Categorical inequality and reserve of opportunity in the Competition for Admission to the Diplomatic Career
DOI:
https://doi.org/10.36517/rcs.52.2.a02Keywords:
Inequality, Diplomacy, Diplomatic Career Admission ContestAbstract
The article aims to discuss the acess to diplomatic career in Brazil, analyzing the candidates and approved profiles from 2014 to 2018. Charles Tilly’s theory of inequality was the theoretical assumption adopted, supported by the theories of Göran Therbor and Pierre Bourdieu. The Study Guides, documents prepared by the approved classes, were the main source of data. It concludes that the current profile od the brazilian diploma tis configures by the following characteristics: male, white, lawyer or internationalist, coming from the Southeast region, who could dedicate himself fully to the preparation without working and was able to acess knowledge required for a carrer through school, cultural and preparatory courses.
References
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
COCKLES, Mariana; STEINER, Andrea Quirino. As mulheres na carreira diplomática brasileira: considerações sobre admissão, hierarquia e ascensão profissional. Monções: Revista de Relações Internacionais da UFGD, Dourados, v. 6, n. 11, jan./jun., 2017, p. 250-280.
DULCI, T. M. S. O Instituto Rio Branco e a diplomacia brasileira: um estudo de carreira e socialização. Resenha. História Revista, n. 158, 2008, p. 315-318.
EXTERIORES – Mulheres Brasileiras na Diplomacia. Direção de Ivana Diniz. Brasília: Argonautas, 2019, 53min. Disponível em: https://vimeo.com/303550770. Acesso em: ago. 2019.
FARIAS, Rogério; CARMO, Géssica. As mulheres na carreira diplomática brasileira: uma análise do ponto de vista da literatura sobre mercado de trabalho e gênero. Mundorama, jan. 2016.
GUIA DE ESTUDO. Guia do Calango Lumbrera. 2014. Disponível em: https://blog.clippingcacd.com.br/wp-content/uploads/2017/06/guia-de-estudos-2014-irbr.pdf. Acesso em: 16 ago. 2019.
______. Guia do Orlando Lagartixa. 2015. Disponível em: https://clippingcacd.com.br/uploads/guias-estudo/2015/Guia_de_Estudo_2015.pdf?_ga=2.246978887.2137578630.1566078408-1628050342.1556302470. Acesso em: 16 ago. 2019.
______. Guia do Texugo Melívoro. 2016. Disponível em: https://clippingcacd.com.br/uploads/guias-estudo/2015/Guia_de_Estudo_2015.pdf?_ga=2.246978887.2137578630.1566078408-1628050342.1556302470. Acesso em: 16 ago. 2019.
______. Guia do Canarinho Pistola. 2017. Disponível em: https://guiasirbr.files.wordpress.com/2018/07/guia-canarinho-pistola-v5.pdf. Acesso em: 16 ago. 2019.
______. Guia da Capivara Cética. 2018. Disponível em: https://clipping.blob.core.windows.net/uploads/outros/cacd-2018-capivara-cetica.pdf. Acesso em 16 ago. 2019.
MOURA, Cristina Patriota de. O Instituto Rio Branco e a diplomacia brasileira: um estudo de carreira e socialização. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.
THERBORN, Goran. Os campos de extermínio da desigualdade. Novos Estudos – CEPBRAP, n. 87, 2010, p. 145-156.
TILLY, Charles. O acesso desigual ao conhecimento científico. Tempo Social, v. 18, n. 2, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).