Phenomenology and Education: Hermeneutic Reflections on Care in Educational Practices

Authors

Abstract

The unsustainability of theoretical contributions of positivist foundations has manifested itself in an increasingly intense way in our times. The mismatch between theory and practice, enunciated by the insolvency of the linear and deterministic relationship between the two, is announced with unequivocal recurrence in the incipient ability of explanatory models to encompass the contemporary real fluid. This essay aims at pointing to the indissoluble relationship between the phenomenological notion of care (Sorge), emanating from the unity of the ontological structures of being-there (Dasein), thought by the German philosopher Martin Heidegger, and the educational phenomenon, emphasizing a philosophical reflection on the act of educating formally conceived from pedagogical practices, deepening some of its questions and operating a dialogue with the hermeneutic phenomenology proposed by the philosopher of the Black Forest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Crisóstomo Lima Nascimento, UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE

Prof. Adjunto do departamento de psicologia da Universidade Federal Fluminense

References

BOSS, M. Solidão e comunidade. Revista de Daseinsanalyse, nº 2. São Paulo: Associação Brasileira de Análise e Terapia Existencial. (25-45), 1976.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido.12a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

HEIDEGGER, Martin. Alétheia In Heráclito de Éfeso (Coleção Os Pensadores – Os Pré-Socráticos) São Paulo: Abril Cultural,1984.

HEIDEGGER, Martin. A tese de Kant sobre o ser. São Paulo: Abril Cultural (Col. Os Pensadores), 1984.

HEIDEGGER, Martin. Introdução à Metafísica. Rio de janeiro: Tempo Brasileiro, 1999.

HEIDEGGER, Martin. Meu Caminho para a Fenomenologia. In Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1973.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo (Parte I). Petrópolis: Vozes, 1988.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo (Parte II). Petrópolis: Vozes, 1990.

HEIDEGGER, Martin. Sobre a essência da verdade. São Paulo: Abril Cultural (Col. Os Pensadores), 1984.

HUSSERL, E. Investigações lógicas: sexta investigação (Coleção “Os Pensadores”). São Paulo: Abril Cultural, 1975.

HUSSERL, E. A idéia da fenomenologia. Lisboa: Edições 70, 1986.

KAHLMEYER-MERTENS, R. S. Heidegger e a educação.Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

LAPLANCHE, J. Vocabulário de Psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

OLIVEIRA, A. M. M. Mestiçagem e formação existencial.In Revista Movimento, n.9, Niterói, EDUFF, 2000.

SÁ, R. N., As influências da Fenomenologia e do Existencialismo na Psicologia. Rio de Janeiro: Texto inédito cedido pelo autor, 2004.

STEIN, Ernildo. Pensar é pensar a diferença: filosofia e conhecimento empírico. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2002.

Published

2019-01-01

How to Cite

Nascimento, C. L. (2019). Phenomenology and Education: Hermeneutic Reflections on Care in Educational Practices. Journal of Psychology, 10(1), 68–84. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/33682