Lesbophobia, Homophobia, Biphobia and Transphobia in the school context of Crateús and the Sertão dos Inhamuns

Accounts of violence, resistance and the construction of LGBT+ identities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.52.3.d02

Keywords:

LGBTphobia. Education. Mechanisms of Power.

Abstract

The present article is the synthesis of research conducted in the educational context of Crateús and the Sertão dos Inhamuns in Ceará, Brazil. It reports situations of LGBTphobia in order to highlight mechanisms of production and reproduction of violence in various contexts and situations, thus highlighting the structural character. The study was based on the theoretical framework of Butler (2003), Preciado (2002), Foucault (2017) and Louro (1997; 2004), in relation to the study of gender and sexuality, as well as the production of mechanisms and discourses of power. Interviews were conducted with people from the LGBT+ community in the region. We conclude that the different situations of LGBTphobia experienced by people from this community, in the educational context, point to the possibility of making the issue visible, and points to the need for the continued training of educational professionals in the areas of gender and sexuality.

Author Biography

Marcela Bruna de Oliveira, Instituto Federal do Ceará - Tianguá

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará, com estudo nas áreas de gênero e sexualidade, onde foi bolsistas no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e no Programa de Monitoria Acadêmica (PROMAC). Atualmente leciona no Ensino Básico pela rede pública municipal em Viçosa do Ceará e é estudante da graduação em Letras com habilitação em Português e Inglês pelo Instituto Federal do Ceará, em Tianguá, e do curso de especialização em "Formação em Metodologias, Práticas Pedagógicas e Tecnologias Educacionais", na modalidade à distância, pela Universidade Federal do Ceará. 

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Published

2021-11-01

How to Cite

Oliveira, M. B. de, & Pinheiro Barbosa, L. (2021). Lesbophobia, Homophobia, Biphobia and Transphobia in the school context of Crateús and the Sertão dos Inhamuns: Accounts of violence, resistance and the construction of LGBT+ identities. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 52(3), 25–63. https://doi.org/10.36517/rcs.52.3.d02

Issue

Section

Dossiê: Escola e LGBTfobia