The adversative conector “mas”: semantic nuances and discursive intentionality in scientific articles
DOI:
https://doi.org/10.36517/ep15.96355Keywords:
adversative conector “mas”, semantic shades, intentionality, scientific articlesAbstract
Understanding and elaborating any textual/discursive genre foresees the need for conscious use of the structures available in our language. One of the genres that circulates the most in the academic environment is the scientific article, whose main purpose is to disclose research from an investigation. In this sense, this article aims to analyze the semantic shades of the adversative connector “mas” in scientific articles, highlighting their relationship with the discursive intentionality of users responsible for the textual elaboration in argumentative construction. Thus, the specific objectives are unfolded: a) identify and describe semantic shades of the adversative connector “mas” in scientific articles; b) Investigate how the uses of the adversative connector “mas” reflect the textual and discursive organization for the realization of the authors' communicative purposes. For this, a research of a qualitative, exploratory, descriptive and analytical nature was conducted, having as theoretical background studies developed by Castilho (2014), Neves (2011), Koch and Elias (2016), Marcuschi (2008), Koch and Travaglia (2001), Antunes (2009; 2010), among others. It was found that the "mas" is used as a linguistic-discursive mechanism that directs and reinforces the argumentative construction, realizing the author's intentionality in scientific articles. It becomes crucial for the development of academic literacy to understand the different argumentative structures and the strategies necessary to ensure cohesion, organization and textual-discursive intentionality in productions of dissemination of scientific knowledge.Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BEAUGRANDE, Robert-Alain de; DRESSLER, Wolfgang Ulrich. Introduction to Text Linguistics. London: Longman, 1981.
CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.
KOCH, Ingedore; ELIAS, Vanda. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
KOCH, Ingedore; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. São Paulo: Contexto, 2001.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção Textual na Universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
NEVES, Maria Helena Moura. Gramática de usos de português. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
SOUSA, Maria Gilmária Vale. Artigo de pesquisa. In: SILVA, Elizabeth Maria da. (Org.) Professora, como é que se faz? Campina Grande: Bagagem, 2012.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. Portal de Periódicos da Universidade Estadual da Paraíba. Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/. Acesso em: 15 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Ruan Bezerra Santos, Aymmée Silveira Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todos artigos são publicados sob os termos da licença Creative Commons Attribution (CC BY NC 4.0). Sob esta licença, os autores mantêm a propriedade dos direitos autorais de seu conteúdo, mas permitem que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e, embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.