"THE LITTLE MERMAID": AN ANALYSIS OF THE TEXTUALITY CRITERIA AND ARGUMENTATIVITY IN THE TITLE OF A REPORT ON DISNEY'S NEW FILM VERSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94246

Keywords:

textuality, textual interaction, linguistic resources, news headlines

Abstract

This study is based on the assumption that the text is seen from the notion of interaction. In this interactional approach, subjects are considered active agents who play a role in the construction of society. When creating the title of a story, the selection of words and linguistic resources should promote a positive interaction with the reader. Thus, this work aims to analyze the title of a report that deals with the repercussion of the last version of the movie "The Little Mermaid", by Walt Disney Studios. For this analysis, we adopted a theoretical-methodological approach based on the theory of Textual Linguistics, with the purpose of investigating the linguistic resources used in the title of this journalistic text. The corpus of the analysis is composed of the title and subtitle of the article published on the website bebe.com.br, published by Editora Abril. The analysis reveals that, especially in the context of journalism, headlines follow an evolutionary trajectory similar to that observed in advertising, in which informative objectivity is replaced by language designed to attract and persuade the public. The titles seek to impress the reader, instigating their interest in the content of the report.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

, Londrina State University

Graduada em Letras com habilitação em Português/Inglês e Respectivas Literaturas pelas Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE (2006). Especialista em Língua Portuguesa e Literatura (2007); Docência do Ensino Superior (2011) e Alfabetização e Letramento (2015) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação (ESAP). Mestra e doutoranda em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

, Londrina State University

Graduada em Letras-Anglo pela Universidade Estadual de Londrina (1994), com especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Londrina (1997), mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2001) e doutorado em Estudos da Linguagem (Universidade Estadual de Londrina - dez/2007). É docente associada da Universidade Estadual de Londrina e desenvolve projetos de pesquisa nas áreas de Linguística Textual/Discursiva e Linguística Cognitiva. Atualmente coordena o Projeto de Pesquisa Labeste (Laboratório de estudos do Texto); é colaboradora do projeto de extensão Disque Gramática e orientadora no projeto de ensino PFEE/UEL. Também é colaboradora no LESFEM - UEL (Laboratório de Estudos do Feminicídio), cadastrado no CNPq. É docente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL/UEL). Coordenadora da Especialização em Língua Portuguesa da UEL. Membro do GT - Linguística do Texto e Análise da Conversação da ANPOLL.

, Londrina State University

Possui Doutorado em Estudos da Linguagem (2013), Mestrado em Estudos da Linguagem (2003), Especialização em Língua Portuguesa (1999) e Graduação em Letras (1998), pela Universidade Estadual de Londrina. Docente do Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem - PPGEL. É integrante do PROTEXTO - Grupo de Pesquisa em Linguística (CNPq / UFC) e sócia efetiva da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN). Tem experiência na área de Linguística Textual, com ênfase em referenciação, Morfossintaxe e Semântica Argumentativa.

Published

2025-07-01

How to Cite

COSTA CONSENTINO, Elisângela; CRISTINA CORDEIRO, Isabel; CRISTINA GUERREIRO DE OLIVEIRA, Lolyane. "THE LITTLE MERMAID": AN ANALYSIS OF THE TEXTUALITY CRITERIA AND ARGUMENTATIVITY IN THE TITLE OF A REPORT ON DISNEY’S NEW FILM VERSION. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 43, p. 196–210, 2025. DOI: 10.36517/rdl.v2i43.94246. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/revletras/article/view/94246. Acesso em: 5 dec. 2025.