Strategies to Combat School Dropouts via Digital Technologies:

an experience at IFS-Campus Lagarto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72025

Keywords:

Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação-TDIC. Estratégias de Enfrentamento. Evasão Escolar no Ensino Técnico. Equipe Multiprofissional. Covid-19.

Abstract

It is known that the development of a nation and the insertion and social ascension of the individual go through education, both informal and formal, systematic. In this, the school represents the central locus of formation in Basic Education, and the permanence of the student is a condition for success and continuity of studies in later stages. Otherwise, abandoning or escaping from this space can cause damage to society and to the subject himself. In Brazil, school dropout occurs at different levels and teaching modalities and constitutes one of the main systemic problems faced by governments and educational managers in recent decades. Despite this phenomenon, deepened by the Covid-19 pandemic, causing human and socioeconomic damage, it has been vigorously fought by institutional actions and public policies, although results are not always commendable. This work deals with the search for solutions via technologies to reduce high school dropout in the harsh period of the new coronavirus. Its general objective is only to describe the strategies for coping with school dropout in high school technical education developed by the multidisciplinary team of the IFS-Campus Lagarto using instagram, phone calls, online chat and video calls. As a method, a qualitative descriptive approach was chosen. The study concludes the feasibility and efficiency of psychosocial and pedagogical monitoring through these technologies and points out limits and possibilities for further research.

Author Biographies

Fábio Kalil de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe- IFS/Campus Lagarto

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Sergipe-UFS. Pedagogo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe- IFS/Campus Lagarto.

Wagner dos Santos Guimarães, Universidade Federal de Sergipe, UFS

Coautor/as: 

1. Wagner dos Santos Guimarães. Mestrando em Educação (UFS). Graduado em Letras Português/Espanhol pela Faculdade Pio Décimo (FPD). Email: wagnersguimaraess@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1613-0980.

2. Josevânia Teixeira Guedes. Doutora em Educação pela Universidade Tiradentes (2017). Professora dos cursos de graduação da Faculdade Pio Décimo. Email: josevaniatguedes@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3809-915X. 

3. Maria José Barreto Alves. Especialista em Educação Infantil (UFS). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Pio Décimo (FPD). Professora Secretaria Estadual de Educação, do Esporte e da Cultura(SEDUC). Email: maria.baribeiro25@gmail.com.  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5258-5221.

Josevânia Teixeira Guedes, Faculdade Pio Décimo - FPD

Doutora em Educação pela Universidade Tiradentes (2017), possui mestrado em Educação pela Universidade Tiradentes (2013), pós-graduação lato sensu em Especialização em Metodologia do Ensino (1993), graduação em Pedagogia pela Pio Décimo com habilitação em Supervisão Educacional (1991), Educação Infantil (2009) e Direito pela Universidade Tiradentes (2009). É supervisora pedagógica do Colégio Santa Chiara. Professora dos cursos de graduação da Faculdade Pio Décimo, onde é Membro titular da Comissão Própria de Avaliação (CPA) e Coordenadora Institucional do Programa Residência Pedagógica/CAPES/FPD. Técnico Pedagógica da Secretaria de Estado da Educação, do Esporte e da Cultura do Estado de Sergipe (SEDUC). Vice-presidente do Conselho Municipal de Educação de Aracaju (Conmea) - representando a Federação dos Estabelecimentos de Ensino do Estado de Sergipe (FENEN/SE). Conselheira Titular do Conselho de Justiça e Disciplina Desportiva Estudantil (CONJUD) - representando a Federação dos Estabelecimentos de Ensino do Estado de Sergipe (FENEN/SE). Membro Grupo de Estudos em Educação Superior (GEES/UFS). Principais temas de pesquisa: Formação e saberes docentes. Direito Educacional. Pesquisa Científica e Tecnologias Educacionais.

 

Maria José Barreto Alves, Secretaria Municipal de Educação de Aracaju (SEMED)

Possui Especialização em Educação Infantil pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clinica pela Associação de Ensino e Cultura Pio Décimo S/C Ltda. Graduada em Pedagogia Licenciatura Plena pela Associação de Ensino e Cultura Pio Décimo S/C Ltda. Atua como professora da Secretaria Municipal de Educação de Aracaju (SEMED) e da Secretaria Estadual de Educação de Sergipe (SEDUC). Aluna Especial das disciplinas: Formação de Educadores, Tópicos de Estudos IV e Leituras em Teoria do Currículo. Atua como Redatora Formadora do Currículo de Sergipe no Programa PROBNCC na área de Educação Infantil e como Técnica- pedagógica na SEDUC, no Departamento de Educação (DED) nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, com ênfase em Currículo e Formação de Professores. Atuou como Coordenadora de Educação Infantil da Rede Municipal de Aracaju(SEMED).

 

References

BARBOSA, E. F. & MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013.

BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 21 nov. 2020.

BITTAR, Eduardo C. B. Coronavírus: uma pandemia para rever as patologias sociais do cotidiano. GenJuridico. 2020. Disponível em: http://genjuridico.com.br/2020/04/13/ coronavirus-pandemia-patologias-sociais/#_ftn1. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_ 03/constituicao/. Acesso em: 5 set. 2021.

DIGITAL 2020:: GLOBAL DIGITAL OVERVIEW. Disponível em: < https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview>. Acesso em: 08 set. 2021.
DORE, Rosemary; LUSCHER, Ana Zuleima. Permanência e Evasão na Educação Técnica em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa. Minas Gerais, BH, v.41, n.144, p.772-789, set./dez.2011. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/cp/a/jgRKBkHs5GrxxwkNdNNtTfM/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em 15 de set. 2021.
GIL, Antônio Carlos. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Ed. 4. São Paulo: Atlas.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: 2018. Rio de Janeiro, RJ, 2019.

LAKATOS, E. M. e MARCONI, M. A. Fundamentos da Metodologia Científica. Ed. 7. SP: Atlas, 2010.
LOLIS, Dione; LIMA, Jane Cristina Franco de. Evasão e demanda escolar nas favelas e assentamentos na região leste de Londrina. Em Revista, Londrina, PR, v.2, n.2, p. 159-285, jan./jun. 2000. Disponível em: < http://www.uel.br/revistas/ssrevista/c_v2n2_evasao.htm>. Acesso em 15 de set. 2021.
NASCIMENTO, Ana Paula Leite.; SOUZA, Fábio Kalil de; SIQUEIRA, Débora Lima. Assistência Estudantil e Processos de Trabalho da Equipe Multidisplinar no IFS-Campus Lagarto. Cadernos Cajuína, V. 6, N. 3, 2021. Disponível em: < https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/496/426>. Acesso em 22 de agosto. 2021.
PALFREY, Jhon; GASSER, Urs. NASCIDOS DA ERA DIGITAL: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PRATTA, Elisângela Maria Machado; SANTOS, Manoel Antônio. Família e adolescência: a influência do contexto familiar no desenvolvimento psicológico de seus membros. Psicologia em Estudo, 12(2), 2007, p. 247-256. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pe/a/3sGdvzqtVmGB3nMgCQDVBgL/abstract/?lang=pt>. Acesso em 22 de set. 2019.
RICHARDSON, Roberto J. e colaboradores. (2009). Pesquisa Social: métodos e técnicas. Ed. 3 revista e ampliada. São Paulo: Atlas.
RIOS, Erenildo da Silva; SHIMODA, Eduardo; GOMES, Geórgia Regina Rodrigues. Correlações entre índice de evasão e perfil acadêmico, financeiro e pessoal dos alunos: estudo de caso em uma universidade particular. In: ENCONTRO MINEIRO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 6., 2010, Coronel Fabriciano. Anais. Coronel Fabriciano: EMEPRO, 2010. v. 1, p. 1 - 9.
SEVERINO, Antônio José. (2009). Metodologia do Trabalho Científico. Ed. 23. Revista e Atualizada. SP: Cortez.
SOARES, Tufi Machado et al. (2015). Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 757-772, jul./set. 2015.

TODOS PELA EDUCAÇÃO (2020). O retorno às aulas presenciais no contexto da pandemia da Covid-19. Nota Técnica. Disponível em: https://static.poder360.com.br /2020/05/todos-pela-educacao.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.

VIEIRA, Letícia; RICCI, Maike C. C. (2020). A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina. Disponível em: https://www.udesc.br/ensinomedioemsc. Acesso em: 16 set. 2021.
WAINE, C. Booth, GREGORY, G. Colombo & WILLIAMS, Joseph. M. (2008). “De perguntas a problemas”. In: WAINE, C. B., GREGORY, G. C. & WILLIAMS, J. M. A arte da pesquisa. Ed. 2. São Paulo: Martins Fontes. Tradução Henrique A. Rego Monteiro.

Published

2021-12-31

How to Cite

SOUZA, Fábio Kalil de; GUIMARÃES, Wagner dos Santos; GUEDES, Josevânia Teixeira; ALVES, Maria José Barreto. Strategies to Combat School Dropouts via Digital Technologies: : an experience at IFS-Campus Lagarto . Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 242–261, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72025. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72025. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.