Crenças sobre o ensino de estratégias de leitura: um estudo exploratório no ensino secundário moçambicano

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.36517/ep15.96314

Mots-clés :

crenças, estratégias, leitura, ensino secundário, Moçambique

Résumé

O presente estudo tem como objectivo analisar as crenças dos professores e alunos do Ensino Secundário Geral em Moçambique em relação ao ensino das estratégias de leitura. Para esse efeito, tomou-se como base os pressupostos teóricos de Grabe;Stoller (2002), Sariçoban (2002), Borg (2003) e Bernart; Govzdenko (2005) no domínio das estratégias de leitura e crenças dos professores e alunos. Foram administrados questionários a 60 professores e 180 alunos das províncias de Cabo Delgado, Zambézia, Manica, Inhambane, Maputo-Cidade e Maputo-Província. Os resultados deste estudo mostram que, de um modo geral, os professores e alunos tendem a possuir crenças diferenciadas em relação à efectividade das estratégias de leitura. Por essa razão, propõe-se a realização de acções de formação dos professores por forma a garantir o ensino sistemático das estratégias de leitura na sala de aulas.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Carlito Antonio Companhia, Universidade Eduardo Mondlane,

Departamento de Linguas
Seccão de Português
Faculdade de Letras
Universidade Eduardo Mondlane

Références

ABRAHAM, P. Skilled Reading: Top-down, Bottom-up. Field Notes, v. 10, n. 2, p. 1-8, 2001.

AFFLERBACH, P.; PEARSON, P.; PARIS, G. Clarifying differences between reading skills and reading strategies. The Reading Teacher, v. 61, n. 5, p. 364-373, 2008.

AKKAKOSON, S. The relationship between strategic reading instruction, student learning of L2-based reading strategies and L2 achievement. Journal of Research in Reading, v. 36, n. 4, p. 422-450, 2013.

ALDERNON, J. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

ALENEZI, S. Investigating Saudi EFL Students’s Knowledge and beliefs related to English reading comprehension. Arab World English Journal, v. 12, n. 1, p. 339-356, 2021.

AMALIA, A.; DEVANT, Y. The use of questioning strategy to improve students’ reading comprehension. Journal of English Language, vol. 1, n. 2, p. 81-87.

ANAKTOTOTY, K.; HUWAE, M. Assessing teachers’ perception in the use of pre-reading activities in EFL Classroom. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, vol. 4, n. 2, p. 236-245, 2020.

ANDERSON, R.; PEARSON, P. A schema-theoric view of basic processes in reading comprehension. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D. (ed.). Interactive Approaches to Second Language Reading. Cambridge: Cambridge University Press, p. 37-55, 1988.

ANDERSON, Neil J. Individual differences in strategy use in second language reading and testing. The Modern Language Journal, v. 75, n. 4. p. 460-472, 1991.

ANDERSON, Neil. J. Exploring Second Language Reading: Issues and Strategies. Boston: Newbury House, 1999.

BABASHAMSI, P; BOLANDIFAR, S; SHAKIB, N. Various models for reading comprehension process. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, v. 2. n. 6, p. 150-154, 2013.

BADEA, M. Students’ perception of teaching reading: a pilot study. Journal of Educational Sciences and Psychology, v. II, n. LXIV, p. 93-98, 2012.

BAMANGER, E.; GASHAN, A. In-service EFL teachers’ beliefs about teaching reading strategies. English Language Teaching, v. 7, n. 8, p. 14-22, 2014.

BARCELOS, A. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Linguística Aplicada e ensino de línguas. Linguagem & Ensino, v. 7, n. 1, p. 123-156, 2004.

BASTURKMEN, H., LOEWEN, S.; ELLIS, R. Teachers’ stated beliefs about incidental focus on form and their classroom practices. Applied Linguistics, v. 25, n. 2, p. 243–272, 2004.

BEARD, K. The comprehension strategies of second language readers. TESOL Quarterly, v. 20, n. 3, p. 163-194, 1988.

BERLINER, D. In pursuit of the expert pedagogue. Educational Researcher, v. 15, p. 5-13, 1987.

BERNAT, E.; GVOZDENKO, I. Beliefs about language learning: current knowledge, pedagogical implications, and new research directions. Teaching English as a Second or Foreign Language, v. 9, n. 1, p. 1-21, 2005.

BERNHARDT, E. Understanding Advanced Second-Language Reading. New York: Routledge, 2011.

BORG, S. Teacher cognition in grammar teaching: a literature review. Language Awareness, v. 12, n. 3, p. 96-108, 2003.

BUENDIA, M. Desafios da leitura. In: BRITO, L.; CASTEL-BRANCO, C.N.; CHICHAVA, S.; FRANCISCO, A. (org.). Desafios para Moçambique 2010. Maputo: Instituto de Estudos Sociais e Económicos, p. 257-272, 2009.

BUI, N.; NGUYEN, H.; LY, T.; PHAM, A. Students perception of the effects of questioning at pre-reading stage on reading comprehension: a case at Vietnamese University. Multicultural Education, vol. 7, n. 12, p. 377-385, 2021.

BURNS, A. Teacher beliefs and their influence on classroom practice. Prospect, v. 7, n. 3, p. 56-66, 1992.

ÇAKICI, D. EFL teachers’ beliefs about the use of reading strategies. Journal of Language and Linguistic Studies, v. 12, n. 2, p. 183-194, 2016.

CARREL, P. L. Second language Reading: Reading ability or language proficiency? Applied Linguistics, v. 12, p. 159-179, 1991.

CESIKO, M. Teachers’ perceptions of Reading instruction in selected primary schools in the Eastern Cape. Reading & Writing, v. 8, n. 1, p. 1-8, 2017.

CESIKO, M.; MADIKIZA, N. Reading strategies used by grade 9 English second language learners in a selected school. Reading & Writing, v. 5. n. 1, p. 1-7. 2014.

CHOWDRY, T.; ARA, A. Pre-teaching vocabulary in teaching reading skill: a hindrance to learner autonomy? Indonesian TESOL Journal, v. 3, n. 2, p. 123-132, 2021.

COSSA, D. Práticas de leitura em sala de aula pela perspectiva interacionista em Moçambique. Nginga & Sepé: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras São Francisco do Conde (BA), v. 4, n. 1, p. 134-156, 2024.

CUAMBA, E.; TACHUIA, B; CIGARROS, M. A leitura no livro didáctico de língua portuguesa da 7° série do ensino básico moçambicano. In: SPAZIANI, L.; CAMARGO, P.; POZZA, R. (org.). Faces da Leitura e da Escrita: Teorias e Práticas. São Paulo: Even3 Publicações, p. 85-110, 2020.

DINIS, M. J; MENDONÇA, M. O ensino-aprendizagem da oralidade, da leitura e da escrita. In: GONÇALVES, P; DINIZ, M. (Org.). Português no Ensino Primário: Estratégias e Exercícios. Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, p. 91-126, 2004.

EKANINGRUM, V; PRABANDARI, C. Students perception on pre-reading activities in Basic Reading II Class of the Englih language education study program of Sanata Dharma. LLT Journal, vol. 18, n. 2, p. 133-140, 2015.

ERNESTO, N. A aplicação de estratégias de compreensão da leitura em estudantes universitários moçambicanos futuros professores de português. Revista X, v. 15, n. 7, p. 272-289, 2020.

FARREL, T. Teaching reading strategies: “ït takes time”. Reading in a Foreign Language, v. 13, n. 2, p. 631-646, 2001.

FUMO, O. O ensino de literatura e a formação de leitores: práticas ddáctico-pedagógicas nas aulas de português em Moçambique. 119 f. Dissertação (Mestrado em em Linguística Aplicada). Programa de Pós-Graduação em Linguística, Departamento de, Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem, 2019.

FUMO, O.; TIMBANE, A. Práticas de leitura de géneros académicos: entre os discursos docentes e as concepções dos estudantes na Universidade Eduardo Mondlane. Cadernos de África Contemporânea, v. 2, n. 3, p. 128-139, 2019.

GOODMAN, K. In defense of Good Teaching: What Teachers Need to Know About the “Reading Wars”. York, ME: Stenhouse Publishers, 1998.

GRABE, W.; STOLLER, F. Reading and vocabulary development in a second language: a case study. In: COADY, J.; HUCKIN, T. (ed.). Second Language Vocabulary Acquisition: a rationale for pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, p. 98-122, 1997.

GRABE, W.; STOLLER, F. L. Teaching and Researching Reading. Harlow: Pearson Education, 2002.

HUDSON, T. Teaching Second Language Reading. Oxford: Oxford University Press, 2007.

HYLTENSTAM, K.; STROUD, C. Relatório final e recomendações da avaliação de materiais de ensino para o primeiro grau do ensino primário em Moçambique. II. Questões linguísticas. Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 1997.

IRAWATI, I. Use of questioning strategy to facilitate students’ reading comprehension in Taiwan. Journal on English as a Foreign Language, vol. 9, n. 2, p. 217-230, 2019.

JIANG, X.; GRABE, W.; CARREL, P. Reading. In: Schmitt, N.; Rodgers, M.P.H. (ed.). An Introduction to Applied Linguistics. London: Routledge, p. 269-278, 2020.

JIMÉNEZ, R.; GARCÍA, G; PEARSON, P. The Reading strategies of bilingual Latina/o students who are successful English readers: opportunities and obstacles. Reading Research Quarterly, v. 31, n. 1, p. 90-112, 1996.

JOSEPHINE, M. Language teachers’ perceptions and practices in enhancing learners’ strategy use for reading proficiency in selected secondary schools in Kenya. Tese (Doutoramento em Educação). School Of Education Of Kenyatta University, Kenyatta University, 2015.

KARBALEI, A. Iranian EFL and Indian ESL College students’ beliefs about reading strategies in L2. Profile, v. 12, n. 2, p. 51-61, 2010.

LARSEN-FREEMAN, D.; LONG, M. An Introduction to Second Language Acquisition Research. New York: Longman, 1991.

LIER, L. The Classroom and Language Learner. London: Longman, 1988.

LORANGER, A. Comprehension strategies instruction. Does it make a difference? Reading Psychology, v. 18, n. 1, p. 31-68, 1997.

MCNEIL, L. Investigating contributions of background knowledge and reading comprehension strategies to L2 reading comprehension. Read Writ, v. 24, n. 8, p. 883-902, 2011.

NADEA, B.; JUMARIATI, J.; NASRULLAH, N. Bottom-up or top-down reading strategies: reading strategies used by EFL students. Proceedings of the 2nd International Conference on Education, Language Literatures, and Arts, p. 30-36, 2012.

NGOVENE, D. Factores que influenciam o fraco domínio da leitura na Escola Secundária de Massingir – Gaza. 59 f. Tese (Licenciatura em Ensino de Português), Centro de Ensino à Distância, Universidade Católica de Moçambique, 2020.

OXFORD, R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle, 1990.

PARIS, S.; WASIK, B. A..; TURNER, J. The Development of Strategies of Readers. In: BARR, R.; KAMIL, M.; MOSENTHAL, P.; PEARSON, D. (ed.). Handbook of Reading Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, p. 609-640, 1991.

PARIS, S.; WASIK, B.A.; TURNER, J. The development of strategic readers. New York: Basic Books, 1998.

PEARSON, P. D.; FIELDING, L. Comprehension instruction. In: BAR, R.; KAMIL, M.; MOSENTHAL, P. e PEARSON, P. (ed.). Handbook of Reading Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, p. 815-860, 1991.

PRESSLEY, M.; AFFERBACH, P. Verbal Protocols of Reading: The nature of constructive responsive reading. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1995.

RAQQAD, Y.; ISMAIL, H.; RAQQAD, K. The impact f Reading strategies on EFL students: a research review. International Journal of English, Literature and Social Sciences, v. 4, n. 6, p. 2042-2048, 2019.

ROSÁRIO, L. Leitura e literacia: uma questão de cidadania. Maputo: Ministério da Educação e Cultura, 2009.

SARIÇOBAN, A. Reading strategies of successful readers through the three phase approach. Reading Matrix, v. 2, n. 3, p. 1-16, 2002.

SHEOREY, R.; MOKHTARI. K. Differences in the metacognitive awareness of reading strategies among native and non-native readers. System, v. 29, n. 4, p. 431-449, 2001.

SMITH, F. Reading. Cambridge University Press, 1985.

TACHIUA, B. Práticas de ensino da leitura no ensino secundário geral em Moçambique: perspectivas de alunos e professores. 189 f. Tese (Doutoramento em Educação), Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2021.

TACHIUA, B; BALATA; J. A literacia da leitura em comandos de leitura do livro didáctico de português da 8° classe em Moçambique. Confluência, Rio de Janeiro: Liceu Literário Português, n. 66, p. 265-290, 2024.

TANGAL, P. O insucesso escolar em língua portuguesa: contribuição para o desenvolvimento de competências de leitura de alunos da 8a classe. 41 f. Dissertação (Bacharelato em Ensino de Português), Escola Superior de Educação de Setúbal, 1997.

TOVELA, S. O processo de ensino-apendizagem da leitura nos livros da 1a classe. 70 f. Tese (Licenciatura em Linguística), Departamento de Letras Modernas Maputo: Universidade Eduardo Mondlane, tese de licenciatura, 1995.

TAYE, G.; LEGESE, G.; NEGASH, A. The effect of teachin key vocabularies at pre-reading stage of teaching reading on students’ reading comprehension skills: the case of grade 9 students at Newland High School, Ethiopia. International Journal of Sciences, vol. 39, n. 1, p. 176-183, 2018.

UAMUSSE, L. Proposta de adequação de programas e métodos de ensino-aprendizagem da leitura para a primeira classe ao contexto das zonas suburbanas de Maputo. 27 f. Tese (Licenciatura em Linguística), Departamento de Letras Modernas, Universidade Eduardo Mondlane, 1997.

WANG, Y. Reading strategy use and comprehension performance of more sucessfull and less sucessfull readers: a think- aloud study. Eduacational Sciences: Theory & Practice, v. 16, n. 5, 1789-1813, 2016.

WESELEY, P. M. Learner attitudes, perceptions, beliefs in language learning. Foreign language Annals, v. 45, n. 1, p. 98-117, 2012.

WOLTERS, C. A. Regulation of motivation: contextual and social aspects. Teachers College Record, v. 111, n. 2, p. 265-283, 2011.

YAMASHITA, J. Effects of extensive reading on reading attitudes in foreign language. Reading in a Foreign Language, v. 25, n. 2, p. 248-263, 2013.

YANG, Y. Reading strategies or comprehension monitoring strategies? Reading Psychology, v. 27, n. 4, p. 313-343, 2006.

ZAHRO, F.; WAHAB, A.; FERDINANTO, F. Students’ perception toward teacher’s strategies in teaching reading skill. International Journal of English Education and Linguistics, vol. 5, n. 1, p. 55-68, 2023.

ZHANG, L. J. Constructivist pedagogy in strategic reading instruction: exploring pathways to learner development in the English as a second language (ESL) classroom. International Science, v. 36, p. 89-116, 2008.

Téléchargements

Publiée

2025-11-20

Comment citer

COMPANHIA, Carlito Antonio. Crenças sobre o ensino de estratégias de leitura: um estudo exploratório no ensino secundário moçambicano. Entrepalavras, [S. l.], v. 15, p. e96314, 2025. DOI: 10.36517/ep15.96314. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/entrepalavras/article/view/96314. Acesso em: 5 déc. 2025.

Numéro

Rubrique

Artigos - Vária

Catégories

Articles similaires

1 2 > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée de similarité pour cet article.