Remote education and school dropout:

dialogues and reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72127

Keywords:

Ensino Remoto. Dificuldades de Acesso. Metodologias. Evasão Escolar.

Abstract

The article aims to reflect on possible implications of emergency remote education as motivation or potential cause for the dropout of IFCE students. With a qualitative approach, the research is characterized as a case study, whose data were constructed by applying a questionnaire to students regularly enrolled in courses of the Institution, which constitutes the locus of the research. Discussions indicate that higher education students have better equipment to monitor remote activities (computer and tablet), while the vast majority of technical education participants (integrated and concomitant) have only a cellular device. The participants pointed out a lack of perspective regarding teaching, demotivation, difficulties in reconciling study and work, family problems, physical and mental fatigue. As for the infrastructure in their homes, they highlighted: inadequate equipment, lack of access or limited access and lack of adequate space to study at home. With regard to institutional issues, the study participants indicate overload of activities, technical disciplines taught in a virtual way, lack of teacher accompaniment and inadequate teaching methodologies, which may imply difficulties to follow the contents and, consequently, learning difficulties.

Author Biographies

Damião Michael Rodrigues de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, Campus Cedro

Francisco José de Lima, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) campus Cedro

Doutorado em Educação (UNIMEP). Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (UFC). Professor do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) campus Cedro e Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem.

Roberta da Silva, Professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE) campus Cedro

Graduada em Formação de Professores para as Séries Finais do pela Universidade Estadual do Ceará (2004) e em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2001). Especialista no Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri-URCA e Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora-UFJF. Doutora em Psicologia pela UNIFOR, linha de Pesquisa: Ambiente, Trabalho e Cultura nas Organizações Sociais. É membro dos Grupos de Pesquisa: 1) Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem (IFCE) e 2) Vivências de prazer - sofrimento e adoecimento dos docentes (IFPE). Professora do Instituto Federal do Ceará, atuando na Licenciatura em Física e Matemática com as disciplinas do núcleo pedagógico: Estágio Supervisionado, Didática Educacional, Psicologia da Aprendizagem e do Desenvolvimento, Metodologia da Pesquisa Educacional, Currículos e Programas e Projeto Social. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Pedagogia e na formação de professores.

Willian Frutuoso da Silva, Instituto Federal do Ceará - IFCE campus Cedro

Licenciando em Matemática IFCE campus Cedro.

References

BRASIL. Reexame do Parecer CNE/CP nº 5/2020, que tratou da reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. D.O.U. de 9/7/2020, Seção 1, Pág. 129.
BRASIL. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. D.O.U. de 1º/6/2020, Seção 1, Pág. 32.
CARVALHO, Cristina Helena A. O PROUNI no governo Lula e o jogo político em torno do acesso ao ensino superior. Educação & Sociedade, Campinas, SP, vol. 27, n. 96 - Especial, p. 979-1000, 2006.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.23, n.3, p. 483-495, set./dez. 2007.
HOLANDA, Denise de Araújo Silva; MOREIRA, Heloisa Beatriz Cordeiro. Retenção escolar: uma análise no curso de Licenciatura em Matemática do IFCE. Revista Educar Mais. 2021. Vol. 5, Nº 4, p. 788-804.
INSTITUTO FEDERAL DO CEARÁ. Pró-reitora de Ensino Plano estratégico para permanência e êxito dos estudantes do IFCE/ Armênia Chaves Fernandes Vieira, Erica de Lima Gallindo, Hobson Almeida Cruz. - Fortaleza: IFCE, 2017.
MENEZES, K. M. G. MARTILIS, L. F. S. MENDES, V. P. S. Os impactos do ensino remoto para a saúde mental do trabalhador docente em tempos de pandemia. Universidade e Sociedade, nº 67, Ano XXXI, ANDES-SN: janeiro, 2021.
SANTANA, Jullyane Frazão. MELO, Samuel Pires. Evasão escolar em tempos da democratização do ensino médio noturno: discussões e reflexões. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-10, jan.-jun. 2020.
SAVIANI, Demerval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Pandemia da COVID-19: trabalho e saúde docente. Universidade e Sociedade, nº 67, Ano XXXI, ANDES-SN: janeiro, 2021.
SOUZA, Edvânia Ângela; ANTUNES, Caio; PEDROSO, Gustavo; ALCANTARA, Ariana Celis. A pandemia do novo coronavírus, Covid-19 e a relação trabalho e saúde na educação. Pandemia da COVID-19: trabalho e saúde docente. Universidade e Sociedade 67 Ano XXXI - Nº 67 - janeiro de 2021.

Published

2021-12-25

How to Cite

LIMA, Damião Michael Rodrigues de; LIMA, Francisco José de; SILVA, Roberta da; SILVA, Willian Frutuoso da. Remote education and school dropout: : dialogues and reflections. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 69–85, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72127. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72127. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.