Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)

Authors

  • Fabio Lanza Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Londrina
  • Luis Gustavo Patrocino Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (Doutorado), UNESP - Marília SP http://orcid.org/0000-0003-0906-3705
  • Ileizi Fiorelli Silva Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Londrina http://orcid.org/0000-0002-8744-9120

Keywords:

Religion, Religious adherence, Brazilian youth, Public high school

Abstract

This article presents data on the religious universe of young high school students from five quantitative researches (2010-2016), two national and three in Londrina-PR. The data relate the majority of Christian religious adherence, the perspective of valuing their denominational link, participation and attendance in weekly religious activities, multiple religious belonging, and finally a quantitative analysis model for religious-educational data. The demographic transition the country faces challenges the Humanities and Social Sciences to understand the new patterns of religious engagement of young people. So the question that guided us was how the young students of public high school adhered or not religions? The results present the knowledge about these religious subjects and the understanding of variables in the processes of change and / or social conservation and ways of relating to school knowledge.

Author Biographies

Fabio Lanza, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Ciências Sociais (PUC SP);  Professor Associado do Departamento de Ciências Sociais, do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Coordenador dos Laboratório de Estudos sobre Religiões e Religiosidades LERR e PIBID Sociologia  na Universidade Estadual de Londrina/PR.

Luis Gustavo Patrocino, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (Doutorado), UNESP - Marília SP

Licenciado, Bacharel e Mestre em Ciências Sociais; Especialista em Estatística; Membro das Equipes do OBEDUC CAPES C.SOCIAIS e do LERR da Universidade Estadual de Londrina.

Ileizi Fiorelli Silva, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Sociologia pela FFLCH- USP. Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina, no curso de graduação de Ciências Sociais. Docente do Programa de Pós-graduação de Sociologia (Mestrado e Doutorado), do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional e da Especialização em Ensino de Sociologia da UEL

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Published

2019-07-01

How to Cite

Lanza, F., Patrocino, L. G., & Silva, I. F. (2019). Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016). Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 50(2), 147–175. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851

Issue

Section

Dossiê: Colonialidades do crer, do saber e do sentir - implicações epistemológicas nos estudos da religião