INFORMATION MEDIATION AND CULTURAL MEDIATION IN THE CONTEXT OF GEEK, NERD AND POP CULTURE

Authors

  • Denise Marques Rodrigues Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0002-9842-5757
  • Lidia Eugenia Cavalcante Lima Federal University of Ceará
  • Thiciane Mary Carvalho Teixeira State University of Ceará

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.81156.1-19

Keywords:

Information mediation, Cultural mediation, Geek, nerd and pop culture, Geek month

Abstract

Presents the contributions of the Cuca Network Library System (Fortaleza/Ceará) in the context of information mediation and cultural mediation through the promotion and realization of Geek Month, an event that aims to awaken in young people the interest for culture and information. It seeks to reflect on the influence caused by geek, nerd and pop culture on its consumer public, characterized, in its great majority, by young people. It analyzes the strategies used by the promoters of the event in terms of the appropriation of knowledge of a type of culture that usually only reaches the most economically favored classes. Regarding methodology, it is used bibliographic research and exploratory research, through quali-quantitative analysis of data obtained through the editions of the Geek Month, from 2017 to 2021 and interviews with librarians and other members of the promoting teams. We conclude that, through the cultural universe presented by Geek Month, we realize the importance of information mediation and cultural mediation, which open paths for the production, circulation and appropriation of knowledge by the subjects, intensifying the struggle and contribution to a less unequal society, which perceives information and culture as social and human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Marques Rodrigues, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Gradução em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Especialização em Administração Estratégica de Arquivos pela Faculdade de Tecnologia do Nordeste (FATENE). Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (2013). Atualmente exerce a função de Bibliotecária no Instituto Cuca, instituição pertencente à Coordenadoria de Políticas Públicas de Juventude da Prefeitura de Fortaleza - CE e é membro do Corpo Editorial da Editora InVivo.

Lidia Eugenia Cavalcante Lima, Federal University of Ceará

Full professor of the Department of Information Sciences at the Federal University of Ceará. Post-doctorate in Information Science from the Université de Montréal - Canada, with research on memory and digital heritage: policies and actions in public libraries. PhD in Education from the Federal University of Ceará. Master in Social History from the Federal University of Rio de Janeiro. Specialist in Theories of Communication and Image (UFC). Graduated in Librarianship at the Federal University of Ceará.

Thiciane Mary Carvalho Teixeira, State University of Ceará

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Brazil. Adjunct Professor at the State University of Ceará - UECE, Brazil.

References

ABRAMO, Helena W. Cenas juvenis, punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo: Scritta, 1994.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da pesquisa brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-03, jan./dez. 2009.

CABRAL, Viviane Holanda; FEITOSA, Luiz Tadeu; CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Informação social e cultura informacional: uma análise fílmica da obra “o menino que descobriu o vento” RDBCI: Rev. Dig. Bibliotec e Ci. Info. / RDBCI: Dig. J. of Lib. and Info. Sci., Campinas, SP, v.18, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8658838. Acesso em: 17 jan. 2022.

CANAL JUVENTUDE. Rede Cuca. Fortaleza: Rede Cuca, 2021. Disponível em:

https://juventude.fortaleza.ce.gov.br/rede-cuca. Acesso em: 20 dez. 2021.

CARDOSO, Ana Maria Pereira. Retomando possibilidades conceituais: uma contribuição à sistematização do campo da informação social. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 107-114, jul./dez. 1994. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/13062. Acesso em: 14 jan. 2022.

CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Informação social, solidária e desenvolvimento local. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/18304/1/2014_eve_lecavalcante.pdf. Acesso em: 11 jan. 2022.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

FEITOSA, Luiz Tadeu. Complexas mediações: transdisciplinaridade e incertezas nas recepções informacionais. Inf. Pauta, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./jun. 2016 Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/54216. Acesso em: 11 jan. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

NUNES, Jefferson Veras; CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Por uma epistéme mediacional na ciência da informação. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v.10, n.2 , ago./dez. 2017.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e dotrabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

VARGAS, Herom. ROCHA, Anderson. Cultura nerd como semiosfera: uma proposta de entendimento. Revista Comunicação & Inovação, v. 20, n. 44, 2019.Disponível: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/6230. Acesso em 18 jan. 2022.

YOKOTE, Guilherme Kazuo Lopes. O mundo dos nerds: imagens, consumo e interação. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-19052015-133604/pt-br.php . Acesso: 29 dez. 2021.

Published

2022-10-25

How to Cite

MARQUES RODRIGUES, Denise; CAVALCANTE LIMA, Lidia Eugenia; CARVALHO TEIXEIRA, Thiciane Mary. INFORMATION MEDIATION AND CULTURAL MEDIATION IN THE CONTEXT OF GEEK, NERD AND POP CULTURE. Informação em Pauta, [S. l.], v. 7, n. 00, p. 1–19, 2022. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.81156.1-19. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/81156. Acesso em: 21 nov. 2024.