Causality and contrast in classroom: a functional-textual proposal
DOI:
https://doi.org/10.36517/ep15.96366Keywords:
cohesive markers, causality and contrast, language teaching, functional linguistics, text linguistics.Abstract
This paper focuses on the approach to cohesive markers of causality and contrast in the classroom within Basic Education. It aims to examine the use of these elements in texts produced by students completing Elementary School and to present a didactic sequence for the study of this subject in Portuguese Language classes. The theoretical and methodological support is the interface between Functional Linguistics and Text Linguistics (Abreu, 2017) and the relationship between North American functionalism and language teaching (Bispo, 2025). This research employs a qualitative-quantitative approach, with a descriptive and interpretative orientation. The analysis revealed that the use of cohesive markers of causality and contrast in opinion articles written by Elementary School students is linked to both iconic motivations, pertaining to the quantity subprinciple, and to discourse expressiveness. From a markedness perspective, these uses are associated with structural and cognitive complexity. Furthermore, the findings demonstrate a fruitful convergence of these theoretical frameworks for the analysis of linguistic phenomena and, in particular, for the teaching of grammar in a school context, as illustrated by the reported pedagogical intervention.
Downloads
References
ABREU, A. S. Linguística Textual e Funcionalismo. In: CAPISTRANO JR, R. LINS, M. P.; ELIAS, V. M. (Org.). Linguística Textual: diálogos interdisciplinares. São Paulo: Labrador, 2017. p. 43-56.
ANTUNES, I. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 39. ed. revista, ampliada e atualizada conforme o novo Acordo Ortográfico. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BISPO, E. B. Oração adjetiva cortadora: análise de ocorrências e implicações para o ensino de português. Linguagem & Ensino, v. 10, p. 163-186, 2007.
BISPO, E. B. Estratégias de relativização no português brasileiro e implicações para o ensino: o caso das cortadoras. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem), Natal: UFRN, 2009.
BISPO, E. B. Ensino de língua em perspectiva funcionalista. In: SOUTO MAIOR, R. de C. (Org.). Dicionário do Ensino de Língua Portuguesa. Campinas-SP: Pontes Editores, 2025. p. 117-125.
BISPO, E. B.; CORDEIRO, F. da S.; LUCENA, N. L. Funcionalismo linguístico e ensino de português: convergências, possibilidades e prática docente. Revista do GELNE, v. 24, n. 1, 2022. p. 192-207. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1517-7874.2022v24n1ID29367. Acesso em: 12 set. 2025.
BISPO, E. B.; CORDEIRO, F. da S. Morfossintaxe na sala de aula sob o viés funcionalista: elementos circunstanciais em foco. In: OLIVEIRA, M. R.; LOPES, M. G. (Orgs.). Funcionalismo Linguístico: interfaces. Campinas-SP: Pontes Editores, 2023. p. 291-326.
BISPO, E. B.; CORDEIRO, F. S.; SANTOS, D. W. S. Gramática na sala de aula: percepção docente e perspectivas para a prática pedagógica. Caderno Seminal, Rio de Janeiro, n. 48, 2024, p. 137-174. DOI: 10.12957/seminal.2024.80016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/80016. Acesso em: 6 nov. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CASTANHEIRA, D. Linguística de Texto e Funcionalismo norte-americano. PERcursos Linguísticos, Vitória (ES), v. 12, n. 31, p. 181-202, 2022.
CASTILHO, A. T. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro]. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004. p 96-128.
FERREIRA, A. C. de S. Causalidade e contraste em artigo de opinião: uma intervenção pedagógica funcionalista no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, UFRN, Natal, 2024.
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada. v. 9, p. 5-45, 1987.
FURTADO DA CUNHA, M. A.; COSTA, M. A.; CEZARIO, M. M. Pressupostos teóricos fundamentais. In: FURTADO DA CUNHA, M. A.; OLIVEIRA, M. R. de; MARTELOTTA, M. E. (Orgs.). Linguística funcional: teoria e prática. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 21-47.
GIVÓN, T. Syntax: a functional-typological introduction. v. I, Amsterdam: John Benjamins, 1984.
GIVÓN, T. Syntax: a functional-typological introduction. v. II, Amsterdam: John Benjamins, 1990.
HAIMAN, J. Natural syntax: iconicity and erosion. Cambridge: Cambridge UniversityPress, 1985.
KOCH, I. V.; TRAVAGLIA, L. C. A coerência textual. 17 ed. São Paulo: Contexto, 2009.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 7. ed. rev. E ampl. São Paulo: Atlas, 2010.
MARCUSCHI, L. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
NEVES, M. H. M. Gramática de usos do português. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
NEVES, M. H. M. Que gramática estudar na escola? São Paulo: Contexto, 2003.
SILVA, C. R. de O. Metodologia e organização do projeto de pesquisa. Fortaleza: Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edvaldo Balduino Bispo, Fernando da Silva Cordeiro , Ana Carla de Sousa Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todos artigos são publicados sob os termos da licença Creative Commons Attribution (CC BY NC 4.0). Sob esta licença, os autores mantêm a propriedade dos direitos autorais de seu conteúdo, mas permitem que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e, embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.