The value in education

specificities in the axiological profile between teachers of a state education network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i22.43174

Abstract

Human values ​​guide our actions, as well as cognitively represent our needs, assuming different degrees of importance, having some stability in time. Initiatives of contemporary movements in Brazilian education give signs of axiological conservatism, demanding from teachers an ethical posture that facilitates knowledge, focused on autonomy and open to diversity. Thus, from a psychosociological perspective, intertwining macro, meso and micro aspects, the research aimed to analyze the axiological diferences, according to gender, in teachers of the state education network of a Paraiban metropolis. The Basic Values ​​Questionnaire, a Sociodemographic Data Sheet and an Open Questionnaire were used in a sample of 253 teachers in full exercise of their function. The results showed higher average for women in the Religiousness Value and Normative Subfunction, while for men in the Sexuality Value. The Open Questionnaire confirmed her greater involvement with religion, family and socio-occupational aspects, whilst his greater involvement with sports. It is concluded that these teachers demonstrate a conservative profile in customs, which requires moderation in the extremities of narrative warfare, and should rely on political and legislative endorsement for proper support in pedagogical theories and didactic methodologies that do not make their values an obstacle in mediation, which is teaching,
in order to consider and achieve the healthy pluralism of ideas and values, based on ethics and otherness in an interhuman education, seeking another kind of globalization.

Author Biographies

Jansen Moreira, State University of Paraíba

Master student in Health Psychology at Paraíba State University, Graduation in Psychology at UEPB.

Silvânia Barbosa, Universidade Estadual da Paraíba

Professora efetiva do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual da Paraíba, Doutora e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com estágio sandwich pela Universidade Complutense - Madrid, Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba.

Ludwig Leal, Universidade Estadual da Paraíba

Graduando em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba – UEPB.

References

ABRUCIO, F. L. (Org.). Formação de professores no Brasil: diagnóstico, agenda de políticas e estratégias para a mudança. São Paulo: Moderna, 2016.

ALVES, M. A.; GHIGGI, G. Educação como encontro inter-humano: da ética do diálogo à resposta ética pela alteridade. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, v. 1, n.17, p. 59-77, 2011. Disponível em: <http://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/viewFile/5295/4892>. Acesso em: 25 out. 2018.

AMARAL, N. C. Com a PEC 241/55 (EC 95) haverá prioridade para cumprir as metas do PNE (2014-2024)? Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, p. 1-25, 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v22n71/1809-449X-rbedu-s1413-24782017227145.pdf>. Acesso em: 19 dez. 2019

ANDRADE, É. P. Educação domiciliar: encontrando o direito. Pro-posições, v. 28, n. 2, p. 172-192, 2017. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072017000200172&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 26 ago. 2019.

ANDRADE, T. F.; BARBOSA, S. C.; SOUZA, S.; MOREIRA, J. S. Valores humanos e satisfação no trabalho de professores e servidores técnico-administrativos de uma universidade pública. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 15, n. 4, p. 397-406, 2015. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v15n4/v15n4a07.pdf>. Acesso em 21 jun. 2019.

ATAIDE, P. C.; NUNES, I. M. L. Feminização da profissão docente: as representações das professoras sobre a relação entre ser mulher e ser professora do ensino fundamental. Revista Educação e Emancipação, v. 9, n. 1, p. 167-189, 2016. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/4984>. Acesso em 19 jan. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições 70, Lisboa: LDA, 2010.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: difusão européia do livro, 1967.

BERRIBILI, E. G. R.; MILL, D.; MONTEIRO, M. I.; MARCHETTI, R. Dificuldades da docência no cenário digital: contornos e práticas de sala de aula. Momento: Diálogos em Educação, v. 28, p. 294-311, 2019. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/momento/article/view/7073>. Acesso em 01 nov. 2019.

BICALHO, R.; JARDIM, A. Trabalho e educação de jovens e adultos na sociedade contemporânea. Trabalho & Educação, v. 27, n. 1, p. 53-67, 2018.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade (R. Aguiar, trad.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

BUTLER, J. Undoing gender. New York-London: Routledge, 2004.

CAIMI, F. E. A história na base nacional comum curricular: pluralismo de ideias ou guerra de narrativas? Revista do Lhiste, v. 3, n. 4, p. 86-92, 2016. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/revistadolhiste/article/view/65515/39461>. Acesso em 02 abr. 2018.

CANÇADO, A. C. Trabalho docente e gestão social: para além do mainstream. Revista Trabalho (En)Cena, v. 3, n.3, p. 187-190, 2018. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/5072/14487>. Acesso em 29 dez. 2018.

CASTRO, M. R. Capitalismo dependente, conservadorismo e educação: uma análise dos ataques reacionários à educação brasileira. Trabalho Necessário, v. 17, n. 33, p. 1-23, 2019. Disponível em: <http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/29379>. Acesso em 03 out. 2019.

CISNE, M. Gênero, divisão sexual do trabalho e serviço social. Rio de Janeiro: Editora Outras Expressões, 2012.

CORDEIRO, C.; GAMBOA, V.; PAIXÃO, O. A importância dos valores pessoais e da motivação para a atividade letiva no bem-estar psicológico dos professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 52, p. 43-62, 2018. Disponível em: <https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/5880>. Acesso em 03 dez. 2018.

DAL’IGNA, M. C.; SCHERER, R. P.; SILVA, J. V. Docência S/A: gênero e flexibilidade em tempos de educação customizada. In: FABRIS, E. T. H.; DAL’IGNA, M. C.; SILVA, R. R. D. (Orgs.). Modos de ser docente no Brasil contemporâneo: articulações entre pesquisa e formação. São Leopoldos: Oikos, 2018. p. 53-74.

DUARTE, D. A. Saúde mental e trabalho: uma tessitura cotidiana a partir dos espaços de vivência e atuação. In: PERES, R. S.; HASHIMOTO, F.; CASADORE, M. M.; BRAZ, M. V. (Orgs.). Sujeito contemporâneo, saúde e trabalho: múltiplos olhares. São Carlos: EdUFSCar., 2017. p. 259-272.

DUARTE, L. F. D. O valor dos valores: Louis Dumont na antropologia contemporânea. Sociologia & Antropologia, v. 7, n. 3, p. 735-772, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2238-38752017000300735&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em 09 jan. 2018.

DUMONT, L. Homo hierarchicus: o sistema de castas e suas implicações. São Paulo: EDUSP, 1997.

DUMONT, L. O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

FABRIS, E. T. H.; DAL’IGNA, M. C.; SILVA, R. R. D. (Orgs.), 2nd Ed. Modos de ser docente no Brasil contemporâneo: articulações entre pesquisa e formação, São Leopoldos: Oikos, 2018.

FIGUEIREDO, F. L. O.; SILVA, S. A. Profissão docente na América Latina: cidadania, políticas públicas para educação e formação identitária de professores(as) de história. Trabalho & Educação, v. 28, n. 2, p. 145-157, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/12245>. Acesso em 29 nov. 2019.

FORMIGA, N. S.; SANTOS, L. M. S.; VIANA, D. N. M.; ANDRADE, A. O. Valores humanos e gênero. Psicologia em Foco, v.1, n.1, p.1-12, 2008. Disponível em: <http://linux.alfamaweb.com.br/sgw/downloads/161_064132_3.pdf>. Acesso em 04 jan. 2018.

FRANÇA, F. F.; GLOOR, V. C. F. Família e mulheres: representações docentes e implicações sobre gênero. Diálogo, v.24, p.63-72, 2013. Disponível em: < https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/1222>. Acesso em 01 jan. 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25° edição. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 27°. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GENTILI, P. (Org.). Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

GOUVEIA, V. V. A natureza motivacional dos valores humanos: evidências acerca de uma nova tipologia. Estudos de psicologia, v. 8, n. 3, p.431-443, 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v8n3/19965.pdf>. Acesso em 10 fev. 2017.

GOUVEIA, V. V. La naturaleza de los valores descriptores del individualismo y del colectivismo: una comparación intra e intercultural. 1998. Tese de Doutorado - Universidade Complutense de Madri, Madri.

GOUVEIA, V. V. Teoria funcionalista dos valores humanos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

GOUVEIA, V. V.; MILFONT, T. L.; FISCHER, R.; COELHO, J. A. P. M. Teoria funcionalista dos valores humanos: aplicações para organizações. Revista de Administração Mackenzie, v.10, n. 3, p.34-59, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ram/v10n3/a04v10n3.pdf>. Acesso em 11 fev. 2017.

GÜNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v22n2/a10v22n2.pdf>. Acesso em 13 fev. 2016.

LAVILLE, C. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Revista Brasileira de História, v. 19, n. 38, p. 125-138, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01881999000200006>. Acesso em 15 fev. 2016.

LEITE, A. F. S.; OLIVEIRA, T. R. M. O. Sobre educar médicas e médicos: marcas de gênero em um currículo de medicina. Revista Estudos Feministas, v.23, n. 3, p.779-801, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-026X2015000300779&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em 11 fev. 2016.

LIBÂNEO, J. C. Didática na formação de professores: entre a exigência democrática de formação cultural e cientifica e as demandas das práticas socioculturais. In: SANTOS, A.; SUANNO, J. H.; SUANNO, M. V. R. (Orgs.). Didática e formação de professores: complexidade e transdisciplinaridade. Porto Alegre: Sulina, 2013.

LIMA, E.; FERREIRA, E. S.; QUADRADO, J. C. Gênero, sexualidade e currículo: problematizando a permanência de alunos LGBTTIQ na escola. RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, n. 1, p. 1-18, 2019. Disponível em: <http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1314>. Acesso em 01 nov. 2019.

LUCCA, S. R. Saúde, saúde mental, trabalho e subjetividade. Revista Laborativa, v. 6, p. 147-159, 2017. Disponível em: <https://ojs.unesp.br/index.php/rlaborativa/article/view/1626>. Acesso em 05 mai. 2018.

MARTIN-BARÓ, I. O papel do psicólogo. Estudos em Psicologia, v. 2, p. 7-27, 1996. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v2n1/a02v2n1.pdf>. Acesso em 03 jan. 2015.

MELO, P. B.; ARAÚJO, N. D. R. Da periferia à universidade: sucesso escolar e qualidade de vida de jovens de classe popular. Revista Política & Trabalho, v. 50, p. 58-82, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/politicaetrabalho/article/view/43600>. Acesso em 03 nov. 2019.

MIGUEL, L. F. “Doutrinação marxista” à "ideologia de gênero" - Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/article/view/25163>. Acesso em 08 ago. 2018.

MONTEIRO, A.; MENDES, J. R. Salas de aula como espaços de composições da diferença na formação docente. Revista Educação, Ciência e Cultura, v. 23, p. 13-25, 2018. Disponível em: <https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4231>. Acesso em 14 jan. 2019.

NONATO, S. P.; DAYRELL, J. T. Juventude, trabalho e escola: reflexões sobre a condição juvenil. Trabalho & Educação, v. 27, n. 1, p. 101-118, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9723/6869>. Acesso em 23 jan. 2019.

OLIVEIRA, R. L. P.; BARBOSA, L. M. R. O neoliberalismo como um dos fundamentos da educação domiciliar. Pro-Posições, v. 28, n. 2, p. 193-212, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-73072017000200193&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 17 fev. 2018.

PAPARELLI, R.; SATO, L.; OLIVEIRA, F. A saúde mental relacionada ao trabalho e os desafios aos profissionais da saúde. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 36, n. 123, p. 118-127, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0303-76572011000100011&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em 27 dez 2017.

RAMALHO, B. L.; NÚNEZ, I. B. Diagnóstico das necessidades formativas de professores do ensino médio no contexto das reformas curriculares. Revista Educação em Questão, v.40, n. 26, p.69-96, 2011.

REALI, A. M. M. R.; SOUZA, A. P. G.; CRUZ, E. M. R. Processos de constituição da docência: trajetórias de vida pessoal e profissional. Revista NUPEM, v. 11, n. 22, p. 116-132, 2019. Disponível em: <http://revistanupem.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/527>. Acesso em 29 nov. 2019.

REIS, T.; EGGERT, E. Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros. Revista Educação & Sociedade, v. 38, n. 138, p. 9-26, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-73302017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em 30 jun. 2018.

RIBEIRO, E. C. S.; SANTOS, J. D. G.; SOBRAL, K. M. Trabalho, educação e capital: percursos históricos e impedimentos para a formação omnilateral. Trabalho & Educação, v. 28, n. 2, p. 63-77, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9878/12088>. Acesso em 03 nov. 2019.

SANTOS, A. R. J. O imaginário e a construção do gênero e da docência na cidade de Londrina: conceito, contexto e implicações. Revista HISTEDBR On-Line, v. 18, n. 4, p. 1089-1108, 2018. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651394>. Acesso em 04 fev. 2019.

SANTOS, J. B.; FREIRE, J. E.; GARCIA, A. V. Dossiê: políticas para a educação e a diversidade sociocultural: avanços, limites e desafios no enfrentamento das desigualdades. Revista Brasileira de Educação do Campo, v. 4, p. 1-6, 2019. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/6941/15073>. Acesso em 11 nov. 2019.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SANTOS, S. P. Concepções de gênero de futuros/as professores/as de ciências e biologia a partir do vídeo boneca na mochila. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16, 2012, Campinas. Anais do 16° Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, Campinas, Universidade Estadual de Campinas, 2012.

SARAMAGO, J. Democracia e universidade. Belém: Editora UFPA, 2010.

SAVIANI, D. Democracia, educação e emancipação humana: desafios do atual momento brasileiro. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 653-662, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-85572017000300653&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em 30 mai. 2018.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico (24th ed.). São Paulo: Cortez, 2017.

SEVERINO, F. P. O movimento e programa Escola Sem Partido: origens e implicações. 2019. (Trabalho de Conclusão de Especialização), Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçú - PR.

SHAUGHNESSY, J. J.; ZECHMEISTER, E. B.; ZECHMEISTER, E. S. Metodologia de pesquisa em psicologia. (9 ed.). Porto Alegre: AMGH editora LTDA, 2012.

SILVA, A. L. B.; SOUZA, M. A. Movimentos conservadores no âmbito da educação no Brasil: disputas que marcaram a conjuntura 2014 a 2018. Crítica Educativa, v. 4, n. 2, p. 7-23, 2018. Disponível em: <http://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/353>. Acesso em 20 mar. 2019.

SILVA, A. M. A precarização do trabalho docente no século XXI: o precariado professoral e o professorado estável-formal sob a lógica privatista empresarial nas redes públicas brasileira. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro - RJ. Disponível em: <http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/29380>. Acesso em 21 set. 2019.

SILVA, E. M.; ALVARENGA, E.; FERREIRA, E. B.; AMORIM, F. L. A. A “ideologia de gênero” e a “escola sem partido”: faces de uma mesma moeda em ações políticas conservadoras no Brasil e no Espírito Santo. Inter-Ação, v. 43, n. 3, p. 615-631, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/48847>. Acesso em 22 mai. 2019.

SILVA, R. M.; MACHADO, I. F.; ANDRIONI, I. “Contrarreformas” educacionais curriculares e resistência. Trabalho & Educação, v. 27, n. 1, p. 119-133, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9724>. Acesso em 23 mai. 2019.

SOUSA, M. de O.; SIRELLI, P. M. Nem santa, nem pecadora: novas roupagens, velhas dicotomias na coisificação da mulher. Serviço Social & Sociedade, n. 132, p. 326-345, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-66282018000200326&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em 03 jan. 2019.

SOUSA, R. M. dos S. Pensamento transdisciplinar: uma postura docente capaz de ressignificar o papel educacional. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 5, n. 4, p. 83-88, 2018. Disponível em: <http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/268>. Acesso em 22 dez. 2018.

SOUZA, A. L. S.; CHAPANI, D. T. Mecanismos de privatização na/da educação brasileira: a escola pública, gratuita e laica em risco. Com a Palavra, o Professor, v.4, n. 9, p. 99-123, 2019. Disponível em: <http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/391>. Acesso em 30 nov. 2019.

SOUZA, S.; SOUZA, F. M. T.; BARBOSA, S. da C.; LOPES, I. R. de S.; FERNANDES, D. G. Síndrome de burnout e valores humanos em professores da rede pública estadual da cidade de João Pessoa: um estudo correlacional. Análise Psicológica, v. 34, n. 2, p. 119-131, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312016000200002>. Acesso em 30 jun. 2017.

THERBORN, G. Compreendendo as diferenças na cultura de gênero. Revista Ciência e Profissão, v.42, n.22, p.78-93, 2012.

THERBORN, G. Sexo e poder. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

VELOSO, R. No caminho de uma reflexão sobre serviço social e gênero. Revista Praia Vermelha, v.2, n. 4, p. 29-100, 2001.

VELOSO, R.; BEZERRA, V. Gênero e sociedade: uma breve introdução à dimensão de gênero nas relações sociais. Revista Teoria e Sociedade, v.1, n.12, p.106-125, 2004.

VENACIO, M. M. R.; SOUZA, V. L. T. Humanização e docência crítica: a arte como mediação na formação inicial docente. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 23, n. 2, p. 175-189, 2018. Disponível em: <https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/3648>. Acesso em 09 set. 2019.

Published

2019-12-30

How to Cite

MOREIRA, Jansen; BARBOSA, Silvânia; LEAL, Ludwig. The value in education: specificities in the axiological profile between teachers of a state education network. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 22, p. 06–18, 2019. DOI: 10.29148/labor.v1i22.43174. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/43174. Acesso em: 21 nov. 2024.