João do Vale and the Formation of an Popular Artist in Brazil in the 1950’s
Keywords:
João do Vale, Artistic Trajectory, Popular Culture, Brazilian MusicAbstract
The present reflection is part of a research whose main goal is to reconstruct the artistic path of Brazilian singer and composer, João Batista Vale; the understating of how his work could circle in many distinct scenarios, as a result of the different insertions of his songs in the national phonography market. At first, two of these scenarios should be outlined: that in which circulated composers and singers of songs known as “popular ‘sertaneja’ (country)” and also that in which composers and singers would gather around to sing songs known as “popular and political”. In this paper, the period in question will be that of the beginning of his career, the 1950’s and 1960’s. The article shows that an artistic trajectory, specially concerning those professionals who in some moment of their career come out as “genius”, doesn’t go without disjunctions, distensions, ruptures and continuities, issues frequently neglected when it comes to the reconstruction of the artist’s professional e personal courses. What we have, then, is the draft, the sketch of a popular artist’s early years – an artist who will be posteriorly consecrated – in a Brazilian popular musical sphere much distant from that which his individual and professional origins knew, that meaning the engaged protest songs.
References
Abril Cultural. (1977). João do Vale. Nova História da Música Popular Brasileira. 2ª Edição. São Paulo: Abril Cultural.
BARRETO, M. (2012). A trajetória de João do Vale e os lugares de sua produção musical no mercado fonográfico brasileiro. Revista ArtCultura, Vol. 14, Nº 24, jan-jun.
BOURDIEU, P. (2007). Razões Práticas - Sobre a teoria da ação.(trad. Mariza Corrêa). 8ª Edição. São Paulo: Papirus.
(2010). As Regras da Arte - Gênese e estrutra do campo literário. (trad. Maria LúciaMachado). 2ª Edição. São Paulo: Companhia das Letras.
(2013). Manet - Une révolution symbolique. Paris: Raisons d’Agir/Seuil.
CARVALHO, M.M.P de. (1988). Matracas que Desafiam o Tempo: É o Bumba-Boi do Maranhão - Um estudo da tradição/modernidade na cultura popular.Dissertação (Mestrado em Comunicação), Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
KRAUSE, F. (2008). Uma Pataca da Vida e Obra de João do Vale. Pedreiras: s.e. LIMA, Wilson. (2006). Dez anos após a morte de João do Vale, artistas, intelectuais e produtores culturais ainda reverenciam o ídolo. Jornal O Estado do Maranhão, Caderno Alternativo, 6/12.
MICELI, S. (Org.). (2007). A Economia das Trocas Simbólicas. 6ª Edição. São Paulo: Perspectiva.
MICELI, S. (2012). Intelectuais à Brasileira. São Paulo: Companhia das Letras. NAPOLITANO, M. (2007). A Síncope das Idéias: a questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo.
NETO, J. P. de. S. (1995). Artistas lançam CD com músicas de João do Vale. Folha do Mearim, Junho.
OLIVEIRA, A. (1995). Canto e vida de um João do Povo. O Estado do Maranhão, 12/11.
. Cultura Brasileira e Identidade Nacional. 4ª Edição. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PASCHOAL, Márcio. (2000). Pisa na Fulô mas não Maltrata o Carcará - Vida e obra do compositor João do Vale, o poeta do povo. Rio de Janeiro: Lumiar Editora.
PINTO, L.; CHAMPAGNE, P. et SAPIRO, G. (Dir.). (2004). Pierre Bourdieu, Sociologue. Paris: Fayard.
PINTO, L. (2010). La Religion Intellectuelle - Emmanuel Levinas, Hermann Cohen, Jules Lechelier. Paris: PUF.
RIVRON, Vassili.(2007). Le reclassement de la musique populaire brésilienne - Trajectoires de producteurs radiophonique et construction d’un patrimoine national (1936 - 1970). Regards Sociologiques (Dossier “Les champs artistique”). Nº 33/34, Juin.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).