Female presence in the federal network of professional and technological education in the federal district
an initiative to promote researchers
Keywords:
Women, Girls, Science, ResearchAbstract
This article presents an analysis of data on female presence, considering the International Day of Women and Girls in Science, celebrated since 2015 on February 11th. The methodology had an exploratory and descriptive character, with a quantitative approach and sought to identify, through analysis of publication data, and publicize girls and women from the Federal Institute of Brasília (IFB), their respective courses, campus of origin, projects and areas of search. The results show a predominance of researchers who work in Integrated High School, to the detriment of undergraduate, technology and postgraduate courses. From this research, it was realized the need to promote actions to give visibility to girls and women scientists, so that society can see them and encourage their empowerment from childhood.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm Acesso em: 30 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos e Tecnológicos . 4ª Edição. Brasília, DF: 2020. Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/cnct-api/catalogopdf Acesso em: 14 fev. 2024.
BRASIL. Plataforma Nilo Peçanha. Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica SETEC/MEC. Brasília, DF: 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp Acesso em: 11 dez.2023.
DISTRITO FEDERAL. Câmara Legislativa do DF. Agora é Lei. Nova Lei busca incentivar mulheres cientistas do DF. [16 jan.2024]. Disponível em: https://www.cl.df.gov.br/-/valorizar-e-incentivar-mulheres-cientistas-e-objetivo-de-lei-que-entra-em-vigor-hoje-16-
GALENO, L. M. F.; LUCENA, M. E. H.; LIMA, T. S.; CAMPOS, M. L. Minerv@s Digitais: encorajando e acolhendo mulheres na computação. In: Women In Information Technology, 14., p. 70-79. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11277
IFB. Steam Power for Girls finaliza com apresentação de projetos. [07 dez. 2020] Disponível em: https://www.ifb.edu.br/espaco-do-estudante/noticias/25633-programa-steam-power-for-girls-finaliza-com-cerimonia-de-apresentacao-de-projetos Acesso em: 24 mar. 2023.
INEP. Censo Escolar. Censo da Educação Superior. Mulheres são maioria na educação profissional e nos cursos de graduação. (07 mar. 2019) Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/educacao-profissional-cresce-em-2019-e-alcanca-1-9-milhao-de-matriculados-mulheres-sao-maioria/21206 > Acesso em: 17 mai. 2020.
LIMA, N. T. Mulheres e Ciência. In: FERREIRA, C. A.; MACHADO, C. V. (Orgs.) Dossiê temático: mulheres e meninas na ciência. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2022.
MEC. Ministério da Educação. Projeto Meninas na Ciência incentiva presença de mulheres no universo da pesquisa científica. [20 set 2018] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/todas-as-noticias/33501-noticias/educacao-no-ar/69011-projeto-meninas-na-ciencia-incentiva-presenca-de-mulheres-no-universo-da-pesquisa-cientifica Acesso em: 24 mar. 2021.
MOCHETTI, K.; SALGADO, L.; ZERVINATO, A. V.; SOUZA, B. L.; AVELINO, M. R. E. Ciência da Computação também é coisa de menina! In: Women In Information Technology, 10., p. 70-79. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2016.9691
ONU. Organização das Nações Unidas. Mulheres representam apenas 28% dos graduados em engenharia. Cultura e Educação, 2021. [11 fev. 2021] Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2021/02/1741172 Acesso em: 22 mar. 2021.
PINHEIRO, Caroline Corrêa; LISBOA, Rose Suellen de Castro; INOMATA, Danielly Oliveira. Presença das mulheres na ciência regional: novos cadernos NAEA (2010 - 2020). Informação em Pauta, v. 6, p. 1–19, 2021. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v6i00.2021.61038.1-19.
SANTOS, C. B.; OLIVEIRA FILHO, A. C. Robótica e Interdisciplinaridade: aprendizagem criativa atraindo meninas para a tecnologia. In: Women In Information Technology, 14., p. 120-128. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11282
SANTOS, S. K. S. L. Análise da Participação de Meninas e Mulheres no Ensino Médio em Informática do Instituto Federal de Brasília. In: Women In Information Technology (WIT), 15., p. 270-274, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15864.
SILVA, A. P. M.; MENEZES, A. V.; CRISOSTOMO, C. R.; LOPES, L. M.; LIMA, L. V.; SILVA, M. F. I.; LOURENCO, C. R.; SANTOS, S. K. S. L.; OLIVEIRA, K. V. R.; LUZ, K. S. Projeto de Extensão Meninas na Ciência: relato de experiência. In: 1º ENEX - Encontro de Extensão do Campus Brasília, 2022, Brasília. Anais ... Brasília: Even3, 2022. v. 1. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/enex2022/528802/ Acesso em: 14 fev.2024.
SOUZA, A. C. M.; PERKOSKI, I.; VEIGA, K. ROMANKIV, V. Relato Tech Ladies: redes de colaboração entre mulheres na tecnologia. In: Women In Information Technology, 14., p. 1182-1185. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. https://sol.sbc.org.br/index.php/wit/article/view/3402
SBC. Sociedade Brasileira de Computação. Programa Meninas Digitais. [online]. Disponível em: https://meninas.sbc.org.br/ Acesso em: 13 fev.2024.
STEAM Power for Girls. Estudantes participam do programa Steam Power for Girls. 2020. [07 mar.2020] Disponível em: https://embassynews.info/estudantes-participam-do-programa-steam-power-for-girls/ Acesso em: 14 fev.2024.
UNESCO. Dia Internacional de Mulheres e Meninas na Ciência [online], 2023. Disponível em: https://www.unesco.org/pt/days/women-girls-science Acesso em: 14 fev.2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sylvana Karla da Silva de Lemos Santos, Cristiane Jorge de Lima Bonfim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.