ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ARGUMENTATIVE MODALITIES IN TEXTS GENERATED BY CHATGPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94364

Keywords:

generative artificial intelligence, argumentative modalities, referencing

Abstract

This article aims to analyze the argumentation in texts prepared with the help of ChatGPT chatbot, using the notions of argumentative modalities (Amossy, 2018) and referencing (Cavalcante et al., 2022). Methodologically, the corpus collected by Silva e Silva (2024) was used in the analysis of the essays of the National High School Examination (ENEM) generated by the same chatbot. The research revealed that generative artificial intelligence can imitate the argumentative prototype expected for the textual genre of ENEM. However, the vocabulary presented is considerably less than what is expected of a candidate in this context. This study highlights the ability of ChatGPT to reproduce complex argumentative structures, but also highlights its limitations in terms of lexical richness. These results underline the importance of a robust vocabulary for academic text production and suggest that, although AI can be a useful tool, it does not replace human mastery over language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

, Universidade Estadual do Piauí

Possui Doutorado (2013) e Mestrado (2004) em Linguística pela Universidade Federal do Ceará. É graduado em Licenciatura Plena em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (2001). Fez Pós-doutorado em Linguística na Universidade Federal do Piauí (2014) , é integrante do PROTEXTO - Grupo de Pesquisa em Linguística / UFC e Líder do GETEXTO - Grupo de Estudos de Linguística Textual/ UESPI. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Piauí, atuando na curso de Licenciatura Plena em Letras Português, campus poeta Torquato Neto. Já atuou como Diretor do Núcleo de Educação à Distância da Universidade Estadual do Piauí (NEAD), Diretor da Universidade Aberta do Piauí (UAPI), Coordenador do Curso de Licenciatura Plena em Letras da UESPI e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL-UESPI) Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística textual , atuando principalmente nos seguintes temas: práticas discursivas, estratégias de textualização, Referenciação, Gêneros textuais e Inteligência artificial.

, Universidade Estadual do Piauí

Mestra em Letras/Linguística pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI (2023). Pós-graduada em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa pela Faculdade de Administração, Ciências e Educação - FAMART (2023). Pós-graduada em Comunicação e Mídias Digitais pelo Centro Universitário UniFatecie (2022). Licenciada em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (2022). Foi bolsista do Programa de Iniciação Científica PIBIC/UESPI, com projeto de pesquisa na área de Linguística, com ênfase em Linguística textual, atuando com análise de Memes em Livros didáticos. Atua com pesquisas na área de texto, gêneros textuais, gêneros digitais, inteligência artificial e gêneros acadêmicos. Faz parte do grupo de pesquisa Grupo de Estudos do Texto (GETEXTO/UESPI). Foi produtora e apresentadora voluntária do Programa Nestantim (2022-2023), no canal do Youtube - TV Nestante. Atualmente é revisora de textos freelancer e professora de Língua Portuguesa, Redação e Literatura.

Published

2025-07-01

How to Cite

OLIVEIRA SILVA, Franklin; PEREIRA DA SILVA , Francisca Silveline. ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ARGUMENTATIVE MODALITIES IN TEXTS GENERATED BY CHATGPT. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 43, p. 83–103, 2025. DOI: 10.36517/rdl.v2i43.94364. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/revletras/article/view/94364. Acesso em: 5 dec. 2025.