ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ARGUMENTATIVE MODALITIES IN TEXTS GENERATED BY CHATGPT
DOI:
https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94364Keywords:
generative artificial intelligence, argumentative modalities, referencingAbstract
This article aims to analyze the argumentation in texts prepared with the help of ChatGPT chatbot, using the notions of argumentative modalities (Amossy, 2018) and referencing (Cavalcante et al., 2022). Methodologically, the corpus collected by Silva e Silva (2024) was used in the analysis of the essays of the National High School Examination (ENEM) generated by the same chatbot. The research revealed that generative artificial intelligence can imitate the argumentative prototype expected for the textual genre of ENEM. However, the vocabulary presented is considerably less than what is expected of a candidate in this context. This study highlights the ability of ChatGPT to reproduce complex argumentative structures, but also highlights its limitations in terms of lexical richness. These results underline the importance of a robust vocabulary for academic text production and suggest that, although AI can be a useful tool, it does not replace human mastery over language.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Franklin Oliveira Silva, Francisca Silveline Pereira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
.png)




.png)