REFERENCING STRATEGIES WITH ARGUMENTATIVE ORIENTATION IN THE POLITICAL-LEGAL DISCOURSE OF THE MINISTER OF JUSTICE FLÁVIO DINO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94346

Keywords:

discourse, referencing, argumentative modalities

Abstract

The main objective of this work is to analyze the referencing strategies with argumentative orientation used by Minister Flávio Dino in his farewell to the Senate and subsequent entry into the STF in order to evidence a narrowing between political and legal discourse. This goal stems from the perception that there is an ideation that, in legal discourse, there is an alleged impartiality, with no characteristics concerning political discourse. To this end, excerpts from the current Minister of the STF are used with the intention of carrying out qualitative analyses, based on descriptive interpretivism, based on the constructs of TL and, specifically, on researchers such as Cavalcante et al. (2022); Koch (1987), Authier-Revuz (1990) and Amossy (2018). With these purposes, the results showed that the linguistic resources used in the text produced by Minister Flávio Dino in his farewell speech as Senator show a clear impossibility of separating, in most situations, a political discourse from the legal one, because, to the same extent that it claims to be impartial and faithfully follow the constitutional text, it engages referencing strategies with argumentative orientation that evidence its posture of pedagogical modality, comparing governments and ideological positions. With this effort, it is expected to contribute to referencing studies and research that deal with the impossibility of producing impartial texts, considering that every text, when produced, is not neutral or free of positioning. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Português/Inglês pela Fundação Educacional Unificada Campo-grandense (2005), pós-graduação em Língua Portuguesa pelo Liceu Literário Português (2007) e em Ciências da Educação pela Faculdade de Ciências e Educação do Espírito Santo (2019), mestrado em Letras na UFRRJ (2018), Doutorado em Ciências da Educação (UI-PY) e estuda Doutorado em Estudos da Linguagem na UFF (2022-2026). Fez, ainda, aperfeiçoamento em Ensino de Língua Portuguesa/ Literatura CEDERJ (2012) e Tecnologia Assistiva, Projetos e Acessibilidade: Promovendo a Inclusão UNESP (2010). Atualmente, é professora regente de Língua Portuguesa no Colégio Pedro II, Campus São Cristóvão II.

, Universidade Federal Fluminense

Professor Adjunto de Língua Portuguesa, do Instituto de Letras, da Universidade Federal Fluminense (UFF - 2018). Possui Pós-doutorado em Letras (UNIFESP), sob a supervisão da Profa. Dra. Vanda Elias. Doutor em Língua Portuguesa, pela Universidade do Estado Rio de Janeiro (UERJ-2010/2013). Mestre em Literatura Portuguesa, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, (UERJ-2005). Tem experiência na área de Letras e outras áreas, atuando principalmente nos seguintes temas: língua portuguesa, linguística textual, leitura, produção textual, metodologia de ensino de língua, práticas de ensino de língua portuguesa. Atua na Graduação em Letras (UFF) e na Pós-graduação em Estudos de Linguagem (UFF). Professor pesquisador dos Grupos de Pesquisa "Descrição e Ensino de Língua: Pressupostos e Práticas" (CNPq), liderado pelo Prof. Dr. Cláudio Cezar Henriques (UERJ) e Profa. Dra. Maria Teresa Gonçalves Pereira (UERJ), e "Texto, Hipertexto e Ensino de Língua Portuguesa (THELPO)" (CNPq), liderado pela Profa. Dra. Vanda Elias (UNIFESP). Líder do "Grupo de Estudos e Pesquisas de Linguística Textual (GEPELT/UFF)" (CNPq). Membro da Comissão Científica Nacional de Linguística Textual da ABRALIN (2023-2024).

Published

2025-07-01

How to Cite

BEHRENDS DE SOUZA CERQUEIRA, Juliana; CARDOSO COELHO, Fábio André. REFERENCING STRATEGIES WITH ARGUMENTATIVE ORIENTATION IN THE POLITICAL-LEGAL DISCOURSE OF THE MINISTER OF JUSTICE FLÁVIO DINO. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 43, p. 52–66, 2025. DOI: 10.36517/rdl.v2i43.94346. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/revletras/article/view/94346. Acesso em: 5 dec. 2025.