The Use of digital eletronic games in physical education classes

An experience with 6th grade students

Authors

  • Janner Silva da Costa Professora da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas (SEDUC/AM)
  • Alexandra Nascimento De Andrade UFAM
  • Marcela Dantas Ximenes Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
  • Carolina Brandão Gonçalves Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.44465

Keywords:

Physical education, Elementary School, Electronic games

Abstract

This article is the result of a pedagogical intervention, which aimed to investigate the use of the Just Dance electronic game for the process of reading body productions and cultural manifestations, conceived in the context of body language, in Physical Education classes, with students, from 6th year of elementary school, from a state school, on the east side of the city of Manaus - AM. Thus, we verify the possibilities of using XBOX electronic games in practical Physical Education classes, reflecting on the role that different media play in contemporary society and how their use can assist in the teaching-learning process - highlighting an experience in Physical Education classes. Through an interventional research-action, organized through a didactic sequence, we realized the need for the teacher to combine new technologies in their pedagogical practices. Because, in view of the results, we demonstrate the satisfaction and participation of students when playing Just dance in Physical Education classes, which can be combined with content and, with this, achieve a greater number of supporters of a more active and healthy life, working on motor skills. , the community, motor coordination, among other objectives of this curricular component. Among the numerous options of digital electronic games that can be worked in this sense, we highlight Just Dance, for having been chosen by the students of this investigation.

Author Biographies

Janner Silva da Costa, Professora da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas (SEDUC/AM)

Graduada em Educação Física pelo Centro Universitário do Norte, UNINORTE, Brasil. Professora da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas (SEDUC/AM).

Marcela Dantas Ximenes , Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Possui graduação em Educação Física e Pedagogia, Especialização em Metodologia do Ensino Superior e Mestrado em Atividade Física e Desporto (UMa/Portugal), reconhecido na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é Professora Bolsista da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Professora credenciada do Plano Nacional de Formação de Professores - CAPES/PARFOR/UEA. Atua principalmente nos seguintes temas: Ciências do Esporte e Exercício (treinamento com crianças e jovens) - Tem experiência na área de Educação, tecnologia educacional, esporte e saúde.
Contribuição de co-autoria: Formatação, contexto da cultura corporal do movimento, aulas práticas do componente curricular de Educação Física e tecnologia educacional.

https://orcid.org/0000-0003-4713-4877  

Carolina Brandão Gonçalves, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Graduada em Pedagogia e mestre em Ciências da Comunicação, pela Universidade Federal do Amazonas. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (2010), Braga – Portugal, na área de Políticas, Administração e Sistemas educacionais. Atualmente é pesquisadora da Universidade do Estado do Amazonas, atuando no Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia. Pedagoga do Museu Amazônico, e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas. Também atua como professora no doutorado em Educação na rede de educadores da região Norte EDUCANORTE (UEA).

Orcid iD: https://orcid.org/0000-0001-9527-6322

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Published

2021-04-29

How to Cite

COSTA, Janner Silva da; DE ANDRADE, Alexandra Nascimento; DANTAS XIMENES , Marcela; GONÇALVES, Carolina Brandão. The Use of digital eletronic games in physical education classes: An experience with 6th grade students. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 261–273, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.44465. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44465. Acesso em: 24 nov. 2024.

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