The internationalization of Brazilian Sociology
mapping of graduate students' academic cartographies
DOI:
https://doi.org/10.36517/rcs.52.2.d06Keywords:
Sociology, Internationalization, Students, Postgraduate studiesAbstract
The article deals with the theme of internationalization in the Brazilian postgraduate scenario, while analyzing the area of Sociology through the academic exchange flows designed by master and doctoral students. The main objective of the text is to apprehend one of the angles of internationalization underway in Brazilian Sociology through two analytical categories, namely: the longitudinal increase of CAPES scholarships abroad and the destinations of students with a full doctorate, sandwich doctorate, full master and sandwich master from the graduate programs in the area. For this, we combine quantitative and qualitative approaches and stages of literature review, working with secondary data from the CAPES Georeferenced Information System and statistical and longitudinal analysis of the data. The study demonstrated important movements towards the consolidation of the international experience of graduate students as a crucial element for the establishment of: international research networks, dissemination of research carried out in Brazil, circulation in different continents and the recognition of Brazilian Sociology in the global scientific field.
References
BEIGEL, Fernanda. Publishing from the periphery: structural heterogeneity and segmented circuits. The evaluation of scientific publications for tenure in Argentina’s Conicet. Current Sociology, v. 62, n. 5, p. 743-765, 2014.
BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. Florianópolis: Ed. UFSC, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Para uma Sociologia da Ciência. Lisboa: Edições 70, 2008.
BOURKE, Anne. The internationalisation of higher education: the case of medical education. Higher Education Quarterly, v. 51, n. 4, p. 325-46, out. 1997.
BRAGA FILHO, Edmar Machado. Condição periférica: a internacionalização da sociologia brasileira e seus desafios. Revista Habitus: Revista da Graduação em Ciências Sociais do IFCS/UFRJ, Rio de Janeiro, v. X, n. X, p.64-78, ago. 2017.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CONNEL, Raewyn. The good university: what universities actually do and why it’s time for radical change. London: Zed Books Ltd., 2019.
CRESWELL, John W. Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. 4. ed. Boston: Pearson Education, 2012.
DWYER, Tom. Reflexões sobre a internacionalização da sociologia Brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, v. 1, n. 1, p.57-86, 2013.
FARIAS, Salomão Alencar de. Internacionalização dos periódicos brasileiros. RAE-Revista de Administração de Empresas/FGV EAESP, São Paulo, v. 57, n. 4, p. 401-404, jul./ago. 2017.
GEOCAPES. Distribuição de Bolsistas da CAPES no exterior: visão analítica. 2020. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 01 mar. 2020.
KOK, J. Andrew. The internationalization of universities through the management of their intellectual capital. In: International Conference da Faculty of Management Koper, 6, 2005, Slovenia. Anais… Slovenia: Faculty of Management Koper, 2005. p. 381-9. Disponível em: http://www.fm-kp.si/en/zalozba/ISBN/961-6573-03-9/kok.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.
MAIA, João Marcelo Ehlert; MEDEIROS, Jimmy. Fatores preponderantes para a internacionalização docente na pós-graduação em ciências sociais no Brasil. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 35, n. 2, p. 473-500, maio/ago. 2020.
MARRARA, Thiago. Internacionalização da Pós-Graduação: objetivos, formas e avaliação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 245-262, dez. 2007.
MÉA, Liliane Gontan Timm Della; VEIGA, Adriana Moreira da Rocha; BOLZAN, Doris Pires Vargas. A Internacionalização da Pós-Graduação Brasileira: o caso de uma universidade pública. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 1-2-, jan./jun. 2019.
ORTIZ, Renato. Internationalization of Social Sciences: a reflection. Sociologies in Dialogue, v. 1, n. 2, p. 31-45, jan./jun. 2016.
PAIVA, Flavia Melville; BRITO, Silvia Helena Andrade de. O papel da avaliação CAPES no processo de internacionalização da Pós-Graduação em Educação no Brasil (2010-2016). Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 24, n. 02, p. 493-512, jul. 2019.
RAMOS, Milena Yumi. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, p. 1-22, 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
SCALON, Celi; MISKOLCI, Richard. Internacionalização: balanço e desafios para a sociologia brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, v. 6, n. 13, p. 122-135, maio-ago. 2018.
SILVA, Camila Ferreira da; LOPES, Rodrigo de Macedo. A comunidade científica de Alagoas: um olhar a partir dos seus grupos de pesquisa. Pro-Posições, Unicamp, v. 31, p. 1-22, 2020.
SMELSER, Neil J. On Comparative Analysis, Interdisciplinarity and Internationalization in Sociology. International Sociology, London, v. 18, n. 4, p. 643-657, dec. 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).