INFORMATION MEDIATION AND CULTURAL MEDIATION IN THE CONTEXT OF GEEK, NERD AND POP CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.81156.1-19Keywords:
Information mediation, Cultural mediation, Geek, nerd and pop culture, Geek monthAbstract
Presents the contributions of the Cuca Network Library System (Fortaleza/Ceará) in the context of information mediation and cultural mediation through the promotion and realization of Geek Month, an event that aims to awaken in young people the interest for culture and information. It seeks to reflect on the influence caused by geek, nerd and pop culture on its consumer public, characterized, in its great majority, by young people. It analyzes the strategies used by the promoters of the event in terms of the appropriation of knowledge of a type of culture that usually only reaches the most economically favored classes. Regarding methodology, it is used bibliographic research and exploratory research, through quali-quantitative analysis of data obtained through the editions of the Geek Month, from 2017 to 2021 and interviews with librarians and other members of the promoting teams. We conclude that, through the cultural universe presented by Geek Month, we realize the importance of information mediation and cultural mediation, which open paths for the production, circulation and appropriation of knowledge by the subjects, intensifying the struggle and contribution to a less unequal society, which perceives information and culture as social and human rights.
Downloads
References
ABRAMO, Helena W. Cenas juvenis, punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo: Scritta, 1994.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da pesquisa brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-03, jan./dez. 2009.
CABRAL, Viviane Holanda; FEITOSA, Luiz Tadeu; CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Informação social e cultura informacional: uma análise fílmica da obra “o menino que descobriu o vento” RDBCI: Rev. Dig. Bibliotec e Ci. Info. / RDBCI: Dig. J. of Lib. and Info. Sci., Campinas, SP, v.18, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8658838. Acesso em: 17 jan. 2022.
CANAL JUVENTUDE. Rede Cuca. Fortaleza: Rede Cuca, 2021. Disponível em:
https://juventude.fortaleza.ce.gov.br/rede-cuca. Acesso em: 20 dez. 2021.
CARDOSO, Ana Maria Pereira. Retomando possibilidades conceituais: uma contribuição à sistematização do campo da informação social. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 107-114, jul./dez. 1994. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/13062. Acesso em: 14 jan. 2022.
CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Informação social, solidária e desenvolvimento local. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/18304/1/2014_eve_lecavalcante.pdf. Acesso em: 11 jan. 2022.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
FEITOSA, Luiz Tadeu. Complexas mediações: transdisciplinaridade e incertezas nas recepções informacionais. Inf. Pauta, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./jun. 2016 Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/54216. Acesso em: 11 jan. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
NUNES, Jefferson Veras; CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Por uma epistéme mediacional na ciência da informação. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v.10, n.2 , ago./dez. 2017.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e dotrabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
VARGAS, Herom. ROCHA, Anderson. Cultura nerd como semiosfera: uma proposta de entendimento. Revista Comunicação & Inovação, v. 20, n. 44, 2019.Disponível: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/6230. Acesso em 18 jan. 2022.
YOKOTE, Guilherme Kazuo Lopes. O mundo dos nerds: imagens, consumo e interação. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-19052015-133604/pt-br.php . Acesso: 29 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.