Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA)

um estudo de acessibilidade

Authors

  • ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTA UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84

Keywords:

Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.

Abstract

Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s  College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JUNIOR, O. F.; SANTOS NETO, J. A. Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. Informação & Informação, v. 19, n. 2, p. 98-116, 2014. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/33565 Acesso em: 05 out. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL, 2015. Lei n. 13.146 de 6 de junho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.punf.uff.br/inclusao/images/leis/lei_13146.pdf

BUENO, J. G. S. Educação especial brasileira: integração/segregação do aluno diferente. 2. ed., rev. São Paulo: EDUC, 2004. 187 p

CONFERÊNCIA MUNDIAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Declaração de Salamanca. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 08 jan. 2021.

COSTA, A. C. de A.; CHALHUB, T. O uso das tecnologias assistivas na mediação da informação em biblioteca escolar: acessibilidade para alunos com deficiência visual. Biblioteca Escolar em Revista, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/184665 . Acesso em: 2 ago. 2021.

FERNANDES, N. L.; VIANNA, W. B. Percepção de deficientes visuais quanto à tecnologia assistiva e os softwares de síntese de voz para uso em bibliotecas. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 11, n. 2, p. 1- 18, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/31131. Acesso em: 24 nov. 2020

FERREIRA, R. R.; CHAGAS, K. R. O bibliotecário como mediador no processo de inclusão do surdo em bibliotecas universitárias. Revista Bibliomar, São Luiz, v. 15, n.2, p. 84-98, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/126460 Acesso em: 22 jan. 2022.

FURTADO, M. M. F. D. Bibliotecas acessíveis na construção de uma sociedade mais justa. Bibliocanto, Natal, v. 1 n. 1, n. 1, p. 16-30, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/120240. Acesso em: 28 abr. 2021.

IMBIRIBA, T. E. F.; DIAS, J. L.; LEITÃO, W. A. M. A caminhada continua. In: LEITÃO, W. M. et al. (Orgs.). Olhares sobre a inclusão: vivenciando e buscando a efetivação de uma educação para todos. Belém: UFPA, 2015. p. 159-160.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas. In: MANTOAN, M. T. E. (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 29-41.

MARCOLINO, M. A. R.; CASTRO FILHO, C. M. Biblioteca escolar e os usuários especiais: o profissional da informação frente ao desafio da inclusão. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 28, n. 2, p. 9-25, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos.pdf. Acesso em: 28 ago. 2021.

MARTINS, L. M. B. A coleção da biblioteca escolar e acessibilidade: o processo de seleção de livros de literatura infantil e juvenil. Convergência em Ciência da Informação, Aracaju, v. 2 n. 3, n. 3, p. 29-68, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/140478. Acesso em: 12 maio 2021.

MAZZOTTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MORAES, M. B.; ALMEIDA, M. A. Mediação da informação, ciência da informação e teorias curriculares: a transdisciplinaridade na formação do profissional da informação. Informação & Informação, v. 18, n. 3, p. 175-198, 2013. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/32554. Acesso em: 19 jan. 2021.

PEREIRA, N.M.A; SILVA, J. L. C. Entre concepções e aplicações: a mediação da informação no âmbito da biblioteca universitária. In. FARIAS, G.B.; FARIAS, M. G.G. Competência e Mediação da Informação: percepções dialógicas entre ambientes abertos e científico. São Paulo: ABECIN, 2019, p.69-94.

SANTOS, M. P.; DINIZ, C. N.; FERNANDES, E. M. Acessibilidade informacional para usuários com transtorno de espectro autista na biblioteca. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 1863-1882, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/4337. Acesso em: 15 set. 2020.

SILVA, A. J. M.; DUARTE, F. E. G.; SILVA, J. L. C. Mediação da informação em biblioteca escolar: um estudo realizado na biblioteca Madre Paula do Colégio Santa Teresa de Jesus. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 788-802, 2017. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/3249>. Acesso em: 28 jan. 2021

TEIXEIRA, L. A.; BRITO, T. R.; DORNELES, J. V.; MARQUES, R. F. Políticas de inclusão de acessibilidade para a promoção da competência em informação: um olhar para a biblioteca central da UFMS. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, p. 331-352, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/1409. Acesso em: 03 maio 2021.

Published

2023-07-24

How to Cite

DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA. Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade. Informação em Pauta, [S. l.], v. 8, n. esp, p. 69–84, 2023. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Mediação, Circulação e Apropriação da Informação - GT 3 ENANCIB