THE Body and its relations:

conceptions in professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44085

Keywords:

Corpo, Trabalho, Educação, Dicotomias, Percepção corporal

Abstract

In this article, the authors propose three topics to analyze and reflect on how the body has been thought, seen and appropriated in today's society: body and work as essence of people; dualisms and dichotomies of the body, work and education; body conceptions in contemporary social relationships. The first one refers to the historical construction of the body, according to its relationship with work, the essence of people. The composition of the second one implies an analysis of some dualisms and dichotomies existing in the world of work and education, that reflect on a fragmented view of the physical / motor and psychological / cognitive body. Finally, the third one proposes general considerations about the body appropriation  by the capitalist market, media and technology, and the perception that young people have about the body patterns that have been established by these sectors. At the end of the analysis, we describe some brief considerations and possibilities for the Professional and Technological Education (PTE) in this context. It’s relevant using the conceptual principles of the human being, society, culture, science, technology, work and education, proposed by PTE's pedagogical political projects, in the sense of integral education. Because the body is the home of the processes where learning takes place, and it carries itself all the human experiences.

Author Biographies

JANAÍNA SCOPEL FAÉ, IFRS - CAMPUS PORTO ALEGRE

Licenciada em Educação Física pela Universidade de Caxias do Sul (2010). Especialização em Educação F´ísica Escolar pelo Grupo Educacional Signorelli (2016). Mestranda do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT do IFRS - Campus Porto Alegre (Linha de pesquisa: Práticas Educativas em EPT). Atua como professora de Educação Física no Ensino Fundamental da Rede Municipal de Ensino da cidade de Ipê - RS, desde 2010. Trata de temas relacionados ao corpo e tem experiência com adolescentes e crianças a partir dos 5 anos, inclusive com alunos com necessidades educacionais específicas. 

Andréa Poletto Sonza, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Possui graduação em Ciência da Computação pela UCS (1994), especialização em Psicopedagogia Institucional pela UNISUL (2000), mestrado em Educação (2004) e doutorado em Informática na Educação (2008) pela UFRGS. Atua como Assessora de Ações Afirmativas, Inclusivas e Diversidade do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), tratando de temas relacionados às ações afirmativas, inclusão de pessoas com necessidades educacionais específicas, valorização etnicorracial, questões de gênero e sexualidade. Tem experiência em EAD e na área de Informática na Educação Inclusiva/Especial.

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Published

2020-06-15

How to Cite

SCOPEL FAÉ, JANAÍNA; POLETTO SONZA, Andréa. THE Body and its relations:: conceptions in professional and technological education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 295–312, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44085. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44085. Acesso em: 27 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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