Critical theory and the pedagogy of love: perspectives of resistance in Adorno and bell hooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96137

Keywords:

Emancipatory Education. Critical Theory. bell hooks. Love.

Abstract

This article seeks to explore the intersections between critical theory — particularly in its Adornian perspective — and the pedagogy of bell hooks, drawing on the works Education and Emancipation, Teaching to Transgress, and Teaching Community. In a society shaped by technical rationality and educational structures that reinforce logics of domination, new pedagogies propose to conceive education as a practice of freedom, an act of love, and a space of resistance. It is within this context that we direct our attention to the challenges faced by contemporary education, pointing to possibilities of breaking with neoliberal logic through an affective and resistant pedagogy. In a world marked by dehumanization, if there are still possibilities for an educational act aimed at the emancipation of the individual, they today lie in the transformation of affective relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emanuelle Beserra de Oliveira, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Professora EBTT de Filosofia do Instituto Federal do Ceará (IFCE). Doutora em Filosofia e Sociologia da Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisadora do Grupo “Educação, Teoria Crítica e Filosofia Contemporânea” (CNPq). Coordenadora do Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual (NUGEDS) – IFCE, campus Jaguaribe.

References

ADORNO, T. W. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W. Gesammelte Schriften, Band 8. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1972-80. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. A revisão definitiva, feita pelo mesmo grupo, contou também com a colaboração de Paula Ramos de Oliveira. Teoria da Semicultura. In: ADORNO, T. W. Primeira Versão. Porto Velho: [s.n.], 2005.

ADORNO, T. W. Indústria Cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2020.

ADORNO, T. W. Minima Moralia: reflexões sobre a vida danificada. São Paulo: Ática, 1992.

ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. São Carlos: Grupo de Estudos e Pesquisa Teoria Crítica e Educação. 2003.

ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. A. S.; LASTÓRIA, L.A.C.B. (Orgs.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 14. ed. rev. e ampl. São Paulo: Ática, 2010.

DUARTE, R. Adorno/Horkheimer & a dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREITAG, B. A teoria crítica: ontem e hoje. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

HOOKS, b. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, b. Ensinando Comunidade: uma pedagogia da esperança. Tradução de Kenia Cardoso. São Paulo: Elefante, 2021a.

HOOKS, b. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

HOOKS, b. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2021b.

HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. Rio de Janeiro: Editorial Labor do Brasil, 1976.

OLIVEIRA, E. B. de. Diálogo entre a filosofia crítica de Theodor Adorno e o cinema de Glauber Rocha: formação e experiência estética. 2021. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.

OLIVEIRA, E. B. de; RECH, H. L. O conceito de esclarecimento e o educar emancipatório em Theodor Adorno. Kínesis, Marília, v. XIII, n. 35, p. 79-93, 2021.

SANTOS, B. de S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2025-12-02

How to Cite

Oliveira, E. B. de. (2025). Critical theory and the pedagogy of love: perspectives of resistance in Adorno and bell hooks. Argumentos - Revista De Filosofia, 17(Especial2), 38–48. https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96137

Issue

Section

Ensino de filosofia e epistemologias feministas: práticas de insurgência intelectual

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.