THE PRODUCTION OF TEACHING MATERIAL IN AUDIOVISUAL FOR INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION GUARANI MBYA

Authors

  • Carolina Miranda de Oliveira Universidad de Cádiz
  • Anna Beatriz Albuquerque Vecchia Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i21.41023

Keywords:

schooling, teaching materials and indigenous Guarani Mbya

Abstract

The objetive of the present article is to portray how has been developed an experience of production of didactic material in audiovisual, elaborated for the pedagogical support of the teachers of the indigenous schools of the villages Mbya Guarani. The project uses a participatory methodology, involving indigenous and non-indigenous teachers in the process of elaboration, as well as the inclusion of Guarani middle school students (6th and 7th grades) of the Karani Kuery Renda Guarani Indigenous State High School in the Sapukai Village in Angra dos Reis - RJ. The teaching materials intended for indigenous schools generally carry an infantile profile and sometimes disassociated with the linguistic and cultural reality of the villages. In this sense, the work mentioned here seeks to produce pedagogical tools suitable for a differentiated, intercultural and bilingual schooling that strengthens and preserves the Guarani culture.

Author Biographies

Carolina Miranda de Oliveira, Universidad de Cádiz

Formada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense, integrante do Grupo de pesquisa Investigações Sobre Educação e Diversidades Culturais. Foi Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID: Magistério Indígena e Escolarização Guarani Mbya. Trabalhou como alfabetizadora voluntária no Programa Governamental Brasil Alfabetizado no Colégio Indígena Estadual Karai Kuery Rendar de 2012 a 2014 na aldeia indígena Guarani Sapukai. No ano de 2014, realizou Intercambio Acadêmico na Universidade do Algarve (Faro/Portugal) onde estudou Arte e Educação e Estudos Literários realizando também estágio em uma escola portuguesa. Foi membra do Centro Acadêmico de Pedagogia da Universidade Federal Fluminense - Instituto de Educação de Angra dos Reis. Atualmente é mestranda na Universidade de Cádiz, no máster universitario en Investigacion Educativa para el Desarrollo Profesional del Docente. Pesquisas desenvolvidas principalmente no seguinte tema: Educação Escolar Indígena.

Anna Beatriz Albuquerque Vecchia, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense, situada no Instituto de Educação de Angra dos Reis (IEAR/UFF), Atualmente é Mestranda em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação - PPGEdu-UNIRIO. Integrante do Grupo de Pesquisa "Investigações Sobre Educação e Diversidades Culturais" (CNPQ) e do programa "Escolas no Território". Foi bolsista de Iniciação Científica (PIBIC) do projeto "A Construção de Currículos Diferenciados Indígenas e Caiçaras na Costa Verde" (2014-2017). Suas pesquisas são voltadas para os temas de Educação Diferenciada e Educação Escolar Indígena. 

References

Referências Bibliográficas

D’ANGELIS, Wilmar da Rocha. Línguas indígenas precisam de escritores? Linguagem eletramento em foco. Campinas: CEIFIEL/UNICAMP, 2005.

MONSERRAT, Ruth Maria Fonini. Política e Planejamento Lingüístico nas Sociedades Indígenas do Brasil hoje: o Espaço e o Futuro das Línguas Indígenas. In: L. D. B. Grupioni (org.) Formação de Professores Indígenas: repensando trajetórias. Brasília: MEC/SECAD, p. 131-153, 2006.

Nobre & FRANÇA, Indira Alves. Uma reorientação curricular pela via das redes temáticas e da pedagogia de projetos. In: MONTEIRO, Lício; NOBRE, Domingos; OLIVEIRA, Mara (Orgs). Caderno Pedagógico para Projetos de Educação Escolar Diferenciada e Intercultural: A produção do Guia Turístico Local nas Escolas Municipais Martin de Sá, na Praia do Sono, e Cajaíba, no Pouso da Cajaíba, Paraty – RJ. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Educação de Paraty, p. 5-7. 2017.

_______________ A Área de Linguagens nas Licenciaturas Interculturais Indígenas: Questões em Debate. Artigo. I SEALLIN. (no prelo). 2016.

_______________Escolarização Guarani Mbya no Rio de Janeiro: articulando ensino, pesquisa e extensão entre universidade e escola indígena. Montevidéu: XI RAM. 2015.

_________, (Org.) Proposta Curricular do 6º ao 9º ano Guarani Mbya. Colégio Estadual Indígena Guarani Karai Kuery Renda. Angra dos Reis, 2015.

_________, (Org.) Relatórios do Curso de Formação do Programa de Formação Continuada de Professores do 6º ao 9º Ano Guarani. Colégio Estadual Indígena Guarani Karai Kuery Renda. 2016.

Published

2020-04-20

How to Cite

DE OLIVEIRA, Carolina Miranda; VECCHIA, Anna Beatriz Albuquerque. THE PRODUCTION OF TEACHING MATERIAL IN AUDIOVISUAL FOR INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION GUARANI MBYA. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 21, p. 24–33, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i21.41023. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/41023. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.