Getting sick and forms of body care: some considerations about Amazonian cosmology

Authors

  • Maria da Conceição da Silva Cordeiro UNIFAP
  • Jania Perla de Aquino UFC/UNILAB

Keywords:

Body are, modes of illness, traditional knowledge, Amazonian cosmology

Abstract

The idea of diseases by supernatural actions refers to a particular way of becoming ill and elucidates a body of beliefs about the body: that it would be open, exposed to occult forces, vulnerable to magical rites, prone to anomalies. Some interpretations about the body and its experiences on the extra-human plane are revealing of how it is constructed and thought of the Amazonian cosmology. In this article, we focus on sociocultural conceptions of production of the Amazonian body, uses and care to which it is associated. We analyze situations of illness in the interior of Amapá, which refer to symbologies and knowledge, computers of moralities and social relations. In this reflection, we dialogue with the "Amerindian perspectivism" of Eduardo Viveiros de Castro and other ethnographic theories and analytical categories elaborated by Americanist researchers to think about the Amazonian universe.

References

ALVES, Isidoro. Promessa é Dívida. Rio de Janeiro: Tese de doutorado, (mimiog.) UFRJ/Museu Nacional, 1993.

ARREGUÍ, Aníbal García. La tecnologia en el cuerpo: biomecánica de lós quilombolas en dos selvas brasileñas. (con) textos, Barcelona, n.1, p.23-40. 2008.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Trad. Maria Thereza Redig de Carvalho Barrocas, 6 ed. Revista. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

CARRARA, Sergio. “Entre cientistas e bruxos: ensaio sobre os dilemas e perspectivas da análise antropológica da doença”, in P. C. Alves e M. C. S. Minayo (orgs.), Saúde e doença: um olhar antropológico. Rio de Janeiro, Editora Fiocruz, pp. 33-45, 1994.

DA MATTA, Roberto. Conta de mentiroso: sete ensaios de antropologia brasileira. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

______. Panema, uma tentativa de análise estrutural. In: ______. Ensaios de antropologia estrutural. Petrópolis: Vozes, 1973.

DESCOLA, Philippe. Ecologia e cosmologia. In: CASTRO, Edna & PINTON, Florence at al (orgs.). Faces do Trópico Úmido: conceitos e novas questões sobre desenvolvimento e meio ambiente. Belém: CEJUP: UFPA-NAEA, 1997.

DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. 2.ed.- São Paulo: Perspectiva,2012.

LANGDON, E, Jean Matteson. Xamanismo no Brasil: novas perspectivas. Florianópolis: Ed.UFSC,1996.

_______.Cultura e os processos de saúde e doença.In: JEOLÁS,L,S.; OLIVEIRA,M. 2003.Anais do seminário sobre cultura, saúde e doença.Londrina: PNUD/CIPSI,2003.

LE BRETON, David. A Síndrome de Frankenstein.In : SANT’ ANNA D.B. (Org.) Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, p.49-67, 1995.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. tradução de Sônia M.S. Fuhrmann. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura Amazônica: uma poética do imaginário. Belém: CEJUP, 1995.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. Medicinas Populares e “Pajelança Cabocla” na Amazônia. In Alves, P. C. & Minayo, M. C. de S. (Org.). Saúde e Doença: um olhar antropológico. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1994.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. “Malineza”: um conceito da Cultura Amazônica. In: BIRMAN, Patrícia et alii. (Org.). O mal à brasileira. Rio de Janeiro: EDURJ, 1997. p. 32-45.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. O Perspectivismo indígena é somente indígena? Cosmologia, religião, medicina e populações rurais na Amazônia. In. Mediações, Londrina, v. 17 n.1, p. 33-61, Jan./Jun. 2012.

MAUÉS, Raymundo Heraldo & MOTTA, Angélica. “Trabalhadeiras” e “camaradas”: relações de gênero , simbolismo e ritualização numa comunidade amazônica. Belém: Ed. da UFPA,1993.

______ “Lugar de mulher”: representações sobre os sexos e práticas médicas na Amazônia (Itapuá/Pará). In: ALVES, P.C.; MINAYO,M.C.S. ( Org.).Saúde e doença: um olhar antropológico.Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, p.113-125, 1994.

RIVIERE, Peter. "AAE na Amazônia." Revista de Antropologia, v. 38, n. 1, p. 191-203, 1995.

SEEGER, Anthony; DA MATTA, Roberto; VIVEIRO DE CASTRO, Eduardo. A construção da pessoa nas sociedades indígenas brasileiras. In: OLIVEIRA FILHO.J.P.(Org.). Sociedades indígenas e indigenismo no Brasil. Rio de Janeiro: Marco Zero/UFRJ, 1987.

SILVA, Alzira Nogueira da. “Pegando vida nas mãos”: um olhar etnográfico sobre saberes e práticas das parteiras tradicionais nos circuitos do Amapá em mudanças.Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará,Departamento de Ciências Sociais, 2005.

SLATER, Candance. A festa do Boto: transformação e desencanto na imaginação. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2001.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A Inconstância de Alma Selvagem. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

_________A fabricação do corpo na sociedade xinguana. In: OLIVEIRA FILHO, J.P.(Org.). Sociedades indígenas e indigenismo no Brasil. Rio de Janeiro: Marco zero/Ed. UFRJ, 1987.

WAWZYNIAK, João Valentim. Assombro de olho de bicho: uma etnografia das concepções e ações em saúde entre ribeirinhos do baixo rio Tapajós, Pará-Brasil. Tese de doutorado.São Carlos ,2008.

Published

2018-07-01

How to Cite

Cordeiro, M. da C. da S., & Aquino, J. P. de. (2018). Getting sick and forms of body care: some considerations about Amazonian cosmology. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 49(2_Jul/Out), 343–376. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/32514

Issue

Section

Especial: O Amapá como desafio sociológico