TRAVEL NARRATIVE:

INDIVIDUAL EXPERIENCES IN URBAN SPACES PROMOTION

Authors

  • Maria Eduarda Campos de Sá Ferraz Universidade Federal do Tocantins
  • Silvia Helena Belmino Freitas Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v13iesp.80853

Abstract

This article aims to discuss the roles played by digital content creators, that produce traveling content, in order to find contributions in their narratives and what they can offer to their audiences, as well as to identify the main characteristics of these publications. We used Content Analysis (Bardin, 2009) as a methodology, which enabled the choice of sample and the elaboration of the categories analyzed: a) travel narrative; b) information of tourist interest and c) personal experience of place. Two information channels were analyzed: Amanda Viaja and Oh, my friend!, and it is concluded that channels, blogs and other social network on the internet serve to consolidate the brand of places and/or build images and imaginaries.

Author Biographies

Maria Eduarda Campos de Sá Ferraz, Universidade Federal do Tocantins

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCOM) da Universidade Federal do Tocantins e graduada em Jornalismo pela mesma Universidade. Na área da educação, experiência em ensino de Língua Inglesa e ensino de Jornalismo e Cidadania. No jornalismo, experiência nas áreas de radiojornalismo, assessoria de comunicação, social media, produção cultural e fotografia. Participação em projetos de pesquisa e extensão nos campos da cultura popular, fotografia, comunicação e cinema, bem como um grande interesse pelos campos da literatura, da música e da linguagem.

Silvia Helena Belmino Freitas, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal do Ceará (1987), mestrado em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (2000) e doutorado em Comunicação pela Universidade de Brasília (2011). Atualmente é professora Associada II da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase nos temas: cidade, consumo, propaganda e marketing. Líder do Grupo de Pesquisa de Imagem, Consumo, Experiência Urbana em processos/produtos de comunicação (GICEU), registrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq.

Published

2022-12-31

How to Cite

Ferraz, M. E. C. de S., & Freitas, S. H. B. (2022). TRAVEL NARRATIVE:: INDIVIDUAL EXPERIENCES IN URBAN SPACES PROMOTION. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 13(esp), 77–93. https://doi.org/10.36517/psg.v13iesp.80853

Issue

Section

Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens