A composição de timbragens no rock independente brasileiro

afecções do tecnocolonialismo e da precariedade no setup dos músicos

Authors

  • Marcelo Bergamin Conter Instituto Federal do Rio Grande do Sul
  • Gabriel Fagundes Gularte Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Abstract

In contemporary Brazilian’s indie rock, musical fruition depends significantly form the complex timbres that are developed through a series of effect pedals that modulate the signal of musical instruments. But for amateur or semi-professional musicians, to own several pedals is a high-cost choice, especially in times of devalued Brazilian. Therefore, rigs are assembled not only by the musician’s aesthetic choices, but also by social, technological and political assemblages. We seek to observe how such assemblages affect the artistic processes of timbre production in the work of the following bands: Rakta; Boogarins; Winter; My Magical Glowing Lens; Cine Baltimore; Sterea; Adorável Clichê; Supervão; Zeca Viana; Harmônicos do Universo; E A Terra Nunca Me Pareceu Tão Distante; and Miêta. Members of these bands and their rigs suffer interference by precarious conditions, the necessity of quick fixes, and the technocolonialism that is imposed to musical production in Brazil context and it all affects the timbre’s final result. To comprehend such affections, we describe and map the social technical machine (created by the assemblage of musicians, musical instruments, amplifiers and pedals) that have agency on the timbres, with the purpose of recognize transformations in the involved bodies (listeners, musicians, instruments, music) after timbres are actualized. As part of a greater research, the present paper contributes to the comprehension of timbre as an agent of affective communication.

Author Biographies

Marcelo Bergamin Conter, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Marcelo Bergamin Conter é professor de produção fonográfica no IFRS. Realizou pós-doutorado em Comunicação na Unisinos (Bolsista da CAPES, Projeto 88881.030393/2013-01) onde integrou a pesquisa Creative Industries, Cities and Popular Music Scenes: The Social Media Mapping of Urban Music Scenes. É doutor e mestre pela UFRGS, com doutorado sanduíche (CAPES) pela Columbia University (Nova Iorque). Em 2013, publicou seu primeiro livro, "Imagem-música em vídeos para web" e, em 2016, sua segunda publicação, "LO-FI – Música pop em baixa definição". É membro das bandas Musical Amizade e Gentrificators. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: materialidades da comunicação; semiótica; música pop; música amadora; cultura digital; audiovisualidades. Atualmente coordena a Coordenação de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do IFRS Campus Alvorada. Integra o Grupo de Pesquisa Sonoridades, Imagem, Materialidades da Comunicação e Cultura (SIMC/IFRS), o Grupo de Pesquisa Semiótica e Culturas da Comunicação (GPESC/UFRGS) e o Grupo de Estudos Imagem, Sonoridades e Tecnologia (GEIST/UFSC). Também é produtor de áudio.

Gabriel Fagundes Gularte, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Aluno do Curso Técnico Integrado em Produção de Áudio e Vídeo no IFRS - Campus Alvorada. Atualmente é bolsista de fomento externo (CNPq - 30/2018) na pesquisa O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica. (Texto informado pelo autor)

Published

2021-07-31

How to Cite

Conter, M. B., & Gularte, G. F. (2021). A composição de timbragens no rock independente brasileiro: afecções do tecnocolonialismo e da precariedade no setup dos músicos. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 12(1), 137–159. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/70959

Issue

Section

Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação