Causality and contrast in classroom: a functional-textual proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/ep15.96366

Keywords:

cohesive markers, causality and contrast, language teaching, functional linguistics, text linguistics.

Abstract

This paper focuses on the approach to cohesive markers of causality and contrast in the classroom within Basic Education. It aims to examine the use of these elements in texts produced by students completing Elementary School and to present a didactic sequence for the study of this subject in Portuguese Language classes. The theoretical and methodological support is the interface between Functional Linguistics and Text Linguistics (Abreu, 2017) and the relationship between North American functionalism and language teaching (Bispo, 2025). This research employs a qualitative-quantitative approach, with a descriptive and interpretative orientation. The analysis revealed that the use of cohesive markers of causality and contrast in opinion articles written by Elementary School students is linked to both iconic motivations, pertaining to the quantity subprinciple, and to discourse expressiveness. From a markedness perspective, these uses are associated with structural and cognitive complexity. Furthermore, the findings demonstrate a fruitful convergence of these theoretical frameworks for the analysis of linguistic phenomena and, in particular, for the teaching of grammar in a school context, as illustrated by the reported pedagogical intervention.

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Author Biographies

Edvaldo Balduino Bispo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pós-doutor em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com apoio da FAPERJ. Professor Associado da UFRN e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL), do qual foi coordenador de 2015 a 2019. Membro da ABRALIN e do GT Descrição do Português da ANPOLL, de que também foi coordenador (2016-2018). Editor-chefe da Revista do GELNE e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Líder do grupo Discurso & Gramática (D&G)/UFRN, seus temas de interesse voltam-se à morfossintaxe do português e ao ensino de língua portuguesa sob a perspectiva da Linguística Funcional de vertente norte-americana e da Linguística Funcional Centrada no Uso. É autor e coorganizador de livros e autor de vários capítulos e artigos científicos relacionados a esses temas.

Fernando da Silva Cordeiro, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor de Linguística/Língua Portuguesa, da Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA), Campus Caraúbas. Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (UFRN). Líder do Grupo de Estudos Língua em Uso da UFERSA e pesquisador do Grupo de Estudos Discurso & Gramática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Ana Carla de Sousa Ferreira, Secretaria Municipal de Educação de Russas (CE)

Professora da Educação Básica da Prefeitura Municipal de Russas (CE)

References

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Published

2025-11-30

How to Cite

BISPO, Edvaldo Balduino; CORDEIRO, Fernando da Silva; FERREIRA, Ana Carla de Sousa. Causality and contrast in classroom: a functional-textual proposal. Entrepalavras, [S. l.], v. 15, p. e96366, 2025. DOI: 10.36517/ep15.96366. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/entrepalavras/article/view/96366. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Funcionalismo e Linguística de Texto: interfaces e diálogos

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