonism. Finally, it considers the critical approach as fundamental for the studies of Information Science, defending the ethical position with which the area can engage in favor of human dignity and the exercise of collectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ismael Lopes Mendonça, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Teorias da Comunicação e da Imagem pela Universidade Federal do Ceará. Graduado em Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda, pela Universidade Federal do Ceará.

Ligia Maria Moreira Dumont, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, em convênio com o IBICT, com pós-doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris. Mestra em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduada em Biblioteconomia e em Letras, com ênfase em alemão e em francês, pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente, é professora titular do Departamento de Teoria e Gestão da Informação da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da Informação, 2003. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2003. p. 1-14. Disponível em: https://bit.ly/3pTn31J. Acesso em: 30 ago. 2022.

CAPURRO, R. Pasado, presente y futuro de la noción de información. Logeion: filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 110-136, ago./fev. 2014. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2014v1n1.p110-136.

CAPURRO, R.; HJØRLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362007000100012.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.

CHARTIER, R. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

CHARTIER, R. Do livro à leitura. In: CHARTIER, R. (org.). Práticas da leitura. 5. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 1996. p. 77-105.

CHARTIER, R. Formas e sentido cultura escrita: entre distinção e apropriação. Campinas: Mercado de Letras; ALB, 2003.

CHARTIER, R. O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 173-191, 1991. Disponível em: https://bit.ly/3AB6fBx. Acesso em: 30 ago. 2022.

DUMONT, L. M. M. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. In: DUMONT, L. M. M. (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2020. p. 21-52.

EAGLETON, T. A ideia de cultura. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2011.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1983.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2015.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ISER, W. A interação do texto com o leitor. In: LIMA, L. C. (org.). A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 83-132.

JAUSS, H. R. A estética da recepção: colocações gerais. In: LIMA, L. C. (org.). A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 43-61.

JODELET, D. Os processos psicossociais da exclusão. In: SAWAIA, B. (org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 55-67.

JOVCHELOVITCH, S. Vivendo a vida com os outros: intersubjetividade, espaço público e representações sociais. In: GUARESCHI, P.; JOVCHELOVITCH, S. (org.). Textos em representações sociais. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 53-72.

LIMA, L. C. Introdução: o leitor demanda (d)a literatura. In: LIMA, L. C. (org.). A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 9-39.

MARTINS, A. A. L. Informação e movimentos sociais sob a perspectiva do campo social da Ciência da Informação: uma análise a partir da Marcha das Vadias. 2015. 175 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

MOSCOVICI, S. Prefácio. In: JODELET, D. Loucura e representações sociais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2015a. p. 11-31.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11. ed. Petrópolis: Vozes: 2015b.

PERDIGÃO, J. A. Informação simbólica, representações sociais e identidade: confronto de sentidos nas narrativas que (in)formam as mulheres de Noiva de Cordeiro. 2021. 237 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

2023-10-18

How to Cite

MENDONÇA, Ismael Lopes; DUMONT, Ligia Maria Moreira. Webs of meaning: culture, social representations, information and reading in a critical approach. Informação em Pauta, [S. l.], v. 8, p. 1–18, 2023. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v8i0.2023.89237.1-18. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89237. Acesso em: 21 nov. 2024.