Investigation of evasion in the integrated technical teaching of IFBA - campus Simões Filho
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.72035Keywords:
Evasão escolar. Retenção na escola. Pesquisa qualitativa.Abstract
Faced with the reality of the dropout of students in technical courses integrated to high school at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia - IFBA, this article aims to understand, within the perceptions of students and course coordinators, what the causes of this occurrence. As specific objectives we will: a) Identify retention points in the course's curriculum; b) Identify the causes of dropout and retention in the course; c) Identify the trend indicators that influence dropout and retention. As a methodology, the research is classified as explanatory with a qualitative approach. The procedures used were: 1. Questionnaire with objective questions for students; 2. Semi-structured interviews with the course coordinators and 3. Documentary analysis of the projects of the integrated technical courses: Electromechanics, Mechanics, Oil and Gas and Metallurgy. 4. Questionnaire applied to Academic Resources Management (GRA) in order to understand how the sector behaves in relation to dropout. We realized that the main reasons for dropout in the perception of coordinators and students were: 1. Duration of the course, 2. Strikes and stoppages during the school year, and 3. Pandemic of the New Corona Virus.
References
BRASIL. Setec/mec. Setec/mec. Plataforma Nilo Peçanha: PNP 2019. 2018. Disponível em: <http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2018.html>. Acesso em: 04 abr. 2020.
BRASIL. Lei nº 11.741, de 16 de julho de 2008. Plano Nacional de Educação – PNE, 2014a. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm>. Acesso em:19 jul 2020.
DORE, Rosemary. CASTRO, Tatiana L. de. SALES, Paula E Nogueira. Educação profissional e evasão escolar: estudo e resultado parcial de pesquisa sobre a rede federal de educação profissional e tecnológica de minas gerais. 2015.
IFBA, Projeto de curso Eletromecânica, Simões Filho. 2010.
IFBA, Projeto de curso Mecânica, Simões Filho. 2010.
IFBA, Projeto de curso Metalurgia, Simões Filho. 2010.
IFBA, Projeto de curso Petróleo e Gás, Simões Filho. 2010.
IFBA, Gerência de Registros Acadêmicos. Disponível em: https://portal.ifba.edu.br/simoes-filho/menu-ensino/setores/gra-1/gerencia-de-registros-academicos-gra Acesso em 19/09/2021.
LICHTMAN, M. Chapter Learning Others Through Interviewing. In: Qualitative research in educacion: a user's guide. Thousand Oaks: sage, 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
YOCOTA, Meire S. F. Evasão no ensino técnico e técnico integrado ao ensino médio: um estudo de caso nos cursos técnicos em eletrônica, informática e mecatrônica da Etec Jorge Street do Centro. Dissertação apresentada como requisito parcial à conclusão do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora. 2015.
WENTZ, Andréia Garcia. ZANELATTO, Elisângela Mara. Causas da Evasão escolar no Ensino técnico. Revista Signos. Ano 39, n 2. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).