CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT

Authors

  • Lia Pinheiro Barbosa Universidade Federal do Ceará - UFC

Abstract

The present article has as objective point out culture and education as categories in the thought of the Italian marxist philosopher Antonio Gramsci. It also aims at demonstrate its political characteristic and its narrow entailing with another Gramsci's concept, to know, that of hegemony. In this analysis, the organic intellectual finds its place of prominent role in the organization of the cultural life and in the political articulation of the working class.

Author Biography

Lia Pinheiro Barbosa, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestre em Sociologia. Professora substituta do Departa mento de Ciências Sociais, da Universidade Federal do Ceará.

References

BEIRED, José Luís Bendicho, "A função social dos intelectuais". In. AGGIO, Alberto (org.). Gramsci: a vitalidade de um pensamento. São Paulo: UNESP, 1998.

BUCI - GLUCKSMA N, Christinne. Gramsci e o Estado. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1980.

BUTTIGIEG, Joseph A. "Educação e hegemonia". In: COUTINHO, Carlos Nelson & TEIXElRA, Andréa de Paula. Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio ele janeiro: Paz e Terra, 1992.

______, Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1996.

GRAMSCI, Antonio. Gli intellettuali e l'organizzazione della cultura. Torino: Giulio Einaudi Editore, 1949.

______, Passato e Presente. Torino: Giulio Einaudi Editore, 1954.

______, Intelectuais e a Organização da Cultura. São Paulo: Civilização Brasileira, 1989.

______, Cadernos do Cárcere: notas sobre o Estado e a política. Vol. 3. Rio de janeiro: Civilização Brdsileira,2002.

SEMERARO, Giovanni. Gramsci e a sociedade civil: cultura e educação para a democracia. Petrópolis-Rio ele janeiro: Vozes, 1999.

Published

2018-09-18

How to Cite

Barbosa, L. P. (2018). CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 35(2), 100–109. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643