Phonostylistic Resources in the Poetry of Mário Quintana
DOI:
https://doi.org/10.36517/ep14.95263Keywords:
phonostylistics, poetry, Mário QuintanaAbstract
This article examines the use of phonostylistic resources, proposed mainly by Monteiro (2009), and incorporates the theoretical insights of Gaya (1988) and Grammont (1971). This provided us with a model of analysis for the “expressive potentialities of phonemes” described by these authors, reflected in the poetry of Mário Quintana. The universe of the research is the book 80 Anos de Poesia by Mário Quintana, which condenses, in the organizer’s view, the most significant elements in nine books by the author. The delimitation of the universe of this research is limited to nine poems, one from each publication of the anthology of nine books that make up 80 Anos de Poesia. The objective is to explore how Quintana’s poetry reflects these phonostylistic structures – whether consciously or unconsciously – in order to discover how the expressive elements based on phonemes are actualized within the selected poems. We conclude that phonostylistic values can transcend their phonemic origin and be transferred to the graphic level, in which the written form of words continues to carry the aesthetic value previously transmitted by the phoneme.
Downloads
References
CAMPOS, A.; PIGNATARI, D.; CAMPOS, H. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CÂMARA JR., J. M. Contribuição à estilística do português. 3. ed. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1977.
DUARTE, P. M. T. Elementos para uma diacronia e estrutura concisas da parassíntese em português. Philologus, Rio de Janeiro, ano 21, n. 63, p. 77-93, set./dez. 2015.
GAYA, S. G. Elementos de fonética general. 5. ed. corr. ampl. Madrid: Gredos, 1988.
GONÇALVES, C. A. V.; YACOVENCO, L. C.; COSTA, R. R. Condições de produtividade e condições de produção: uma análise das formas X-eiro no português do Brasil. Alfa, São Paulo, n. 42, p. 33-62, 1998.
GRAMMONT, M. Traité de phonétique. Paris: Delagrave, 1971.
MACAMBIRA, J. R. Fonologia do português. Fortaleza: Imprensa Universitária, 1987.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Labirinto. 2024. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/labirinto. Acesso em: 6 dez. 2024.
MARTINS, N. S. Introdução à estilística: a expressividade na língua portuguesa. São Paulo: EdUSP, 1989.
MONTEIRO, J. L. A Estilística. São Paulo: Ática, 1991.
MONTEIRO, J. L. A Estilística: manual de análise e criação do estilo literário. Petrópolis: Vozes, 2009.
PLATÃO. Crátilo. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
PRIBERAM. Dicionário Priberam Online de Português. Arrabaldeiro. 2021a. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/arrabaldeiro. Acesso em: 8 fev. 2021.
PRIBERAM. Dicionário Priberam Online de Português. Arrabar. 2021b. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/arrabar. Acesso em: 8 fev. 2021.
PRIBERAM. Dicionário Priberam Online de Português. Arrabil. 2021c. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/arrabil. Acesso em: 8 fev. 2021.
PRIBERAM. Dicionário Priberam Online de Português. Arrabileiro. 2021d. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/arrabileiro. Acesso em: 8 fev. 2021.
QUINTANA, M. 80 anos de poesia. 12. ed. Seleção e organização de Tânia Franco Carvalhal. São Paulo: Globo, 2003.
SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1995.
ULLMANN, S. Semántica: introducción a la ciencia del significado. 2. ed. Madrid: Aguilar, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antônio Duarte Fernandes Távora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todos artigos são publicados sob os termos da licença Creative Commons Attribution (CC BY NC 4.0). Sob esta licença, os autores mantêm a propriedade dos direitos autorais de seu conteúdo, mas permitem que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e, embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.